Frans Verhoeven is de man die we in de gaten moeten houden. De Brabander reed afgelopen editie, de eerste keer in Zuid-Amerika, knap naar de achtste notering in de eindstand. Met trots mocht Frans dan ook het nummer acht aanbrengen op zijn BMW G450X (FV001R – Frans Verhoeven 001 Replica) waarmee hij dit jaar aan de slag gaat.
Intensieve voorbereidingen
Omdat het overal financieel niet makkelijk gaat moest ook Frans en zijn achterban heel wat moeite doen om het budget rond te krijgen, maar dankzij het sponsorinitiatief ‘Club van 1000’ kwam dat allemaal dik in orde. Sinds maart 2009 is Frans aan het werk met de BMW van dealer Bert Duursma. Tot hiertoe liep alles gesmeerd, maar de FV001R heeft nog geen echte wedstrijdkilometers onder de banden, wat toch voor extra spanning zal zorgen. Nu heeft de Beemer er al redelijk wat foutloze testbankkilometers opzitten en waren er al heel wat rijders die hem voorgingen in het beproeven van de BMW in zware rally’s en enduroproeven. Denk maar aan Andreas Lettenbichler die ‘the iron giant’ wist te temmen in de bikkelharde Erzbergrodeo in Oostenrijk. Daarenboven gaat ‘Franske’ aan de slag met een standaard exemplaar dat enkel een andere uitlaat kreeg aangemeten. Motorisch zou het dus geen probleem mogen vormen.
Hoge verwachtingen
Frans Verhoeven zal alvast niet meer de positie als underdog kunnen innemen. Na zijn prestatie van vorig jaar (8ste) en twee etappeoverwinningen behoort ie nu tot the big boys ofte de elite rijders. We verwachten dus minstens dat Frans de eer van de lage landen hoog zal houden en zich zal moeten met de fabrieksrijders zoals Coma en Despres. Het bewijs dat de Verhoeven er voor 100% voor wil gaan uit zich in het annuleren van alle andere wedstrijden om zich volledig te kunnen concentreren op de voorbereidingen van zichzelf, motorfiets en het team.
Terug naar Afrika?
We vernamen zonet dat de kans bestaat dat de verhuis naar Zuid-Amerika van korte duur zal zijn doordat de Dakar Rally in 2011 wel eens zou kunnen terugkeren naar zijn roots in Afrika. Directeur Etienne Lavigne van de woestijnrally: “In 2010 zijn we nogmaals in Argentinië en Chili, maar men mag Afrika niet vergeten.” De Dakar Rally werd tot en met 2007 altijd in Noord-Afrika verreden, met de Sahara als scherprechter en de Senegalese hoofdstad Dakar traditioneel als finishplaats. In 2008 blies de organisatie de rally op het laatste moment af. Terreurgroepen zouden het hebben gemunt op de karavaan. De rally week om die reden in 2009 uit naar het veiligere Zuid-Amerika.
MXM staat alvast als één man achter Frans Verhoeven en de andere Belgische en Nederlandse deelnemers. Natuurlijk gaan we de komende weken ruime aandacht schenken aan de moeder aller rallyraids.
Credit foto’s: www.fransverhoeven.com & A. Chaco / Met dank aan André Jansens
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…