De bovenstaande titel klinkt haast oneerbiedig. Niet alleen voor wie van trial houdt, want eigenlijk zou elke off-road liefhebber Toni Bou moeten kennen! Meer nog: je moét deze rasartiest ooit eens aan het werk gezien hebben. MXMag legt uit waarom.
Toni ‘Titan’ Bou is amper 23 en toch domineert de Spanjaard al enkele jaren de trialscene zowel indoor als outdoor. De Repsol-Montesa-HRC rijder verzamelde al zes wereldtitels, waarvan drie indoor en drie outdoor. In mensentaal betekent dat zoveel als gedurende drie jaar zonder onderbreking domineren, zowel binnen als buiten. Eat your heart out James Stewart!
Bou lag dit jaar tot de laatste outdoor WK-wedstrijd onder druk van landgenoot Adam Raga (tweevoudig wereldkampioen outdoor, ook bekend van de Superbiker in Mettet), maar hij haalde het opnieuw. Bovendien klopte Bou dit seizoen voor het eerst sinds 2006 zijn aartsrivaal Raga in het Spaanse outdoor kampioenschap. Bijna vanzelfsprekend pakte Toni ook nog de Trial der Naties mee met het Spaanse team…
Zonder twijfel is het WK-niveau onder invloed van Bou nog gestegen de voorbije jaren. Qua rijtechniek zorgde de Catalaan eigenhandig voor een revolutie in de trial. Dat wil wat zeggen in een sport waar controle en precisie al op een fabelachtig niveau stonden! Kenners zijn het er dan ook over eens dat Bou de kwaliteiten heeft om het record van zeven outdoor wereldtitels, op naam van Dougie Lampkin en Jordi Tarres, te verbeteren. Wat is het geheim van Bou’s succes?
Bou, geboren in Barcelona, is een echte Catalaan. Trial is razend populair in Catalunya. De kampioenen groeien er niet alleen aan de bomen, de nabijgelegen bergen zijn ook de ideale omgeving om te trainen. Daarnaast is er ook heel wat specifieke kennis en je vindt er de beste leermeesters.
Constant op de motor
Er is niets wat Bou niet kan op een trialmotor. Hij leeft op zijn motor en training is fun voor dit trialbeest dat er op kickt om nieuwe technieken en routes te proberen. Het is zijn ultieme ambitie om alle records te breken. “Sommige mensen denken dat het makkelijk is, omdat ik zoveel wereldtitels na elkaar heb gewonnen. Ze beseffen niet dat het steeds moeilijker wordt! Je moet wel geconcentreerd blijven want met mannen als Raga, Fujinami, Fajardo of Cabestany achter je mag je geen fouten maken. Op dit niveau is iedereen technisch goed, maar ik ben de meest constante.”
Biketrial
Net zoals de broers Belaey maakte Toni Bou ooit furore in de biketrial. Hij begon op zijn acht, veroverde twee wereldtitels en stapte op zijn dertien over naar motortrial. De vloeiende, agressieve rijstijl waarbij hij bijna continu op het achterwiel rijdt, komt rechtstreeks vanuit het fietstrial. Kenny Belaey over zijn vroegere rivaal: “Toni doet op twee wielen dingen die je niet voor mogelijk houdt. Hij traint ook nu nog op de fiets en hij is echt super sterk!”
HRC fabrieksteam
Bou wordt ook ondersteund door het beste team ter wereld. Het Repsol-Montesa-HRC team is een fabrieksteam in elke zin van het woord. Montesa beschikt dan ook over een budget waar zelfs de meest MX fabrieksteams jaloers op kunnen zijn. Naar verluidt kunnen de Spanjaarden rekenen op een budget van 2,5 miljoen euro… Voeg daar de Montesa Cota4RT bij die Bou past als gegoten en je krijgt een legendarische combinatie.
Credit foto’s: Honda
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…