Voor Dennis Verbruggen was 2009 het jaar van de heropstanding. De 22-jarige Kempenaar stond voor het eerst in zijn carrière op het podium van een MX2 GP en dat tijdens zijn thuiswedstrijd in Lommel. Een overstap naar de MX1 met LS Motors-Honda kwam er niet. Verbruggen koos voor het Nestaan-JM Racing team van Jacky Martens. Deze winter bereidde Verbruggen zich in stilte voor op zijn allerlaatste seizoen in de MX2.
Dennis, we hoorden nauwelijks iets van jou deze winter. Hoe verloopt jouw voorbereiding op het nieuwe seizoen?
Dennis Verbruggen: “Mijn voorbereiding verloopt volgens plan. Alleen de vrije strenge winter in België kon wat roet in de eten gooien. Daarom ben ik tijdens de kerstvakantie naar Spanje getrokken. Daar kon ik tenminste een normale loop- en fietstraining afwerken. Iets dat hier, met de winterse weersomstandigheden, gewoon onmogelijk was.”
Bepaal je op eigen houtje hoe je fysieke training er uit ziet?
Dennis Verbruggen: “Nee, ik wordt daarin bijgestaan door Jan Van Brabant. Jan is een kinesist maar hij heeft pakken ervaring in het begeleiding van fysieke training voor sporters.”
Hoe verloopt de motortraining?
Dennis Verbruggen: “Eind januari zijn we met het hele JM Racing KTM team naar Italië afgereisd. Daar konden we in goede weersomstandigheden op harde circuits rijden. Ideaal dus, want op zo’n dagen kan je een berg testwerk verzetten. En dat moest ook want er viel wel wat te testen.”
Je zit nu voor het eerst met jouw ex-dorpsgenoot en rivaal Joël Roelants in het team. Hoe is die testweek verlopen tussen jullie twee?
Dennis Verbruggen: “Gewoon goed. We grappen en grollen wel eens samen tussen twee rijsessies. Maar doordeweeks doet natuurlijk ieder zijn eigen ding.”
Hoe vaak zit jij in deze periode op de motor?
Dennis Verbruggen: “Op dit moment mag je toch wel rekenen dat je twee à drie keer per week met de motor moet trainen, gewoon om automatismen te krijgen. Twee maal is dan eigenlijk toch een minimum.”
Wanneer rijd je voor het eerst een wedstrijd op de KTM?
Dennis Verbruggen: “Mijn debuut op de KTM is voorzien in Valence (20 & 21 februari). Ik had op zich zondag wel graag in Lommel gereden, maar kwam tot nu niet tot een overeenkomst met de organiserende club. Maar als ik nu naar de weersvoorspellingen voor dit weekend kijk ben ik daar niet zo rouwig om. Al vind ik wel dat hier in België het seizoen gewoon te vroeg van start gaat. “
De eerste belangrijke opdrachten voor het Nestaan-JM Racing team komen er in maart aan met de ONK MX2 wedstrijden in Mill en Halle. Verwacht je dat je en kans maakt op de Nederlandse MX2 titel?
Dennis Verbruggen: “Uiteraard, waarom zou ik geen kans maken? In het verleden heb ik bijna altijd in het ONK gereden, dus ken ik de meeste circuits wel goed. Ik werd al vice-kampioen MX2 en was ook al eens derde. Dus zie ik niet in waarom ik niet zou kunnen meestrijden om het ONK.”
Vorig jaar smeerde Jeffrey Herlings tijdens de tweede reeks van de ONK wedstrijd in Emmen wel 50 sec aan Joël Roelants’ broek…
Dennis Verbruggen: “Tja, maar toch zie ik niet in waarom ik of Roelants, Herlings niet zouden kunnen kloppen. Ik bedoel maar, elke dag is anders en elke wedstrijd moet ook nog gereden worden.
Het weekend na Halle gaat het WK MX2 van start in Sevlievo. Wat zijn jouw doelstellingen voor dit WK?
Dennis Verbruggen: “Vorig jaar werd ik 13e, maar heb ik in het begin van het jaar veel punten laten vallen. Nu is mijn doelstelling een plaats in de top 10 van de WK eindstand. Eigenlijk moet ik daar toch toe in staat zijn.”
Vorig jaar kende je vooral uitschieters op zandcircuits. Maar als je een top-10 plaats ambieert zal je toch ook moeten presteren op harde circuits.
Dennis Verbruggen: “Ik ben zeker zo goed op een hard circuit als op een zandbaan. Vorig jaar waren mijn starts een groot probleem. Dat betekent dat je telkens een inhaalrace moet rijden. Op een hard circuit kan je dan nog wel een paar mensen passeren, maar de echte toppers wachten natuurlijk niet. Op een zandbaan liggen de zaken wel enigszins anders. In Lommel verandert het circuit bijna ronde na ronde, waardoor het zwaarder komt te liggen. Bovendien zijn er ook een aantal rijders die daar tegen het einde aan stikkapot zitten.”
Is jouw startprobleem van vorig jaar nu opgelost?
Dennis Verbruggen: “Ja, de oorzaak van die slechte starts lag niet bij mezelf, wel bij de motor. De Honda CRF 250 was tijdens de eerste meters amper vooruit te branden. Dat het niet aan mezelf lag bleek wel uit de twee holeshots die ik tijdens de BK-wedstrijd in Orp-le-Grand op de CRF450 pakte Nu al heb ik ervaren dat de KTM zoveel sneller uit de startblokken schiet.
Gaan we jou dit seizoen ook in België aan het werk zien?
Dennis Verbruggen: “Ja, uiteraard wel. Ik rijd zowat het hele BK. Niet in de MX2 klasse, maar in de Open klasse. De kans is groot dat ik daarin dan op de SX-F 450 uitkom. Maar voorlopig heb ik nog niet getest op die machine. Al neem ik ook daarop mijn plan kan trekken. Er is een BK-wedstrijd die overlapt met een ONK, tegen dan zal ik in functie van mijn positie in de tussenstanden beslissen waar ik dat weekend rijd. Ik moet dat nog overleggen met het team, maar het lijkt me logisch dat je in zo’n geval opteert voor het kampioenschap waarin je er het best voor staat.”
2010 wordt sowieso jouw laatste seizoen in de MX2 klasse. Kan je dan in 2011 met JM Racing naar het WK MX1, samen met Joël Roelants?
Dennis Verbruggen: “Daar hebben we het nog niet over gehad. Maar ik neem aan dat als alles meezit daar wel over gepraat kan worden.”
Credit foto’s: CDS, Bram Deboutte
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…