James Stewart, de beste motorcrosser ter wereld, verjaart vandaag! De L&M San Manuel Yamaha rijder wordt 24. Dat kunnen we natuurlijk niet ongemerkt voorbij laten gaan. MXM serveert jullie daarom een speciaal ‘Bubba’ menu. Wat staat er op de kaart? Een exclusief, uitgebreid tweedelige interview waarvoor we onlangs met James zelf aan tafels schoven, een geweldige fotogalerij en als afsluiter enkele clips. Gelukkige verjaardag James!
Je hebt het meest indrukwekkende palmares van alle actieve piloten, maar het is opvallend dat je ook daarbuiten hard werkt om jezelf en de sport te promoten? De showman James Stewart is even populair als al jouw concurrenten samen!
James Stewart: Bedankt! Het klopt dat het voor mij belangrijk is om motorcross in een goed daglicht te stellen. Maar eerst en vooral ben ik een racer. Jeremy McGrath was eigenlijk de eerste rijder die zoveel aandacht had voor het publiek. McGrath deed can-cans en nacnacs, hij deed mee aan video’s en hij zorgde er voor dat onze sport meer aandacht kreeg. Travis Pastrana deed dat ook op zijn manier, maar hij is dan overgeschakeld naar freestyle. Aan de andere kant heb je Ricky Carmichael. Ricky was een fantastische rijder die de sport domineerde, hij was de beste ooit. Ik wil de twee combineren, maar ik zie mezelf niet als voltijds showman. Ik wil nog altijd racen!
Je hebt in ieder geval wel talent om te te entertainen en te acteren. We hebben genoten van jouw introductieclip (Check de tweede clip onderaan!) voor de rijderspresentatie van Bercy. Niet elke rijder zou dat zien zitten?
James Stewart: Ja, het eindresultaat was zeker niet slecht! Ik vond het een leuke ervaring om die video in Parijs te maken. Al moet ik er bij vertellen dat ik wat schrik had voor het eindresultaat. De eerste keer toen ik de clip zag was ik echt aangenaam verrast. Normaal gesproken ben ik voor een race met mijn gedachten al helemaal bij de wedstrijd. Daarom was het goed om eens mijn zinnen te verzetten.
Het is wel duidelijk dat je de overstap naar de 2010 Yamaha 450 uitstekend hebt verteerd?
James Stewart: De nieuwe Yamaha 450 is gemakkelijker om te rijden, maar hij is ook heel krachtig. (brede lach) Het is ongelofelijk hoeveel power die motor heeft! Hij is heel wendbaar en hij reageert uitstekend op het gas.
Chad Reed stapt over naar Kawasaki. Ook jij kent de 450 KX-F en het team goed, denk je dat Reed sneller zal zijn dan op de Suzuki?
James Stewart: Chad Reed is een uistekende piloot. Hij heeft zelfs al met verschillende merken gereden nog voor hij naar de US kwam. Ik kan je niet vertellen of hij moeilijker te kloppen zal zijn op de Kawasaki. Alleen weet ik dat de Yamaha de meest performante en technologisch meest geavanceerde motor van het pak is. Daarom zou ik meer ongerust zijn als Reed op de nieuwe Yamaha zat in plaats van op de Kawa! Ik maak me geen zorgen. Ik ga in 2010 gewoon van start zoals ik het afgelopen SX-seizoen heb gereden.
Van wat we zien op TV en lezen in de pers is jouw relatie met Chad Reed op z’n zachtst gezegd gespannen. Hoe echt is die rivaliteit, of is het toch meer een spelletje?
James Stewart: In het begin was het inderdaad eerder een spelletje. Met de tijd is het echter erger geworden en dat is jammer. Hoedanook leent motorcross zich ook goed voor controversie en it’s part of the game, weet je wel? Onze relatie is nu éénmaal wat ze is, voor mij is hij gewoon de zoveelste die negatief over mij praat. Het enige verschil tussen Chad Reed en die anderen, is dat we tegen elkaar strijden op het circuit. Daarom worden zijn verklaringen ook nog eens breed uitgesmeerd in de pers.
Is Chad Reed op dit moment de enige die jou kan kloppen?
James Stewart: Dat denk ik niet. Er zijn meerdere jonge piloten die snel bijleren. In de US hebben we Villopoto en Dungey. Of kijk maar naar Marvin Musquin in Frankrijk. Van mijn kant behoud ik voortduren een maximum aan concentratie van zodra ik op een SX omloop rijd om zo hard mogelijk te gaan zonder fouten te maken. Ik denk dat die andere jongens net hetzelfde doen en dat zij op hun topniveau zitten over een paar jaar.
Ook in 2010 staan er geen Nationals op je programma. Interesseren de outdoors jou niet meer?
James Stewart: Met Yamaha was er eigenlijk nooit sprake van om Outdoor te rijden. We hebben er wel over nagedacht, maar gezien de moeilijke economische situatie hebben we besloten om ons toe te leggen op SX. Het maakt de zaken er gemakkelijk op voor mij want zo kan ik me 100% concentreren op mijn SX rijstijl. Dat is ten slotte wat ik het liefst doe en zo heb ik meer tijd om door te bengen met mijn familie. Een bijkomend voordeel is dat ik op die manier helemaal heb kunnen herstellen van oude blessures. Voor mij is het een goede situatie. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat ik in de toekomst geen volledig Outdoor seizoen ga rijden!
Woensdag krijgen jullie deel 2 van MXM’s grote Bubba interview.
Credit foto’s: Simon Cudby/Red Bull Photofiles, Yamaha-Racing
James Stewart geeft een rondleiding in zijn crib:
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…