Categories: MotoTest

Masterclass MX1 test: Suzuki RM-Z450

Als tweede in de rij van deze exclusieve, diepgravende vergelijkingstest presenteren we u de Suzuki RM-Z 450. Morgen is het de beurt aan de Honda. De volledige Masterclass MX 1 test, inclusief de wegingen van de motorfietsen en de testbankgegevens, vindt u trouwens in MotorWereld 3. Nu in de winkels. MXmag geeft u alvast enkele indrukken mee.

Mattias Nilsson (testrijder voor Motociclismo ) over de Suzuki RM-Z450

Motor: “Het motorkarakter van de Suzuki gelijkt sterk op dat van de KTM. Alleen is de soes door zijn injectie een tikkeltje directer dan de Oostenrijker. En eens je in de hogere toerentallen komt, zit er nog een beetje extra punch in. De Suzuki heeft gewoon een dijk van een motorblok. Beginners, gelieve zich te onthouden.”

Frame: “Het aluminium frame van de RM-Z is zeer stijf en zeer stabiel. Het werkt goed op elke mogelijke ondergrond. Het frame is vergevingsgezind en eenmaal je in de bocht ben, loopt de Suzuki als op rails.”

Ophanging: “Om optimaal te profiteren van de mogelijkheden van het frame moet de ophanging zeer goed afgesteld zijn. In standaardtrim bemoeilijkt de voorvork het aansnijden van de bochten. De schokbreker is een beetje droogjes en geeft weinig feedback.”

Remmen: “Zeer goede remmen, doseerbaar en krachtig tegelijk.

Zithouding: “De ranke bouw en de smalle plastic onderdelen aan de zijkant, laten je toe om vlot naar voor en achter te bewegen. Niks op aan te merken.”

Suzuki besteedde veel aandacht aan het frame. Met succes.

Dietmar Lacher (testrijder voor Motorrad Duitsland)

Algemene indruk: “Ik werd warm noch koud van de Suzuki. Hij heeft geen grote voordelen, maar ook geen echte gebreken. Ik vond de trillingen bij hoge toerentallen storend. Anderzijds was ik aangenaam verrast door het frame. De RM-Z heeft ook een zeer goede geometrie en daaraan gekoppeld een goede wendbaarheid. De achterschokbreker is te hard.”

Jonte Engdahl (testrijder voor Motorrad Zweden)

Algemene indruk: “Ik was vooral gecharmeerd door het vermogen onderin en in het midden van het toerengebied. Het blok is hoe dan ook zeer krachtig en op korte en bochtige circuits wordt de Suzuki daardoor een minder goede keuze. Deze motor heeft ruimte nodig om zijn ding te doen. De achterschokbreker is te hard. De rijhouding is zeer goed en ik was ook onder de indruk van de remmen.”

Tekst: Masterclass Motortest

Foto’s: Masterclass Motortest & Suzuki

Steven

Recent Posts

De AMA Startnummers voor 2025

De Amerikaanse Motor federatie (AMA) heeft de startnummers voor het seizoen 2025 bekend gemaakt. Alleen…

4 uur ago

Josh Gilbert met Lexa MX in de Europese GP’s

Na een bijzonder moeilijk seizoen met Gabriel-SS24-KTM zal Josh Gilbert toch actief blijven in het…

4 uur ago

Standing Construct stopt met hun motorcross-team

Vanavond kregen we het bericht binnen op de redactie dat het Belgische Standing Construct Team…

8 uur ago

Hermans/Van den Bogaart winnen de ONK te Lierop!

Koen Hermans en Ben van den Bogaart hebben de ONK Zijspancross in Lierop gewonnen en…

15 uur ago

VIDEO: MX Of Nations Highlights

De voorbije MX of Nations in Matterley Basin waren er zeker één met een gouden…

16 uur ago

Van Grinsven neemt de leiding over in Lierop

In het zonnige Lierop heeft Jan Vlaeymans de achtste wedstrijd van het KNMV Open Nederlands…

19 uur ago