Laaglanders die in deze barre temperaturen hun kansen wagen in internationale indoorwedstrijden zijn dun gezaaid. De 19-jarige Maurice Klijn uit Hardinxveld-Gieesendam (net boven de Moerdijk in de buurt van Dordrecht) is een van de uitzonderingen. MXMag sprak de bevlogen Rabbit Raving-Kawasaki rijder na zijn mooie pretaties in de Supercross van Dortmund. Drie dagen rijden voor een vol huis van meer dan 10.000 enthousiaste fans dat doet wat met je. De MON kampioen in de MX2 is niet meer te stuiten als we hem vragen naar zijn SX avonturen!
Hoe ging het in Duitsland het voorbije weekend?
Maurice Klijn: “Onverwacht… maar best wel goed eigenlijk! Op vrijdag en zaterdag greep ik naast de finale door valpartijen. Op zaterdag was ik in de Last Chance Qualifier vierde, maar op zondag zat het wel mee! Ik lag in de Last Chance derde tot een jongen voor mij viel en met een tweede plek mocht ik door naar de finale. Helemaal te gek natuurlijk. Met een tiende plaats en een zevende plaats ging het op zondag zelfs behoorlijk goed. Het was ook nog maar mijn allereerste Duitse Supercross.”
Maar je hebt toch wel wat ervaring met de SX-racen in Nederland?
Maurice Klijn: “Dat wel, maar je kan het absoluut niet vergelijken. Met alle respect hoor want die Nederlandse wedstrijden zijn prima georganiseerd. De omlopen zijn behoorlijk aangelegd en het is mooi dat al die races er zijn. Schijndel, Goes, Winschoten, Nistelroode, Hardenberg, Zwolle… echt super hoor. Alleen in vergelijking met die internationale Supercrossen is dat manegecross. Het is redelijk veilig en haalbaar voor veel rijders, maar tijdens de echte SX’en zijn de bulten hoger, de banen zijn niet alleen technischer maar ook breder en langer. Dat is toch meer een uitdaging voor rijders die al een beetje Supercross ervaring hebben.”
Eigenlijk wist je pas ontzettend laat dat je mocht meedoen in Dortmund?
Maurice Klijn: “Dat is zo! Enkele Duitse teams hadden me zien rijden tijdens de SX van Malmö in Zweden. Waldmann-Honda, Kosak-KTM en Twenty Suspension Suzuki kwamen allemaal met de vraag of ik Dortmund niet wilde doen. Omdat ik natuurlijk op Kawa rijdt met Rabbit Racing in Nederland was het uitgesloten om daar op in te gaan. Dan bleek er toch nog een plaatsje te zijn via Sturm-Kawasaki. Zij zochten iemand om Shannon Terreblanche in de MX2 te vervangen. Eerst lag het een beetje moeilijk om met mijn eigen reclame te rijden. Uiteindelijk kon ik dan wel in mijn vertrouwde Rabbit-Racing uitrusting deelnemen. En ook met mijn eigen motor met de reclame die er altijd op staat. Ik was super blij dat het dan toch nog in kannen en kruiken was gekomen. Om dan ook nog in de finale te staan tijdens zo’n belangrijke Supercross was echt een droom die uitkwam!”
Van waar jouw interesse in Supercross?
Maurice Klijn: “Ik heb het altijd al graag gedaan! Misschien komt dat door dat ik begon op De Belt in Hardinxveld, een technisch baantje waar je altijd kort moet draaien enzo. Een van mijn eerste indoorwedstrijden was dan in Schijndel. Daar reed toen ook Jeremy Van Horebeek mee, hij is natuurlijk later op een heel ander niveau doorgegroeid! Toch had ik het gevoel dat ik met Supercross iets had gevonden waar ik best een beetje aanleg voor had, waar ik in kon groeien. En ik vind het gewoon heel mooi om te doen.”
Het ligt niet meteen voor de hand om als MON rijder een Internationaal startbewijs te krijgen voor Goes en Schijndel?
Maurice Klijn: “Tja, dat is inderdaad wel vervelend. Ik moet beroep doen op een dispensatie, een speciale toelating zeg maar. Dan is het altijd even afwachten of ik ze wel of niet krijg.”
Vorig seizoen heb je in Duitsland de ADAC Youngster Cup gereden. Hoe ben je daar bij gekomen?
Maurice Klijn: “Dat klopt ik heb in 2009 ADAC gereden, of ten minste vier wedstrijden. Via een omweg had dat ook met Supercross te maken! In 2008 werd ik in Schijndel tweede na Rinus Van de Ven. Daar schrok ik niet alleen zelf een beetje van, er was ook een Duits team kawasaki pfeil die onder de indruk waren. Ze bleken geïnteresseerd om me in de SX van Stuttgart te laten rijden. Jammer genoeg ging dat uiteindelijk niet door. Toch bleef die Duitse optie hangen want we dachten dat het wel interessant was om de ADAC Youngster Cup te gaan rijden. En me op die manier in de kijker te rijden. Eerlijk gezegd is dat niet gelukt zoals we verhoopt hadden. Daarvoor kwam ik gewoon nog te kort. Ik combineerde dat vorig jaar met de wedstrijden in de MON. Op een gegeven moment moet je dan keuzes maken. Het kost handenvol geld om steeds naar Duitsland te gaan en ik kon er geen rol van betekenis spelen. In Nederland had ik de kans om voor een titel te rijden want ik stond op dat moment aan de kop in het kampioenschap. Dan hebben we de ADAC races laten schieten en ben ik vol voor de MON Inters MX2 titel gegan. Ik ben blij dat het gelukt is want zo’n titel staat toch altijd mooi op je palmares!”
