Team manager, PR-man én consultant, Eric Geboers is Teka-Suzuki’s duivel-doet-al. Geboers is goedgeluimd als we hem spreken. Nog meer dan anders zelfs. Omdat de voorbereidingen op het nieuwe GP seizoen vlot verlopen. Of misschien wel omdat Eric zelf een pre-season man is. ‘The original Kid’ schreef in deze periode van het jaar immers drie keer de legendarische strandrace van Le Touquet op zijn naam. MXMag zocht Geboers net voor Mantova op.
Een nieuw seizoen brengt altijd veel extra werk mee voor iedereen die betrokken is bij een GP-team. Zijn er bij Suzuki nieuwe, technologische ontwikkelingen die jullie moeten inpassen?
Eric Geboers: “Nee, wat dat betreft is er geen extra belasting voor de workload van het team. Suzuki werkt traditioneel met een driejarige cyclus voor de motorcrossmotoren. Daarna komen er ingrijpende wijzigingen. Voor de Suzuki RMZ450 zitten we dit jaar in het derde jaar van zo’n cyclus. Dan kan je perfect terugvallen op automatismen natuurlijk. Omdat zo’n introductiejaar met nieuwigheden ook budgettair zwaarder weegt, zijn we nu samen met Suzuki aan het bekijken om de huidige cyclus te verlengen tot vier jaar. Het is in ieder geval een mogelijkheid om te besparen.”
De geluidsnormen worden wel strenger in 2010?
Geboers: “Dat klopt, technisch is dat de meest ingrijpende verandering dit jaar. De manier van meten is ook anders en dat betekent dat de motoren stiller moeten. In principe heeft dat ook een weerslag op het vermogen, maar dat hebben we mooi kunnen compenseren. Met minder decibels zijn we toch nog even krachtig als vorig jaar. Dat betekent ook dat we zonder die reglementswijziging dit jaar flink wat vermogen zouden gewonnen hebben! Maar goed, het is een belangrijke regel voor de sport en iedereen is gelijk voor de wet.”
Brengt het WK MX2 programma van Suzuki extra werk met zich mee voor het team?
Eric Geboers: “Eigenlijk is de manier van werken hetzelfde voor MX1 als voor MX2. Alleen is het verschil dat we in de MX1 heel het proces op ons nemen. Wij doen zelf alle testen, en wij bepalen de keuze voor de technologie. Voor de MX2 gebeurt de eindkeuze door Roger Decoster in de VS. Omdat wij in de MX2 destijds nieuw waren en gezien het beperkte budget in Europa was het een logische beslissing om de hulp van Suzuki Amerika in te schakelen. Ze hebben in de Lites ginder veel ervaring én ze hebben een mooi palmares opgebouwd. Voor ons in Europa is het nu het derde jaar met de Suzuki RMZ250, helemaal nieuw is het dus niet meer. In de MX2 begint Suzuki trouwens dit seizoen met zo’n nieuwe cyclus want de motor kreeg voor 2010 ook fuel injectie.”
Met Clément Desalle haalde Teka-Suzuki een piloot binnen die al vertrouwd was met het huis én met Suzuki. Hoe verloopt zijn aanpassing?
Eric Geboers: “Héél goed, zowel op technisch vlak als menselijk. De aanpassing verloopt eigenlijk perfect. Clément heeft inderdaad al wat ervaring op Suzuki, maar er zat natuurlijk wel een jaar Honda tussen. Waar hij ook weer bepaalde automatismen van meedraagt. Dus zo groot is dat voordeel niet van vroeger Suzuki te hebben gereden. Maar ook voor ons was dat een interessant gegeven, om te horen wat ze bij Honda doen of waar ze staan! En het is niet omdat we elkaar voordien al kenden dat zoiets een garantie vormt om zich vlot in te werken in een fabrieksteam. Want dat blijft nieuw voor hem. Het is ook altijd afwachten hoe een rijder daarmee omgaat. In het geval van Desalle gaat dat allemaal goed. Het is ook positief om te zien dat hij niet bescheiden is naar het team toe. Hij weet wat hij verlangt van zijn materiaal en daar blijft hij op hameren. Ook vorig jaar en twee jaar geleden hadden we Clément er al graag bij gehad. Nu is het realiteit geworden.”
Ik heb de indruk dat Steve Ramon heel gretig is, 2010 lijkt wel een nieuwe start voor hem?
Eric Geboers: “Dat is ook zo. Steve heeft een hernieuwde motivatie gevonden en heeft veel goesting in het nieuwe seizoen. Aan de andere kant weet hij ook dat dit zijn laatste seizoen(en) aan de top zijn. Dan is er geen tijd om te twijfelen.”
De Suzuki transfers voor 2010 hadden heel wat voeten in de aarde. Eerst kregen zowel Ramon als De Dycker te horen dat hun overeenkomst niet verlengd zou worden. Aan het einde van de rit kon Ramon toch nog blijven. Bij sommige mensen kwam dit over alsof een contractverlenging van Steve eigenlijk al eerder beslist was. Wat vind jij daarover?
Eric Geboers: “Op het moment dat wij beide rijders op de hoogte hadden gebracht dat hun contract niet verlengd zou worden, wisten zelfs wij niets méér! Het was dan ook vanzelfsprekend om Ken De Dycker en Steve Ramon in te lichten. Want we wilden natuurlijk niets in de weg leggen voor hun toekomst. Eigenlijk stond het niet verlengen van die overeenkomsten en de contractbesprekingen voor 2010 helemaal los van elkaar. Dat was puur een kwestie van budgetten. Ik begrijp dat zoiets voor de buitenwereld of supporters moeilijk te bevatten is. Op dat moment was wél al duidelijk dat wie de tweede rijder ook zou worden die een contract voor één jaar zou tekenen. Met Desalle hebben we immers al een engagement tot en met 2011. En in de MX2 heeft Suzuki bij wijze van spreken de kip met de gouden eieren al onder contract met Ken Roczen. Als hij zich blijft ontwikkelen zoals hij nu doet, bestaat de kans zelfs dat hij in 2011 al in de MX1 aan de slag gaat! Met al dat soort factoren en financiële overwegingen moet je als fabrieksteam nu éénmaal rekening houden.”
Klare taal, bedankt voor jouw tijd Eric.
Eric Geboers: “Graag gedaan.”
Credit foto’s: CDS, Ray Archer, Ortema
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…