Vanavond is het weer zover dan gaat de grootste rallyraid ter wereld van start. Dat is nog steeds de Dakar natuurlijk, maar sinds 2009 vindt die niet meer plaats in Afrika, maar in Zuid-Amerika. De aftrap wordt gegeven met een parade door de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires. Daar komt de Dakar op 16 januari ook weer aan, 9.000 kilometer later na een lus door Argentinië en Chili. Deze editie belooft bij de motoren spannender dan ooit te worden! De dagen van de zware kannonen in de Dakar zijn voorbij. Deelnemers rijden ofwel op een 450cc of een motor die is afgeknepen tot 450cc. Ook van Nederlandse zijde is er weer heel wat om naar uit te kijken.
De favorieten
Het kransje van favorieten wordt aangevoerd door titelverdediger Marc Coma en Cyril Desprès. Beide KTM-fabrieksrijders, excuseer ondersteunde rijders want KTM heeft zich officieel terug getrokken. Coma en Desprès rijden op een gelimiteerde KTM 690 machine, maar het nadeel van een hoger gewicht tegenover de echte 450s wordt ruimschoots gecompenseerd door het voordeel in betrouwbaarheid. Hun zwaardere blokken zullen duidelijk minder belast worden. Coma verschijnt vastberaden aan de start: “Zuid-amerika is een unieke gelegenheid om de rally op een ander manier te beelven. Ik ben er dan ook graag opnieuw bij. Zeker omdat ik totnogtoe de enige ben die in Zuid-Amerika heeft gewonnen. Dat wil ik graag zo houden!”
Onder de uitdagers eist vooral David Fretigné een hoofdrol op. De Yamaha rijder klopte vroeger al af en toe de zwaardere motoren en ‘Fretos’ is gemotiveerder dan ooit. Verder wordt het ook uitkijken naar de Fransen Olivier Pain (Yamaha) en David Casteu (Sherco). Ook de locale held Francisco Lopez moet op zijn Aprilia tweecilinder tot mooie dingen in staat zijn.
Henk Knuiman en co
Onder de mannen die met inlaatrestrictie van start gaan vinden we ook Henk Knuiman. Knuiman werd vorig jaar al mooi negende en de piloot uit Wijchen wil dit jaar nog beter doen. Rijder, team en materiaal zijn er klaar voor. Hetzelfde kan gezegd worden van Frans Verhoeven die met zijn BMW G450X prototype hoge verwachtingen koestert nu het deelnemersveld meer aan elkaar gewaagd is. In de Nederlandse delegatie vinden we veel ervaren Dakar rijders terug zoals Mirjam Pol (Honda), die vorig jaar het damesklassemnt won, Richard de Groot, Marcel Snijders, Thomas de Bois en ondermeer Hans-Jos Liefhebber die ook in de Red Bull Knock out aardig uit de voeten kwam. Mirjam Pol: “Het viel me tijdens de vorige editie op dat de ritten erg afwisselend zijn. Dezelfde dag kan je zand, stenen, zee of net zo goed bergen tegenkomen. Dat maakt deze Dakar misschien nog moeilijker dan in Afrika.”
In totaal staan er 12 Nederlandse deelnemers aan de start bij de motoren. De Belgische aanwezigheid is beperkt tot Eric Palante en Ennio Cucurachi. In de Quad klasse staat ook één Nederlander aan de start, met name Gerard Wessels.
De etapes van de Dakar 2010 (L= Liaison, SP= Special)
1/01 Etape 1 : Buenos Aires/Colon : L 317 km – SP 0 km – L 0 km – Totaal 317 km
2/01 Etape 2 : Colon/Cordoba : L 349 km – SP : 219 km – L 84 km – Totaal 652 km
3/01 Etape 3 : Cordoba /La Rioja : L 56 km – SP : 294 km – L 276 km – Totaal 626 km
4/01 Etape 4 : La Rioja/Fiambala : L 259 km – SP 182 km – L 0 km – Totaal 441 km
5/01 Etape 5 : Fiambala/Copiaco : L 394 km – SP 203 km – L 32 km – Totaal 629 km
6/01 Etape 6 : Copiapo/Antofagasta : L 90 km – SP 483 km – L 97 km – Totaal 670 km
7/01 Etape 7 : Antofagasta/Iquique : L 180 km – SP 418 km – L 0 km – Totaal 598 km
8/01 Etape 8 : Iquique/Antofagasta : L 37 km – SP 600 km – L 4 km – Totaal 641 km
9/01 Rustdag
10/01 Etape 9 : Antofagasta/Copiapo : L 96 km – SP 472 km – L 0 km – 568 km
11/01 Etape 10 : Copiapo/La Serena : L 0 km – SP 338 km – L 209 km – 547 km
12/01 Etape 11 : La Serena/Santiago : L 112 km – SP 238 km – L 236 km – 586 km
13/01 Etape 12 : Santiago/San Juan : L 211 km – SP 220 km – L 3 km – 434 km
14/01 Etape 13 : San Juan/San Rafael : L 23 km – SP 476 km – L 297 km – 796 km
15/01 Etape 14 San Rafael/Santa Rosa : L 76 km – SP 368 km – L 281 km – 725 km
16/01 Etape 15 :Santa Rosa/B. Aires : L 166 km – SP 206 km – L 335 km – 707 km
TOTAAL : Liaison 2 366 km – SP 4 717 km – Liaison 1 854 km – Total 8 937 km
Credit foto’s: Ricardo Vasquez Hernandez/Red Bull Photofiles, A. Chaco, Equipe Knuiman, Dakar 2010
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…