Dit jaar is het tijd voor een stap hogerop bij de KNMV?
Maurice Klijn: “Als alles goed gaat wel ja. Normaal gesproken is het de bedoeling om ONK MX2 te rijden, alleen heb ik daar ook weer een dispensatie voor nodig. Die kan je krijgen als je na de eerste twee wedstrijden bij de Nationalen bij de eerste tien staat. Nou is dat in principe wel haalbaar, maar die twee eerste nationale races zijn op het weekend van 27 en 28 februari. Soms heb je van die weekends dat er niks lukt en je met pech om de oren wordt geslagen. Daar ben ik gewoon realistisch in. Ik ben geen Jeffrey Herlings die onmiddellijk knàl zo’n hoger niveau haalt! Ik heb daar wat tijd voor nodig. Naast de KNMW wedstrijden wil ik ook gaan meedoen aan het Belgisch Kampioenschap MX2, dat is makkelijker bereikbaar dan Duitsland en daar kan ik ook vast wel bijleren.”
Niet iedereen van jouw leeftijd is zo realistisch ingesteld?
Maurice Klijn: “Ik weet gewoon goed van mezelf wat ik kan en nog niet kan. Dat kortaf draaien en keren zoals in Supercross dat ligt me wel, maar ik weet dat ik waarschijnlijk nooit een professioneel rijder zal worden. Dat hoeft ook niet, ik doe het met evenveel liefde en alle plezier. Motorcross is echt mijn sport en ik wil op mijn manier zo ver mogelijk geraken. Kijk maar naar Jurgen Wybo. Daar wil ik me graag mee vergelijken. Zoals hij in Goes reed enkele jaren geleden daar stond ik toch van te kijken toen! Jurgen is een heel goede amateur die in de winter ook aan de bak kan omdat hij aardig Supercross rijdt. In Malmö en Zweden zijn we veel met elkaar opgetrokken en het is echt een hele fijne kerel. Wybo is niet te beroerd om advies en tips te geven. Verder zit ik nu in een prima team met Rabbit Racing. Ik heb leuke teamgenoten en ze hebben bij Rabbit Racing de zaken goed voor elkaar!”
Met de ervaring van de laatste weken zijn Goes en Zwolle nu zeker prettige vooruitzichten?
Maurice Klijn: “Absoluut, Goes is ook nog een beetje spannend omdat ik er mijn debuut ga maken op de 2010 Kawasaki KX250F. We zijn de laatste dagen druk bezig geweest om die nieuwe motor klaar te maken en ik wil het natuurlijk graag goed doen in Goes! Jammer genoeg kan ik er in Zwolle niet bij zijn omdat ik een uitnodiging heb voor een iternationale Supercross in Herning, Denemarken. Na Malmö kreeg ik de vraag of ik daar wilde rijden. Daar kan ik echt geen nee opzeggen. Jammer, want ik had er graag bij geweest in Zwolle. In Winschoten was het net zo, want toen zat ik in Zweden. Aan de andere kant wordt het wel een zware klus in Denmarken omdat het open klasse is, MX1 en MX2 rijden er samen. Ik weet ook drommels goed dat je elke keer weer moet knokken om de finale. Dat ik één keer de finale haalde in Dortmund is geen garantie dat het de volgende keer weer lukt. Aan de andere kant maakt het dat net mooi!”
Maurice, is er nog iemand die je wil bedanken?
Maurice Klijn: “Nou en of, ik heb hier een lijstje bij me! (neemt diep adem) Eert en vooral de teamsponsors van Rabbit Racing:
BV Betonindustrie, VHM, Haan Wheels, HGS, Promax, Pro-Grip, Ufo Flast, Renthal, Pro-Carbon, One, Putoline, Braking, Regina, DT1 filters, Pirelli, Pro-circuit, V-Force, Zeta, Ngk spar plugs, Moto master, All balls racing. En natuurlijk ook mijn privé-sponsors (neemt nog eens diep adem): Verkeerschool Nederveen, Rabbit Racing, Promax, Leen Post Banden BV, Jan de Krijger, KWM Hekwerk, Andries Vlot TSN, Jan-wouter Vlot, Timmerbedrijf Meerkerk, Johan Nederveen Instalatietechnick, Rijwielhandel A. de Bruin, De Wiel. Deze sponsors wil ik graag bedanken voor hun steun van het afgelopen jaar maar waar ik ook komende jaar weer op kan rekenen (Bedankt!) maar ook helpers, en supporters verder wil ik iedereen nog een gelukkig, gezond en blessurevrij 2010 wensen en tot snel op de track ! See You.
Credit foto’s: Magnus Andersson
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…