Dat de Europese motorfabrikanten hun mannetje wel weten te staan tegen de Japanse grootheden is ondertussen wel meer dan duidelijk. Nu zijn er natuurlijk nog enkele minder bekende bouwers die rustig hun tijd nemen om credibiliteit en betrouwbaarheid wensen op te bouwen om dan op het juiste moment hun slag te slaan.
V-twin pionier
De Zweedse producent Highland is er zo eentje. Highland ging eind jaren ’90 van start met een indrukwekkende all-road, enduro en supermoto met een 950 V-twin blok. Dit dus lang voor KTM met dit concept op de proppen kwam. Door de jaren heen zijn ze zich meer gaan toeleggen op de ontwikkeling van motorblokken dan effectief motorfietsen te gaan produceren.
Husaberg roots
Toch hebben ze, dankzij het feit dat heel wat van hun werknemers een geschiedenis hebben bij Husaberg, nog wel enkele cross en supermoto projecten op de planning staan. Momenteel hebben zij in het gamma een 450 crossmotor en supermoto. Deze asfaltschuiver hebben ze daarnaast nog in een hoogpotente 507 cc uitvoering. Deze laatste won trouwens het 2009 nationale supermoto kampioenschap. Dat beloofd alvast.
Geruchten doen de ronde dat Highland weldra in zee zal gaan met een Amerikaanse bouwer en zich eveneens zal gaan toewijden op de Aziatische markt. Wordt ongetwijfeld vervolgd. Meer over dit merk kom je te weten op www.highland.se.
Credit foto’s: Highland
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…