Categories: Achtergrond

Salonpraat 2010: KTM

In Salonpraat nemen we met een importeur dagelijks de pols van de Belgische off-road. De spits wordt vandaag afgebeten door KTM Sportmotorcycle Belgium. Een stand van zaken met marketingmanager Bart Vermeulen als woordvoerder.

Is off-road een belangrijk segment voor jullie als importeur of is het veeleer een noodzakelijk kwaad omdat off-road motoren nu eenmaal in het gamma zitten?

Bart Vermeulen: “Off-road is en blijft voor KTM de core-business. KTM is groot geworden met en dankzij de off-road. Off-road zal altijd een prioriteit blijven voor ons.”

Welke was jullie bestverkopende off-road motor in 2009?

Bart Vermeulen: “Als je puur naar motorcross alleen kijkt was dat de SX-F 25O. In de Enduro waren dat de EXC 400 en 450, die beide evenveel verkocht werden.”

De EXC450: de best verkopende KTM-enduro motor.

Wat is jullie belangrijkste off-road nieuwigheid voor 2010?

Bart Vermeulen: “De échte nieuwigheid is natuurlijk de SX-F 350, een motor die de handelbaarheid van een SX-F 250 met de power van een SX-F 450 combineert. Stefan Everts was betrokken bij de ontwikkeling van de SX-F 350 en bracht een aantal radicale wijzigingen toe. Zo wordt het PDS systeem vervangen door een link. Verder bleven zowel het enduro als motorcross gamma evolueren.”

Wat verwachten jullie van de off-road markt in 2010?

Bart Vermeulen: “Wat de verkoop van Enduromotoren betreft, zijn we marktleider in België. Die positie willen we uiteraard behouden en ook verstevigen. In het motorcross segment verwachten we ons marktaandeel te kunnen vergroten.”

Hoe zien jullie de off-road markt het komende decennium evolueren? Worden elektro motorfietsen de norm?

Bart Vermeulen: “KTM zet alvast in op elektro motorfietsen. De ontwikkeling van de “Zero Emission lijn, is volop aan de gang. Voorlopig blijft het grootste struikelblok evenwel de batterij. Een uur autonomie vraagt ongeveer een oplaadtijd van een uur. Misschien moet er dan maar eens gekeken worden naar verwisselbare batterijen.”

Hoe belangrijk zijn sportieve successen, voor de verkoop in het off-road segment?

Bart Vermeulen: “Het is moeilijk te meten of sportieve successen ook daadwerkelijk aanzetten tot het kopen van een bepaald model. Maar de competitie speelt uiteraard een belangrijke rol bij KTM. Al onze enduro- en crossmodellen zijn “Ready to race”, dat wil zeggen dat ze in competities op hoog niveau getest en ontwikkeld zijn en zodoende onmiddellijk ingezet kunnen worden door de klant. De klant beseft dat en weet dat de motoren van dit jaar sterk aanleunen bij de fabrieksmachines van vorig jaar.”

Cédric Cremer Belgisch kampioen E1 met de KTM EXC-F 250.

Zijn jullie als importeur betrokken in de off-road sport in België?

Bart Vermeulen: “In het BK Enduro ondersteunen we rechtstreeks Cédric Cremer. Cédric werd vorig jaar kampioen bij de Inters E1. In 2010 komt hij echter op een EXC 450 in de sterk bezette Inters E2 klasse uit. Daarnaast ondersteunen we een aantal crossers, maar dat verloopt via de dealers.”

Credit foto’s: O. Evrard, KTM images & KTM Belgium

Steven

Recent Posts

Lucas Coenen in 2025 op KTM in de MXGP

Red Bull KTM Factory Racing is verheugd te kunnen aankondigen dat de opwindende Grand Prix-winnende…

35 minuten ago

MON: Cuppen nadert Van Zoggel in titelstrijd

John Cuppen heeft afgelopen zondag in Veldhoven goede zaken gedaan in de strijd om het…

1 uur ago

De Wolf reist naar de USA voor supercross trainingen

Later deze maand reist Kay de Wolf naar de USA om kennis te maken met…

3 uur ago

Guillod en Team SR niet samen verder in 2025

Er komt een einde aan de samenwerking tussen Valentin Guillod en Team SR-Ship to Cycle-MotoBlouz-Honda.…

3 uur ago

De AMA Startnummers voor 2025

De Amerikaanse Motor federatie (AMA) heeft de startnummers voor het seizoen 2025 bekend gemaakt. Alleen…

12 uur ago

Josh Gilbert met Lexa MX in de Europese GP’s

Na een bijzonder moeilijk seizoen met Gabriel-SS24-KTM zal Josh Gilbert toch actief blijven in het…

13 uur ago