Interview: Mike Kras

Met een ONK MX2 Indoortitel nam Mike Kras (21) in schoonheid afscheid van de lichte klasse. Gezien zijn lengte, bijna 1 m 90, is het nauwelijks een verrassing dat de rijder uit Fijnaart nu overstapt naar de MX1. 2010 kondigt zich voor Mike meteen aan als een sleuteljaar. Van een overgangsperiode wil de ambitieuze Kras niet horen!

Proficiat met jouw Supercross titel. Was dat een belangrijk doel voor jou?

Mike Kras: “Dank je! Nee, in principe was het niet zo dat ik absoluut die indoortitel wilde. Ik was gewoon de meest regelmatige en daardoor werd ik kampioen. Nu begint het echte werk pas.”

Kras, met nummer 55, op kop weg tijdens de GP in Valkenswaard.

De finalewedstrijd van het ONK Indoor in Zwolle kreeg bakken kritiek. Terecht volgens jou?

Mike Kras: “Nou, ik vond ook wel dat het beter had gekund. Vooraf leek het allemaal heel professioneel te worden. Daardoor waren de verwachtingen misschien wel te hoog gespannen. Qua organisatie is er in Zwolle nog werk aan de winkel, bovendien was de sfeer in de zaal maar magertjes. Aan de andere kant was de baan in de Ijsselhallen best in orde, een heel mooie baan. Qua indoorgebeuren is Goes in Nederland toch de maatstaf. Er is veel sfeer en ze hebben er altijd een technisch en veeleisend circuit.”

Je behaalde in 2009 een schitterende 5de plaats in de MX2 GP van Lierop. Zo iemand hoort thuis in de GP’s lijkt ons?

Mike Kras: “Het was wel de bedoeling om GP’s te gaan doen dit seizoen, maar dat bleek financieel niet haalbaar. Voor een WK-seizoen heb je toch een behoorlijk budget nodig. Gezien de moeilijke economische tijden is het geen makkie om sponsors te vinden. Daarom stap ik dit jaar over naar de MX1 met een KTM SX450F klaargestoomd door Grizzly Racing. We zijn er van overtuigd dat het nu een goed moment is. Toen ik vijfde werd in Lierop had ik ook het gevoel dat ik aan mijn plafond zat. In de MX1 kan ik meer bereiken. Naast het ONK MX1 ga ik ook de MX Pro Series (BK Motorcross) doen in België. Daar rijden heel wat MX1 toppers en dat is een prima leerschool.”

Ikke zenuwachtig voor een race? Ben je gek!

Nederland heeft al een poosje een MX2 traditie. Ook in het ONK is de lichte klasse traditioneel veel sterker?

Mike Kras: “Waarom dat zo is zou ik niet weten. Waarschijnlijk omdat er meer jonge rijders met ambitie zijn: Herlings, Brakke, Coldenhoff, Ceriel-Klein Kromhof dat is allemaal dezelfde lichting. Het ONK MX1 wordt volgend jaar trouwens wel een stuk sterker hoor. Marc De Reuver komt terug, Basje Verhoeven is er weer bij, Patrick Roos, Rob Van Vijfeijken, Kristof Salaets en mezelf. Dat worden mooie wedstrijden! Eerder had ik al wel op een MX1 gereden, maar toen was ik er te jong voor. Nu ligt het helemaal anders.”

Wat wil je bereiken in het ONK MX1?

Mike Kras: “We gaan resoluut voor de titel! Als ik constant top-vijf kan rijden is dat haalbaar. Ik heb het deze winter bewust nogal rustig aangedaan. Voor Lierop heb ik keihard getraind, daarna heb ik zes weken pauze genomen. Nu zijn we natuurlijk weer aan het opbouwen. Eind van de maand ga ik ook naar Spanje toe om bij John Van Den Berk in Malaga te rijden.

