Categories: ProductenSlideshow

De Shock Doctor Eject

Ongetwijfeld heeft iedereen wel eens gehoord van een zware valpartij met de motor waarbij de hulpdiensten of omstanders de helm van het slachtoffer moesten verwijderen. Op dat moment is het nog niet geweten of het slachtoffer al dan niet een nek- of rugwervelletsel heeft. Elke beweging van de nek is er dus één teveel. Hierop heeft ‘Shock Doctor’ eindelijk een oplossing gevonden.

Eigenlijk is de ‘Eject’ gebaseerd op een uitvinding van 1985 van de Amerikaan John Deagan die aan de lijve heeft kunnen ondervinden dat een helm verwijderen niet altijd zonder gevolgen blijft. Het gepatenteerde ‘Eject’ systeem zorgt ervoor dat de helm kan worden verwijderd zonder dat hoofd en nek onnodige bewegingen gaan maken. Je plaatst een opgevouwen luchtreservoir bovenaan tussen de helm binnenvoering met een luchtslang die onderaan de helm vrijkomt. Bij geval van een valpartij kan er lucht in het systeem worden geblazen waardoor het reservoir gaat opblazen en de helm geleidelijk aan van het hoofd gaat duwen. De lucht inblazen kan door middel van C02 onder druk of door een handbediend pompje.

De fabrikant probeert volop dit systeem te promoten bij de internationale federaties en het indien mogelijk zelfs verplicht te maken. De AMA heeft het ‘Eject helmverwijderinggsysteem’ a l verplicht gemaakt voor alle SX en MX rijders met een professionele vergunning. Ook in de Amerikaanse autosport, nameijk de Indy Racing Leage (IRL) is dit systeem verplicht voor alle piloten.Veiligheid boven alles, nietwaar? Zolang er naarstig wordt gezocht naar een Belgische of Nederlandse verdeler voor deze vooruitstrevende producten kunt u alvast terecht op www.shockdoctor.com voor meer informatie. We komen hier later zeker nog op terug.

Credit foto’s: Shock Doctor

Steven

Recent Posts

VIDEO: de sfeer op de MXoN in Matterley Basin

De Motocross of Nations is weer achter de rug, maar we willen graag nog een…

2 uur ago

Triumph stelt de TF 450-RC Edition voor aan het grote publiek

Triumph Motorcycles onthult zijn allereerste 450cc crossmotor, ontworpen in samenwerking met de GOAT, Ricky Carmichael.…

5 uur ago

Lucas Coenen in 2025 op KTM in de MXGP

Red Bull KTM Factory Racing is verheugd te kunnen aankondigen dat de opwindende Grand Prix-winnende…

9 uur ago

MON: Cuppen nadert Van Zoggel in titelstrijd

John Cuppen heeft afgelopen zondag in Veldhoven goede zaken gedaan in de strijd om het…

10 uur ago

De Wolf reist naar de USA voor supercross trainingen

Later deze maand reist Kay de Wolf naar de USA om kennis te maken met…

12 uur ago

Guillod en Team SR niet samen verder in 2025

Er komt een einde aan de samenwerking tussen Valentin Guillod en Team SR-Ship to Cycle-MotoBlouz-Honda.…

12 uur ago