Marc De Reuver kleurt je dag

Van sommige rijders wordt wel eens gezegd dat ze de wedstrijd kleur geven. Anderen brengen ook naast het circuit leven in de brouwerij. Marc De Reuver weet als geen ander de twee te combineren. De Lommelse Amstelvener staat bekend om zijn vrolijke en opgeruimde karakter, maar in 2009 had ‘Calimero’ weinig reden tot lachen.  Z’n derde seizoen in het WK MX1 viel grotendeels in het water door een zware crash op training in Eersel. De Reuver moest aan de bak voor de zoveelste zware revalidatie op enkele jaren tijd. Nu staat hij er echter weer dankzij hard werk en wilskracht. Die lijn wil hij volgend seizoen graag doortrekken. Niet lullen, maar poetsen dus. Voor Motocrossmag maakte de sympathieke Beursfoon Suzuki rijder graag een uitzondering. Toch even bijlullen!?

Hoe gaat het nu met je?

Marc De Reuver: Goed, gezien de periode die ik achter me heb, gaat het lang niet slecht! Dit seizoen was er maar weinig waarover ik me kon verheugen. Nu loopt alles prima. Ik voel me lekker, de motor gaat hard, het team doet wat het moet doen en we kunnen het goed met elkaar vinden. Ik zie het weer helemaal zitten.

Winst voor De Reuver in Lierop (2008), een historisch moment

Had je schrik van de overstap naar een privé-team. Op papier is het toch een stap terug?

Marc De Reuver: Dat is zo. Je mag niet vergeten dat ik al een hele poos als fabrieksrijder heb gereden, van 2002 tot 2009 als ik het goed voor heb. Dan ben je ook gewend aan een zekere standaard. Daarom keek ik wel een beetje met tegenzin naar die omschakeling. Nu moet ik gewoon vaststellen dat Beursfoon Suzuki de zaken heel mooi voor elkaar heeft! De Suzuki gaat als een speer.

Jullie huistuner Hoegee tuning heeft natuurlijk  al één en ander bewezen.  Marc (Hoegee) is ook niet van de minsten met ervaring in het WK Supersport en de MotoGP?

Marc De Reuver: Nou dat blijkt gelukkig ook in de praktijk. Onze motor heeft heel wat potentieel en het leuke aan een privé-team is natuurlijk ook dat we helemaal vrij zijn om te doen wat we willen.

Het duurde wel lang vooraleer er nieuws kwam over je nieuwe team?

Marc De Reuver: Omdat het heel erg moeilijk lag om een nieuw team te vinden. Ik was graag gebleven bij Honda-Martin en dat wilden zij ook, maar ik kreeg al snel in de gaten dat het waarschijnlijk toch niet zou lukken. Dan ben ik zelfs poolshoogte gaan nemen in Tjsechië. En toen ik in Loket bij KTM-Silver Action te horen kreeg dat ze ook Steve Ramon al over de vloer hadden gekregen, dacht ik bij mezelf: ik kan me maar beter reppen! Ik zag het niet zitten om bij pakweg Sturm-Kawasaki terecht te komen. Uiteindelijk was ik er heel snel uit met Beursfoon. We hebben veel gemeenschappelijk want we komen allebei uit Amsterdam. John Beijer (eigenaar van Beursfoon-Suzuki) is  trouwens een oude gabber van me. We kennen elkaar bijna 20 jaar want John was zelfs één van mijn eerste sponsors!

Happy times: pole position voor De Reuver

Je zit er nu als vanouds vrolijk bij, maar je maakte weer een zware klapper net wanneer het in stijgende lijn ging. Dat moet mentaal hard zijn aangekomen?

Marc De Reuver: Jazeker, ik kan wel bekennen dat ik in een dipje heb gezeten. Gelukkig gaat het fysiek nu allemaal goed, maar het was echt geen pretje. Bovendien kon ik er ook helemaal niets aan doen. De motor schoot vanuit zijn vier in vrij… Ik wil er verder over niet lopen zeuren. Al zijn er wel jongens die met een rugzakje geluk van start gaan. Ten minste als je ziet welke risico’s zij nemen. En ze komen er nog goed mee weg. Zoals Philippaerts vorig jaar tekeer ging of Desalle dit seizoen. Nee, je wenst niemand blessures toe, maar zo’n zware bekken en-heupblessures al helemaal niet!

Iedereen wilde jou terugzien op het einde van het seizoen. Met Lierop stond één van je favoriete wedstrijden voor de deur. Ik kan me ook inbeelden dat de druk van de sponsors groot was. Zeker omdat Honda-Martin ook Kevin Strijbos moest missen?

Marc De Reuver: Dat speelde wel, maar uiteindelijk doe je het voor jezelf. Je wil er weer bij horen, laten zien dat je er nog bent. Bovendien wilde ik iets terug doen voor het team en mijn monteur. Achteraf bekeken was het natuurlijk helemaal geen goed idee om de GP van Braziië te rijden. Na de GP van Lierop had ik last gekregen van mijn rug.  In Canelinha had ik tijdens het rijden geen gevoel meer in mijn voet en een deel van mijn been. Hierdoor gleed ik telkens van de voetsteun, levensgevaarlijk.

Hoe ziet jouw programma er uit in 2010?

Marc De Reuver: In de eerste plaats het WK natuurlijk! Ik rijd voor een Nederlands team en dan is het logisch dat ik heel het ONK ga rijden. Daarnaast wil ook nog enkele BK’s meepikken. Als voorbereiding doe ik alle klassieke wedstrijden: Mantova, Lommel, Valences, Hawkstone Park…

Ook op een harde baan kan ‘Calimero’ uit de voeten. Zoals hier in Bulgarije

Kan je wat vertellen over je sponsors voor volgend seizoen?

Marc De Reuver: Gelukkig veel oude bekenden. Ik ga verder met Axo voor kledij en laarzen, Smith brillen, weer een Arai helm zoals vroeger. En waar ik erg blij mee ben is dat ook mijn samenwerking met Red Bull verder gaat. Mij hoor je niet klagen. Ik weet dat ik bof met zo’n trouwe sponsors en fans! Het wordt een geweldig 2010 dat weet ik nu wel zeker. (lacht) Misschien omdat ik sportief geen verwachtingen heb! Ik wil gewoon utrijden dan zien we wel waar het schip strandt…

Een mooi oud en een fantastisch nieuw Marc!

Marc De Reuver: Het allerbeste aan de lezers van MXM!

Credit foto’s: (introductiefoto) Rutgerpauw.com/Red Bull Photofiles , Ray Archer

Fotogalerij: CDS

[nggallery id=11]
Steven

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

55 minuten ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

2 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

5 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

7 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

24 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago