Beste K9 supporters en toekomstige supporters, vrienden en vijanden!
De mannen van MXM hebben mij gevraagd om jullie columnsgewijs op de hoogte te houden. Omdat ze het zo mooi vroegen –en vooral om jullie een plezier te doen- heb ik dan maar toegezegd. Misschien dat sommige mensen zich mijn column ‘Keeno time’ in MotorRijder magazine nog herinneren een paar seizoenen geleden? Wel dit wordt ook zoiets. Gewoon over wat ik zoal heb meegemaakt. Geen droge opsomming van dag tot dag, want ik zal soms al eens van de hak op de tak springen. Dat laatste komt naar het schijnt van al dat vallen hahaha!
Over vallen gesproken, er is hier de laatste week al serieus wat uit de lucht gevallen zoals ze dat in het Vlaams zeggen. Een grote aanpassing voor mij want ik zat de laatste tijd bijna continu in warmere oorden. Eerst ben ik op vakantie geweest in de VS en dan ook nog even in Tenerife. Ondertussen is het luieren al lang verleden tijd. Met mijn nieuwe team Yamaha – Monster Energy – Ricci Racing heb ik de eerste tests van de YZ450F in Italië achter de rug.
In eerste instantie kwam het er op aan om wat gevoel te krijgen voor de motor, de tweede dag zijn we dan specifiek met de vering bezig geweest en de derde dag was gereserveerd voor het blok. Geweldig veel heb ik dus totnogtoe niet gereden met mijn nieuwe wapen. Ik kan alleen maar zeggen dat de motor direct goed aanvoelde en krachtig is. Van sommige journalisten die de motor getest hebben, kreeg ik te horen dat ze de nieuwe 450 zelfs té krachtig vinden. Watjes zijn het! Grapje mannen. Nee serieus, ik wil niet zeggen dat de YZ450 slapjes is. Maar ik weet 100% zeker dat we er nog veel méér kunnen uithalen. De versie die ik reed had immers nog geen speciale stukken. Dat is de volgende stap. Ik had gehoopt om tussendoor nog kilometers te kunnen maken op de nieuwe Yam maar dat was door het slechte weer hier onmogelijk. Allez op twee dagen in Budel na dan! Echt verwend zijn we hier niet geweest.
Op trainingskamp in Spanje (Benicasim om precies te zijn) heb ik wel al een pak kilometers gedaan. Op de fiets ten minste! Na 11 dagen hadden we meer dan 600 kilometer op de teller staan. “We” dat waren in dit geval Diesel (Manuel Priem) en Svenson (Sven Verbrugge). Op het moment dat wij daar waren, was het FIDEA cyclocrossteam daar ook om te trainen en later kwam de Lotto’s. Niet dat we samen hebben getraind of zo, maar Benicasim is gewoon super om je goed voor te bereiden. Wie er al is geweest weet wat ik bedoel. Eerst en vooral heb je een lekker zacht winterklimaat, tussen de 18°C en de 20°C. Het hotel is perfect uitgerust, onder andere met een mooie gym en ook de omgeving is heel plezant voor lange loop-of fietstrainingen. Nu zitten we dan ook in de opbouw met veel duurtraining, maar ik kijk er wel naar uit om in januari weer met de motor te gaan trainen en snelheid op te doen voor de wedstrijden!
Voor wie op zoek is naar een leuke film voor tijdens de feestdagen kan ik aanbevelen om‘Street Kings’ te huren. Wilfried Cretskens van Lotto had die bij in Spanje. Wilfried volgt de MX trouwens ook wel, want het is een goede kameraad van sidecarbakkenist Eli Picart.
Sommige jongens blijven in de winter nog aan de slag met Supercross wedstrijden. Ik heb altijd al een voorliefde gehad voor deze discipline en vroeger heb in de winter regelmatig SX’en gereden in Duitsland of ook nog in Nederland. Het punt is alleen dat je het in goede omstandigheden moet kunnen doen en dat is niet evident. De circuits moeten fatsoenlijk zijn aangelegd met goede droge aarde en het mag niet te gevaarlijk zijn. Als GP-piloot kan je het echt niet veroorloven om nu een zware kwetsuur op te lopen. Het circuit voor de SX van Goes was echt prima aangelegd toen ik er reed. Aan de andere kant heb ik het in Duitsland meegemaakt dat je meer in de modder stond de draaien. Daar bedank ik dan liever voor! Zoals ik al zei is het hier jammer genoeg onmogelijk om bij ons de hele winter door te rijden, maar ik ben me over ‘t laatst met de 250 eens gaan amuseren op het SX parcours in Genk en dat is super goed meegevallen. Zeker voor herhaling vatbaar.
Ik wil nog even wat kwijt over mijn nieuwe team Ricci Racing. In België en in Nederland zijn ze misschien niet zo bekend, maar ik denk ik dat ze door de buitenwereld worden onderschat. Voor mij was het belangrijk om in een ervaren, betrouwbare en professionele structuur te werken. En dat is het team van Ilario Ricci zeker. Ze werken nauw samen met Yamaha en het Rinaldi fabrieksteam en in het verleden hebben ze al knappe resutaten behaald in de MX2 met mannen als Andrea Bartolini, Alessio Chiodi, Andrew McFarlane, Kenneth Gundersen, Davide Guarneri en Nicolas Aubin. Volgend jaar heb ik normaal geen MX1 teammaat, maar Loic Larrieu en Alessandro Lupino gaan de Ricci kleuren verdedigen in MX2.
Ricci Racing is ook een nieuwe start voor mij. Een nieuw team, een nieuw motor en nieuwe kleuren. Die verandering van omgeving alleen al is echt motiverend. Ik heb er geweldig veel goesting in!
Tot slot wil ik iedereen mijn beste wensen overmaken. Een goed jaar en een goede gezondheid!
Keeno
Credit foto’s: CDS, Ken De Dycker, Yamaha, Fox Films
[nggallery id=13]Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…