Reacties rijders na Mantova

Tony Cairoli (Red Bull-KTM) – Winnaar in MX1, twee reeksen gewonnen: “Het rijden ging uitstekend en ik heb me goed geamuseerd. De sfeer in Mantova was zoals steeds weer helemaal top.De KTM 350 ligt me ongelofelijk goed, hij rijdt eigenlijk veel meer als een 250 dan een 450! In de eerste en tweede race liep het perfect, maar in de laatste race was mijn start niet optimaal. Desalle ging me voorbij en ik kon ‘m niet terug inhalen. Heel veel testwerk hebben we nog niet gedaan, daarom ben ik zeker dat we nog veel kunnen verbeteren.”

Steve Ramon (Teka-Suzuki WMX) – 2de in MX1: “Ik ben tevreden, want Mantova is altijd een lastige race voor mij. En het is zeker een vooruitgang tegenover vorig jaar. In de eerste reeks had ik last van armpump, maar de andere twee races waren prima en ik was ook telkens goed weg. Ook het rijden voelde goed aan en de laatste reeks was de beste omdat ik meteen het juiste ritme vond. Om in je eerste race van het seizoen meteen op het podium te staan is natuurlijk nooit verkeer, je zal me zeker niet horen klagen!”

V.l.n.r. #19 Philippaerts, #4 Strijbos, #11 Ramon, #14 De Reuver, #7 Barragan

Clément Desalle (Teka Suzuki WMX) – 3de MX1: “Eigenlijk ging ik zonder al te veel ambities van start in Mantova. Wedstrijdritme opdoen was het belangrijkste, het resultaat telde minder voor mij. In de eerste race had ik een crash en ik besloot om het daarna rustig aan te doen. Fysiek voel ik me prima, maar ik wil niets overhaasten. De motor liep goed, ondertussen blijven we natuurlijk verder gaan met testen. Algmeen ben ik echter redelijk tevreden.”

David Philippaerts (Yamaha-Monster Energy) – 4de in MX1: “Al bij al ben ik redelijk tevreden. De eerste reeks was oké en we hebben een paar dingen aan de motor uitgeprobeerd. Eerst en vooral wilde ik hier wat competitiegevoel op doen en kijken waar ik stond qua snelheid. Veel rijders crashten en ik wilde vooral geen fouten maken want de baan lag er verraderlijk bij. We hebben heel wat geleerd van Mantova, dat was het voornaamste. Het seizoen begint nog eerder dan anders en ik voel me zelf nog niet 100% al ben ik over mijn huidige niveau gezien de periode van het jaar toch blij.”

Tanel Leok miste zijn debuut op de Honda niet!

Tanel Leok (LS Motors-Honda) – 6de in MX1, één reeks gewonnen: “Wat een geweldige manier om het seizoen te beginnen! In het algemeen ben ik dan ook erg tevreden over mijn weekend. Ik voelde me goed op de motor en ook qua snelheid zat het oké. De aanleg van het circuit had misschien beter gekund, want de sprongen lagen er heel steil bij. Alsof we in de lucht gelanceerd werden! Maar dat was voor iedereen hetzelfde. Mantova is ook altijd een mooie wedstrijd, met goede races en veel publiek.  Op dit moment loopt alles lekker. Deze wedstrijd geeft ons een mooie basis om mee te beginnen. Ik kijk uit naar de rest van het seizeoen!”

Jonathan Barragan (Kawasaki Racing Team) – 7de in MX1: “Ik moet toegeven dat ik op een beter resultaat had gehoopt, maar door het slechte weer hebben de laatste weken niet zoveel kunnen testen als we wilden. Pas vorige donderdag heb ik de eerste keer op de fabrieks Kawasaki gereden. Er is natuurlijk redelijk veel verschil met mijn trainingsmotor en ik moet nog wennen aan de vering en het vermogen. We hebben echter een goed team en ik ben er zeker van dat we er zullen staan als het GP-seizoen van start gaat.”

Ken De Dycker (Yamaha-Monster Energy-Ricci) – 12de in MX1: “Vandaag was echt de eerst stap. We zijn vooral bezig geweest met het ontwikkelen van de motor en het zoeken naar de juiste afstellingen. De laatste reeks was lasting, door de laagstaande zon werd het zelfs gevaarlijk. We blijven gewoon verder werken en het is mogelijk dat ik volgend weekend Montevarchi rijd met het oog op meer testwerk met het team.”

Geen topdag voor Keeno in Mantova.

Kevin Strijbos (Fazza Team-Jobé-KTM) – 15de in MX1: “Het weekend is best meegevallen, op zaterdag boven verwachting goed zelfs omdat ik uiteindelijk nog niet lang terug op de motor zit. Zondag was het niet echt mijn dagje. Toen ik in het pak zat voelde ik me niet helemaal op mijn gemak en ik kon nog niet doorpushen zoals ik wilde. Dit was in ieder geval wel een positieve eerste stap. Nu is het een kwestie om stap voor stap op te bouwen, het gevoel op de motor is in ieder geval goed.”

