Categories: ProductenTest

Exclusieve preview MX Vs. ATV Reflex!

Voor we beginnen met de preview is het tijd voor een portie zelfkritiek. Wacht eens even. “Menen ze dat nu?” denk jij dan. Toch wel, zo zijn we nu eenmaal bij MXM: bloedeerlijk. Wij motorjournalisten hebben namelijk een ongeëvenaard talent talent om te zeuren. Het is ook nooit goed. De vering is té hard, de versnellingsbak onnauwkeurig, de deadlines zijn te kort, het bier is te warm en de vrouwen te… Om nog maar te zwijgen over ons loonbriefje, of in ieder geval het mijne: ronduit belachelijk!

Vergeet voetbalcritici zoals Hugo Borst of François Colin. Geen vergelijking mogelijk. Als het op kritiek aankomt zijn dat maar schlemielerige clubcrossertjes.  Wij daarentegen zijn stuk voor stuk wereldkampioenen of minstens GP-winnaars! Heel af en toe zijn we ook wel eens tevreden met ons lot. Zo kregen we pas de kans om exclusief “MX Vs. ATV Reflex” uit te proberen. “Lukt het voor jullie vrijdagnamiddag voor een kleine speelsessie bij ons?” klonk het bij THQ. Ben je gek! De langverwachte nieuwste versie van het coolste mx-game ever. No problem dus om te gaan gamen tijdens de kantooruren. Nog niet de aller aller definitieve versie van de game zo bleek, maar niet te min was het ongelofelijk gaaf.

 

Superechte details

Ik moet er even bij vertellen dat ik zelf geen intensief gamer ben. Dat bleek gelukkig niet de minste belemmering om van dit Rainbow Studio’s pareltje te genieten. Een uur lang zat ik met een grijns van oor tot oor te racen. Dat dit spel – ik heb de Xbox360 versie geprobeerd- mijn verwachtingen ruimschoots overtrof is zelfs zwak uitgedrukt. Visueel ziet alles er verbluffend realistisch uit. Daarmee bedoel ik echt alles. Van de bikes, riders tot circuits, omgeving, publiek tot zelfs de reclamebanners. Toevallig had ik al enkele weken eerder een demoversie gezien in Parijs. Daardoor wist ik op voorhand dat “MX Vs. ATV Reflex” grafisch een hoogvlieger is. Omdat ik niet speelde, leek de bediening me op dat moment nog al moeilijk. In de praktijk viel het allemaal ontzettend mee.

 

Het Reflex effect

Omdat het kind een naam moet hebben, is deze editie ‘Reflex’ gedoopt. Bekt lekker, dus waarom niet denk je dan. Die naam gaat echter veel verder. Want de game ziet er niet alleen echt uit, hij voelt ook levensecht! Elk type van wedstrijden (MX, Supercross, FMX, Cross-country…) heeft z’n eigen ondergrond en gedurende de race verandert het terrein voortdurend. Dat voel je aan de manier waarop de motor zich gedraagt en véél of net weinig grip heeft. Ongelofelijk! Simpel rechtoe rechtaan gassen op een zware zandbaan is er niet bij. Je moet aan het werk, tegensturen en corrigeren om hard te gaan. Je moet voortdurend inspelen op de veranderende omgeving. Vandaar dus de toevoeging Reflex. Heel uitdagend en een enorme toevoeging voor de beleving van het spel.

Voor de besturing gebruik je twee sticks. Eentje voor de rijrichting (je stuur) en de andere om je gewicht te verplaatsen. Voor je het weet, ben je al je scrub aan het inoefenen! Net the real thing dus. En beste vrienden: hier hebben wij een streepje voor op de gamebollebozen. Wie het gevoel van op de motor kent, kan er in “MX Vs. ATV Reflex” zeker zijn/haar voordeel mee halen.

Compleet pretpakket

Het spel zit heel knap in elkaar en de zorg voor detail maakte het alleen maar leuker. Zo is bijvoorbeeld het veranderende terrain gesynct met het geluid. Als je door een plas rijdt, hoor je het water opspatten. Bij de start hoor je de motoren rondom en een knappe comeback wordt zelfs beloond met gejuich langs de kant! De verscheidenheid aan speelmogelijkheden en voertuigen (MX1 en MX2 crossmotoren, buggies, quads…) is nog zo’n sterk punt. Je krijgt het gevoel dat je in een virtueel off-road pretpark bent te rechtgekomen. Freestylen, een National meepikken of SX tegen je vrienden en zelfs online. Alles kan. Ik geraak er nauwelijk over uit gepraat, maar we komen nog zeker terug op “MX Vs. ATV  Reflex”. Meer info kan je vinden op www.mxvsatv.com.

Credit foto’s: THQ Europe

[nggallery id=7]
Steven

Recent Posts

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

29 minuten ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

3 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

5 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

22 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago