Sinds zijn introductie in 2004 heeft de Honda CRF 250R z’n eigen publiek opgebouwd. Toch was er aan deze motor sinds die tijd slechts weinig geëvolueerd. Vorig jaar leek de kleine Honda zelfs gedateerd in vergelijking met de CRF 450R. Die grote broer had immers net een ware metamorfose ondergaan met onder andere elektronische injectie en een nieuwe look.
Voor 2010 was het dan aan de CRF 250R om op zijn beurt eenzelfde reeks aan belangrijke wijzigingen te ondergaan. Tijd dus voor een stevige verjongingskuur en om de grenzen van de rode kwartliter opnieuw te verleggen. Gelukkig hadden we hiermee een goede reden om buiten te komen, want het weer tijdens onze testdag was koud en nat genoeg om Waterworld na te spelen! Ondanks de zondvloed die HondaPark in het Belgische Olmen geteisterd heeft, staan we dan ook te popelen om van start te gaan…
De perfectie benaderd
Nieuw frame, nieuwe Showa vering, nieuw plastic en gewijzigde look, maar boven alles: injectie. Het word revolutie mag je dit modeljaar dan ook zeker in de mond nemen voor de CRF 250. Van het oude blok met carburator wisten we dat in het middenbereik pittig uit de hoek kwam en ook op maximaal vermogen kon hij overtuigen. Daarbij hoorde jammer genoeg ook vrij zwakke prestaties bij lage toeren. Nauwkeurig afstellen van de carburatie om toch het onderste uit de kan te halen was de boodschap. Dat is nu allemaal verleden tijd. Motorisch gezien krijg je dankzij de injectie een ontzettend lineair gedrag. Helemaal onderin reageert hij zelfs zonder aandringen, het bereik in het midden is ronduit indrukwekkend en op top blijft hij doorgaan, schijnbaar zonder einde in zicht… Echt een feest dus! We zouden bijna vergeten dat we op een doornatte baan zit waar we continu power nodig hebben.
Evenwichtig en neutraal
Als keerzijde van de medaille laat de zompige zandomloop vandaag niet toe om te profiteren van het rechtlijnige karakter van het blok bij het uitkomen van een bocht. Voor een duidelijk oordeel over het frame zijn we hier jammer genoeg evenzeer op de verkeerde plaats! Alles doet echter vermoeden dat dit blok op betonbanen met matig of weinig grip wonderen kan verrichten. Bij het ontwerpen kreeg het centraliseren van de massa de hoogste prioriteit. Van het nieuwe kader tot de tank, de uitlaatdemper en de positionering van het blok. Dàt voel je wel. Deze evenwichtige indruk, neutrale overheerst ook aan het stuur en wat betreft de zithouding. Je voelt je al snel thuis op de CRF 250. Tegenover vroeger werd de motor niet alleen lichter maar ook beter te controleren. Kortom dit is een motor die je meteen vertrouwen geeft. Een prima voorproefje dus, we laten jullie gauw weten hoe de ‘kleine’ Honda het er van afbrengt in minder apocalyptische omstandigheden!
De volledige technische fiche vind je hier.
De aanbevolen verkoopprijs in Nederland is 7.330 Euro (19% BTW inclusief), zonder afleveringskosten en rijklaar maken. In België is de aanbevolen verkoopprijs 7.700 Euro, inclusief 21% BTW.
Tekst: Olivier Evrard
Credit foto’s: Willy Van Thillo
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…