Categories: AMA RacingNieuws

James Stewart birthday special – Deel 2

We gaan verder met de MXM James Stewart Birthday special. Hieronder het tweede deel van ons exclusieve interview met Stewart. Enjoy!

Men zegt vaak dat het veel moeilijker is om nummer 1 te blijven dan nummer 1 te worden. Wat vind je daarvan?

James Stewart: Zeker, het valt niet altijd mee om aan de top te staan. In de US is er niemand met zoveel druk zijn schouders als ik.  Net zoals dat het geval was voor Ricky Carmichael, Jeremy McGrath of Stefan Everts. Heel de wereld verwacht van mij dat ik win van zodra ik ergens aan de start verschijn. Het is niet eenvoudig om daar mee om te gaan. Dat zie je ook in de praktijk. Er zijn zoveel piloten die heel goed rijden tot ze nummer één worden. Zonder dat ze die status daarna kunnen bewaren. Ik wee twat me te wachten staat om mijn positie te behouden. En eerst en vooral hoop ik om me volgend seizoen goed te amuseren!

Zoals veel kids keek jij voortdurend naar video’s van de toppers om hun rijstijl te analyseren. Gebruik je nu nog video-analyse?

James Stewart: Absoluut ik zie nog steeds enorm veel video’s, van mezelf maar ook van anderen. Mijn ma filmt me vaak tijdens races! Ik steeds bezig om bij te leren…

Niet alleen door jouw palmares, maar ook door jouw unieke rijstijl ben je bezig om MX geschiedenis te schrijven. Vind je dat belangrijk?

James Stewart: Natuurlijk, want het is altijd leuk om te kunnen zeggen dat je jouw stempel hebt gedrukt op de sport. Daar leef ik voor, maar Ricky Carmichael heeft nog altijd heel wat records op zijn naam. Elke generatie van rijders is anders en ieder stelt z’n eigen doelen. Wat voor mij inde eerste plaats telt is het winnen van wedstrijden, kampioenschappen binnenhalen en fun hebben op de motor. Weet je, Ricky heeft meer wedstrijden gewonnen dan McGrath maar Jeremy zie je zelfs nu nog meer in reclame en ik denk dat  hij in de States populairder zal blijven dan Ricky. Dat is uiteindelijk ook een zakelijke kwestie en dat houdt me niet zo bezig.

Je stond al heel jong aan de top. Dat moet enom veel opofferingen hebben gekost?

James Stewart: Je houdt het niet voor mogelijk hoeveel werk eraan vooraf gaat. De meeste mensen hebben er geen flauw benul van hoe hard een pilot moet werken om op het hoogste niveau te komen. In mijn geval wild at zeggen dat ik tussen de fysieke training en de motortraining maar heel weinig tijd over heb.Tijdens het seizoen komen daar inhet weekend de races bij en de testsessies met Yamaha. Waarvoor ik over en weer vlieg naar Californië. In een drukke periode vlieg ik vijf à zes keer op en neer. Af en toe komen er mensen van Yamaha naar mij thuis, mar dat gebeurt maar een keer of twee per jaar. Na zo’n zwaar SX-seizoen ben ik helemaal doodop en de break kwam er vorig jaar op een goed moment. Maar goed, zo gaat het er ondertussen al 20 jaar aan toe…”

In Europa vergelijken we je wel eens met Valentino rossi. In tegenstelling met andere piloten houden jullie er van om te communiceren met het publiek, om te tonen hoeveel plezier je hebt op de motor en om wedstrijden te winnen.

James Stewart: Ik hou enorm van het contact met de fans.  Zeker tijdens speciale wedstrijden zoals de Supercrossen die ik in Europa doe. Het publiek is er altijd super enthousiast. Nog meer dan in de US. Ik vond het heel jammer dat ik moest afzeggen voor Genoa en Brisbane (noot: Stewart kampte vorige maand met oververmoeidheid en moest rust nemen) maar mijn gezondheid ging voor. Tijdens zo’n race kan ik opgaan in de ambiance. Heel anders dan in de de US waar ik gefocust moet blijven op de wedstrijden. Waarschijnlijk kennen mensen daar een andere James Stewart.

De AMA trekt de minimumleeftijd om een ‘pro-licentie’ te halen op van 16 naar 18. Jij was al prof op je zestien, wat vind je van die regel?

James Stewart: Ik vind dat het een goede regel is. Kijk maar naar mensen in de sport , film- of showbusiness die al jong sterren waren. Je ziet dat het met heel wat jonge sterren fout loopt. Sommigen raken zelfs aan de drugs. Mijn situatie was helemaal anders omdat ik een goede omkadering had. Als dat niet het geval, is het heel moeilijk om daarmee op te gaan voor een jonge gast. Op je 18 ben je al wat meer volwassen en zie je al veel zaken anders.

Je hebt in België en Nederland -zoals overal in de wereld- heel wat fans. Wil je nog iets kwijt aan je supporters?

James Stewart: Ik heb een enorme bewondering voor Roger De Coster omdat hij zoveel voor de sport heeft gerealiseerd bij ons in Amerika. Roger heeft me wel eens verteld over motorcross in België en dat er bij jullie zoveel MX fans zijn. Hopelijk is er eens een Supercross in België of Nederland waar ik kan komen rijden!

Thanks James!

[nggallery id=12]

Credit foto’s: Chris Tedesco/Red Bull Photofiles, CDS,  Yamaha Racing

Steven

Recent Posts

De BMW F 450 GS concept-motor op de EICMA 2024

BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…

6 uur ago

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

14 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

15 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

1 dag ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

1 dag ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

1 dag ago