Published On: 1 april 2015

Zopas is het nieuws tot bij ons gekomen dat de VLM nieuw materiaal heeft aangeschaft om kracht en geluidscontroles uit te voeren. Deze beslissing is tot stand gekomen door de aanhoudende klachten van natuurgroepen en het stijgende aantal kwetsuren in de paddock. Beide controles zullen van toepassing worden gebracht aanstaande weekend tijdens de paastrofee in Meeuwen, waar de Jeugd op 4 April en de andere klassen op 5- & 6-april hun wedstrijden zullen afwerken.

De kracht test is een geheel nieuw systeem in het motorcross gebeuren. De welbekende ‘rollen’ van de politie zullen hiervoor gebruikt worden en slick banden worden van de organisatie uit voorzien. Het is namelijk onmogelijk deze test uit te voeren met noppenbanden. De reden voor deze nieuwe maatregel is een te veel aan kwetsuren. Een moderne motor is tegenwoordig zo krachtig dat de gemiddelde liefhebber aan het einde van de reeks meer een passagier is dan piloot. Daardoor heeft de VLM een knoop doorgehakt en limieten gesteld op de maximum snelheid en torsie dat een motor mag ontwikkelen, naar volgend jaar toe zullen ook de klassen op deze manier onder verdeeld worden ipv de traditionele MX1, MX2 …

Ook revolutionair is hun geluidstest. Naar aanleiding van de nieuwe wetgeving omtrent drones die er deze zomer aankomt, zullen de geluidsmeters tijdens de reeksen boven het circuit vliegen. Dit om absoluut optimale en realistische metingen te kunnen doen. Deze beslissing kwam er na aanleiding van een haat actie van de actie groep Red de Rust ten opzichte van meerdere Vlaamse motorcross federaties. Hiermee wilt de VLM ook stellen dat zij bewust zijn van het probleem en dit uitermate professioneel willen aanpakken.

Tekst: Frederik Van Eeckhoven – Foto: BrentMXPics