Van een bloeiende FMX-scene kan je in onze contreien niet bepaald spreken. Al wil dat niet zeggen dat er geen rijders van internationaal niveau zijn! William Van den Putte uit Olen timmert al een jaar of zes hard aan de weg. Meer zelfs, ‘Double You’ is een van de weinige FMX profs in Europa en hij was ook de eerste rider ooit in de Benelux die er in slaagde om een backflip te doen. De sympathieke Belg blijft echter constant vernieuwen en heeft voor 2010 heel wat in petto…
Je was de voorbije maanden bezig met het inoefenen van een grensverleggende trick in de FMX, de dubbele backflip. Hoe ver sta je daar mee?
William Van den Putte: Tot hier toe heb ik de dubbele backflip alleen in de foampit (noot: reusachtige moussebak om zacht te landen) gedaan. Toch heb ik ‘m daar al redelijk onder de knie: zowel de rotatie als de landing zitten nu goed. Eigenlijk ging dat spelenderwijs. Ik begon met de BMX en de pitbike in de foampit. Daarmee kon ik redelijk gemakkelijk een dubbele backflip doen. Daarna deed ik het met een 85cc en ook dat lukte.
De laatste weken kon ik door het slechte weer jammer genoeg niet trainen. Ik kan je niet precies vertellen wanneer ik de dubbele backflip op dirt ga proberen. We spreken hier ten slotte over één van de meest gevaarlijke tricks. Als het gevoel goed is en ik hoef me er niet voor te forceren dan doe ik het. Ik volg mijn intuïtie. Zo werkt het altijd, je kan het onmogelijk plannen.
Zoals je het vertelt klinkt het simpel, maar dat is het leerproces van zo’n trick natuurlijk nooit?
William Van den Putte: Van zodra dat ik wist dat het kon -omdat het lekker liep op de BMX en pitbike- wilde ik meer. Maar een maand of negen geleden wilde ik de dubbele backflip opgeven! Al tijdens de eerste flip zat het niet goed. Ik verloor de controle en ik crashte hard op mijn motor waarbij ik mijn rug blesseerde. Mijn eerste reactie was: laat maar zitten, ik heb er genoeg van. Toch ben ik er opnieuw aan begonnen. Ik wil de dubbele backflip echt onder de knie krijgen!
Al doende kwam ik er echter dat ik een andere ramp nodig had. Daarom heb ik een speciale map gebouwd en begon ik te trainen met een grotere foampit bij Norman Verbeek thuis. Dat was al een verbetering, maar ik kwam niet meer tot twee volledige rotaties. Toen kreeg ik de ingeving om het te proberen op een super kicker ramp die steiler is. Ik heb nu de tandwielen op de motor veranderd om niet te snel aan te rijden. Blijkbaar is dat de beste combinatie. In Amerika verbaasden ze er zich zelfs over dat mijn dubbele backflip zo hoog gaat. Voor mij werkt deze methode het beste, totnogtoe!
Waar houdt een professionele freestyler zich mee bezig als hij geen contests of demo’s rijdt en niet kan trainen?
William Van den Putte: (lacht) Dan slaap ik eindelijk eens uit! Nee, serieus er is altijd werk genoeg. We zijn bezig met werk aan de ramps, de foampit of de motoren. Vorige week liep ik met een pijnlijke schouder rond en het kwam niet door te vallen. Ik had constant aan de motor zitten sleutelen! Ondertussen houd ik mijn conditie op peil met fietstraining.
Je rijdt voor het Europese Sickrider Society team. Hoe ziet jouw samenwerking met Crusty Demons er dan uit?
William Van den Putte: Natuurlijk is Crusty vooral een Amerikaanse team dus ik trek niet continu met hen op. We doen wel veel samen. Ik was de eerste Europese rijder die door Crusty werd gesponsord. In Engeland reed ik vorig jaar de Unleash Hell Crusty Tour. Volgend jaar staat er samen met Italiaanse rijders een Europese Crusty Tour op het programma en volgend jaar wordt de DVD Crusty 15 opgenomen met Europese rijders. Daar zal ik ook bij zijn.
We zagen jou aan het werk tijdens demo’s op de EICMA motorshow in Milaan, je reed ook in Zwitserland, Spanje, Tsjechië. Heb je nog ambities voor FMX wedstrijden?
William Van den Putte: Zeker! Dit jaar reed ik twee IFMXF contests. Normaal gesproken rijd ik in 2010 het volledige WK. Daar kijk ik enorm naar uit. Je steekt er veel van op en het is een mooie kans om jezelf te bewijzen.
Tijd voor de eindejaarsvragen. Het backflippen van een Harley XR 1200 schijnt tegenwoordig echt in te zijn in de FMX. Chuck Carrothers deed het tijdens de Gladiator Games in Praag en Kain Saul deed het in Australië. Welke motor wil jij in 2010 flippen?
William Van den Putte: Het wordt tegenwoordig moeilijk om ergens de eerste mee te zijn! Geef mij dan maar een sidecar. Dat lijkt me nog wel cool. Kandidaat passagiers mogen zich altijd aanmelden.
Jouw goede raad voor 2010 aan onze bezoekers?
William Van den Putte: Don’t worry, be happy!
Wil je nog iemand bedanken?
William Van den Putte: Crusty Europe, KTM België, MX477, Scoyco, M2R, Sickrider Society en verder al mijn familie en vrienden.
Credit foto’s: Sickrider Society
Meer informatie over William Van Den Putte op: www.sickrider.eu
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…