Categories: MotoTest

Masterclass MX1 test: Suzuki RM-Z450

Als tweede in de rij van deze exclusieve, diepgravende vergelijkingstest presenteren we u de Suzuki RM-Z 450. Morgen is het de beurt aan de Honda. De volledige Masterclass MX 1 test, inclusief de wegingen van de motorfietsen en de testbankgegevens, vindt u trouwens in MotorWereld 3. Nu in de winkels. MXmag geeft u alvast enkele indrukken mee.

Mattias Nilsson (testrijder voor Motociclismo ) over de Suzuki RM-Z450

Motor: “Het motorkarakter van de Suzuki gelijkt sterk op dat van de KTM. Alleen is de soes door zijn injectie een tikkeltje directer dan de Oostenrijker. En eens je in de hogere toerentallen komt, zit er nog een beetje extra punch in. De Suzuki heeft gewoon een dijk van een motorblok. Beginners, gelieve zich te onthouden.”

Frame: “Het aluminium frame van de RM-Z is zeer stijf en zeer stabiel. Het werkt goed op elke mogelijke ondergrond. Het frame is vergevingsgezind en eenmaal je in de bocht ben, loopt de Suzuki als op rails.”

Ophanging: “Om optimaal te profiteren van de mogelijkheden van het frame moet de ophanging zeer goed afgesteld zijn. In standaardtrim bemoeilijkt de voorvork het aansnijden van de bochten. De schokbreker is een beetje droogjes en geeft weinig feedback.”

Remmen: “Zeer goede remmen, doseerbaar en krachtig tegelijk.

Zithouding: “De ranke bouw en de smalle plastic onderdelen aan de zijkant, laten je toe om vlot naar voor en achter te bewegen. Niks op aan te merken.”

Suzuki besteedde veel aandacht aan het frame. Met succes.

Dietmar Lacher (testrijder voor Motorrad Duitsland)

Algemene indruk: “Ik werd warm noch koud van de Suzuki. Hij heeft geen grote voordelen, maar ook geen echte gebreken. Ik vond de trillingen bij hoge toerentallen storend. Anderzijds was ik aangenaam verrast door het frame. De RM-Z heeft ook een zeer goede geometrie en daaraan gekoppeld een goede wendbaarheid. De achterschokbreker is te hard.”

Jonte Engdahl (testrijder voor Motorrad Zweden)

Algemene indruk: “Ik was vooral gecharmeerd door het vermogen onderin en in het midden van het toerengebied. Het blok is hoe dan ook zeer krachtig en op korte en bochtige circuits wordt de Suzuki daardoor een minder goede keuze. Deze motor heeft ruimte nodig om zijn ding te doen. De achterschokbreker is te hard. De rijhouding is zeer goed en ik was ook onder de indruk van de remmen.”

Tekst: Masterclass Motortest

Foto’s: Masterclass Motortest & Suzuki

Steven

Recent Posts

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

5 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

6 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

17 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

21 uur ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

22 uur ago

MX-Handel Racing met Brumann in de MXGP

Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…

22 uur ago