Jouw teammanager, Richard de Beer, heeft ervaring zat op het hoogste niveau (MX, Superbike en MotoGP) dat is vast een troef voor iemand als jij die hogerop wil?

Mike Kras: “Zeker, hij heeft lang rondgelopen in het wereldje dus dat is zeker een plus. Richard is ook viel meer dan een regelaar. Daarmee doe ik de taak van een manager misschien te kort,maar Richard zorgt ervoor dat de motor perfect staat, hij geeft me vertrouwen en ziet er ook toe op het mentale en fysieke. Zelfs onder druk blijft hij erg kalm, er is nooit sprake van stress of paniek. Met Richard kan ik lezen en schrijven. Ik bof echt om in een team als Grizzly Racing te zitten. We laten niets aan het toeval over, in de praktijk werken we net zoals het er bij een professioneel GP-team aan toegaat.”

Werk je met een trainer samen voor jouw fysieke voorbereiding?

Mike Kras: “Op dit moment niet. Eerlijk gezegd geloof ik ook niet dat het wat oplevert voor mij. Ik heb even met Willy Linden gewerkt die me dan schema’s bezorgde. Elke rijder is echter anders. Je hebt iemand als Ceriel Klein Kromhof, die een echt hardloop-en fietsbeest is. Ik werk liever aan mijn conditie door veel te rijden. Zet me op een motor en ik rij van ‘s morgens tot ‘s avonds!

Het ONK MX1 belooft spannend te worden, ondermeer dankzij deze Mike Kras.

Je kan blijkbaar goed met druk om, want het is een hele opgave om met een wildcard in de GP’s meteen raak te schieten?

Mike Kras: “Nou vooraf is dat een stresserige tijd. Als ik me goed kan voorbereiden, vind ik het allemaal niet erg. Achteraf bekeken zijn die twee wildcards ook heel anders verlopen. Na Valkenswaard was ik heel blij, met een 13de en een 17de plaats had ik gedaan wat ik moest doen. Na Lierop dacht ik daar natruulijk heel anders over. Dan besefte ik dat er ook in Valkenswaard meer had ingezeten. Wat het rijden betreft gaat het nu steeds beter.

Heeft Richard zelf plannen om met dit team zelf naar de GP’s te gaan?

Mike Kras: “Nee, dat zie ik niet gebeuren. Richard is uit het GP-circus gestapt om meer bij zijn gezin te zijn. Hij ziet dit echt al seen springplank voor mij en daar ben ik hem dankbaar voor. Als er straks een mooie aanbieding komt, zal hij me niets in de weg leggen. Wie weet komt er wel een GP-plaatsje vrij tijdens het seizoen. Je weet maar nooit.

Je broertje Rick doet aan BMX op hoog niveau, zit jij ook wel eens op een crossfiets?

Mike Kras: “Nee, ik ben een beetje te lang om te doen wat hij doet! Hij is er wel elke dag mee bezig, want Rick wil prof BMX’er worden. Ik vind het leuk om bij hem diezelfde drive te zien. Ik weet ook van mezelf dat ik op de fiets net hetzelfde wil proberen als hij. Dan is het risico op blessures te groot. Dat kan ik echt niet maken.

Cool detail: de factory touch van Grizzly Racing!

Wil je iemand bedanken?

Mike Kras: Jazeker, in de eerste plaats Grizzly Racing en Richard de Beer, zij zijn mijn steun en toeverlaat. Verder ook Eurohek voor de goede zorgen én waanzinnig belangrijk: Hans Smit dakbedekking. Zonder hun steun zou het onmogelijk zijn om professioneel te werken! Iedereen bedankt, we gaan er een hartstikke mooi seizoen van maken.

Credit foto’s: ronnysfoto, Ray Archer

Steven

Recent Posts

De BMW F 450 GS concept-motor op de EICMA 2024

BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…

11 minuten ago

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

8 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

9 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

20 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

1 dag ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

1 dag ago