Published On: 29 augustus 2017

Voor veel toprijders, waaronder negenvoudig GP winnaar Max Nagl, zijn het stresserende weken om alsnog een goed team en dito salaris te vinden. Ondertussen lijkt het er echter sterk op dat de 30-jarige Nagl zal uitkomen voor het TM fabrieksteam. Eerder had de huidige Rockstar Energy Husqvarna rijder al laten uitschijnen dat hij absoluut op een fabrieksmotor wilde zitten…

Voor sommige transfers komt de bevestiging met een officieel persbericht zodanig laat dat er geen nieuwswaarde meer is. Want het is op dat moment immers algemeen bekend. Dit jaar lijkt het er in ieder geval op dat veel officiële aankondigingen erg laat zullen komen. Omdat de definitieve bevestiging van het budget van de motorfabrikant en/of andere sponsors later dan ooit komt. Of omdat men liever de transfer aankondigt als het huidige contract van de rijder is verstreken.

De enige fabrieksmotor die overbleef?

Doordat Max Nagl er lang van uit ging dat hij zou kunnen blijven bij het fabrieks Husqvarna MXGP stond hij eigenlijk voor een voldongen feit. Pas half juli werd immers duidelijk dat er géén plaats meer voor hem zou zijn in 2018.  Normaal gesproken veel te laat dus om nog te kunnen onderhandelen voor een fabriekszitje. Nagl die bezig is aan zijn derde seizoen in het team van Kimi Raikkonen was al eerder in zijn carrière in onderhandeling met TM. Nu zou hij volgens onze bronnen dus toch met de Italiaanse fabrikant in zee gaan. Als alternatief onderzocht de Duitse ex-MX1 vicewereldkampioen ook de mogelijkheden om een eigen structuur op te zetten.

Tanel Leok bezorgde TM o.a. twee tweede plaatsen in een reeks.

Hoewel TM dit jaar geen MXGP rijder inzette, bewezen ‘de blauwhemden’ uit Pesaro al vaker dat ze competitief materiaal kunnen klaarstomen. Samuele Bernardini toonde begin dit jaar en vorig jaar bijvoorbeeld wat de TM MX2 motor in zijn mars heeft. In het verleden lieten ook Davide Guarneri, Tanel Leok, Anthony Boissiere, Manuel Priem én Nagl’s huidige manager Antti Pyrhonen mooie resultaten zien op TM’s MX450. In 2013 en 2014 reed Max Nagl al eens voor een Italiaans team, Honda Martin dat toen het HRC MXGP fabrieksteam runde.

Eén ding is absoluut zeker; wordt vervolgd!