Davide Guarneri (LS Motors-Honda) – 20ste in MX1: ““Natuurlijk had het mooi geweest om voor eigen publiek goede resultaten te boeken. Mantova werd echter een weekend om snel te vergeten. Het circuit lag er zwaar en op sommige plaatsen zelfs gevaarlijk bij. Ik had geen gunstige uitgangspositie aan de start en dat maakte het nog lastiger. In de start van de tweede reeks kwam ik ten val met een andere piloot. Ik had enorm veel pijn aan mijn elleboog, maar uiteindelijk bleek het nog allemaal mee te vallen. Toch ben ik de laatste reeks niet meer gestart.”

Sébastien Pourcel (Kawasaki Racing Team) – 27ste in MX1: “Voor de eerste keer in 10 maanden racete ik weer. Ook al waren de resultaten niet schitterend, het gevoel op de motor was wel in orde. Jammer genoeg crashte ik tijdens de kwalificatie en daardoor stond ik op een uitzichtloze plaats bij de start. Toch slaagde ik er in om telkens goed te starten. Dat is zeker een opsteker voor de toekomst. Ik verdraaide mijn enkel in een spoor in de eerste race en ik wilde geen risico’s nemen in de andere reeksen. Daarom hield ik in de tweede race even in om aan te pikken bij de leiders. En het lukte me goed om hen te volgen. De pijn in mijn schoduer is nu veel minder. Dat is belangrijk en ik wee twat me te doen staat om binnen twee maanden klaar te zijn voor de eerste GP.”

Voor het eerst sinds lang stond Seb Pourcel aan de start van een race.

Shaun Simpson (Red Bull-KTM) – Winnaar in MX2: “Eerlijk gezegd was ik niet met het idee naar Mantova getrokken om Musquin en Roczen te kloppen. Ik wilde vooral weer racen en fun hebben. Op zaterdag al was het gevoel direct goed. Tijdens de races had ik twee goede starts en ik kon uit de problemen blijven –op een aanvaring met De Reuver in de tweede race na- daardoor kon ik sterke resultaten neerzetten. In de derde reeks was ik ook goed weg, maar bij het aansnijden van de tweede bocht werd ik naar buiten gedrukt. Voor ik het wist, ging ik tegen de vlakte! Ik moest alles er uit persen om terug te komen, maar dat lukte toch nog goed genoeg om de eindzege in de MX2 te pakken.”

Marvin Musquin (Red Bull-KTM) – 2de in MX2: “De start was niet evident vandaag tussen de 450s maar het was wel een goede training natuurlijk. Ik vond het positief dat het rijden steeds beter werd naarmate de dag vorderde. In de laatste reeks zat ik tussen 450 mannen zoals Nagl en Philippaerts, zeker niet verkeerd dus.”

De Schot Shaun Simpson reed beresterk dit weekend.

Arnaud Tonus (Teka Suzuki Europe MX2) – 3de in MX2: “Het is geweldig om hier op het podium te staan. Ik had een paar goede races terwijl de baan er toch moeilijk bij lag. Als je samen rijdt met de MX1 moet je nog extra pushen, maar ik vond het een goede manier om wedstrijdritme op te doen. De tweede en de derde reeks waren de beste voor mij. In de eerste reeks liep het niet helemaal zoals ik wilde.”

Ken Roczen (Teka Suzuki Europe MX2) – 8ste in MX2: “Mijn eerste start was slecht en ik zat buiten de top 20, maar ik bleef gaan en werd nog 11de. Ik voelde me goed op de motor en ik had geen pijnlijke armen. In de tweede reeks had ik een perfecte start, maar iemand reed tegen me aan en crashte naast me. Daardoor werd ik even opgehouden en zo zat ik rond de 13de plaats. Ik zag Xavier Boog voor me uit rijden en dacht dat ik ‘m nog zou kunne pakken, maar ik haperde even in een spoor op de rechte lijn aan de start. Daarbij bezeerde ik mijn linkerknie, omdat ik ggen risico wilde nemen ben ik daarna gestopt. In de laatste reeks was het verhaal vlug over toen ik problemen kreeg met het blok. Normaal gesproken is mijn knie wel oké, al ga ik voor alle zekerheid nog bij de dokter langs.”

Credit foto’s: CDS, Ray Archer, Sarah Guttierez, Massimo Zanzani

Steven

Recent Posts

De BMW F 450 GS concept-motor op de EICMA 2024

BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…

10 uur ago

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

18 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

19 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

1 dag ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

1 dag ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

1 dag ago