Categories: ProductenSlideshow

De Shock Doctor Eject

Ongetwijfeld heeft iedereen wel eens gehoord van een zware valpartij met de motor waarbij de hulpdiensten of omstanders de helm van het slachtoffer moesten verwijderen. Op dat moment is het nog niet geweten of het slachtoffer al dan niet een nek- of rugwervelletsel heeft. Elke beweging van de nek is er dus één teveel. Hierop heeft ‘Shock Doctor’ eindelijk een oplossing gevonden.

Eigenlijk is de ‘Eject’ gebaseerd op een uitvinding van 1985 van de Amerikaan John Deagan die aan de lijve heeft kunnen ondervinden dat een helm verwijderen niet altijd zonder gevolgen blijft. Het gepatenteerde ‘Eject’ systeem zorgt ervoor dat de helm kan worden verwijderd zonder dat hoofd en nek onnodige bewegingen gaan maken. Je plaatst een opgevouwen luchtreservoir bovenaan tussen de helm binnenvoering met een luchtslang die onderaan de helm vrijkomt. Bij geval van een valpartij kan er lucht in het systeem worden geblazen waardoor het reservoir gaat opblazen en de helm geleidelijk aan van het hoofd gaat duwen. De lucht inblazen kan door middel van C02 onder druk of door een handbediend pompje.

De fabrikant probeert volop dit systeem te promoten bij de internationale federaties en het indien mogelijk zelfs verplicht te maken. De AMA heeft het ‘Eject helmverwijderinggsysteem’ a l verplicht gemaakt voor alle SX en MX rijders met een professionele vergunning. Ook in de Amerikaanse autosport, nameijk de Indy Racing Leage (IRL) is dit systeem verplicht voor alle piloten.Veiligheid boven alles, nietwaar? Zolang er naarstig wordt gezocht naar een Belgische of Nederlandse verdeler voor deze vooruitstrevende producten kunt u alvast terecht op www.shockdoctor.com voor meer informatie. We komen hier later zeker nog op terug.

Credit foto’s: Shock Doctor

Steven

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

5 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

6 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

9 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

11 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

1 dag ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago