De Masterclass vergelijkingstesten zijn het neusje van de zalm als het gaat om volledige, diepgravende motortesten. In dit systeem neemt één blad per land deel aan een grote internationale vergelijkingstest. Dat wil zeggen dat de motoren naar één centraal punt gebracht worden; op een zelfde bandenmerk geplaatst worden, gewogen, getest op de vermogensbank en aan de tand gevoeld worden door de meest ervaren testrijders van het continent.
De volledige Masterclass MX 1 test, inclusief de wegingen van de motorfietsen en de testbankgegevens, vindt u in MotorWereld 3, nu in de winkels. MXmag.be geeft u alvast enkele indrukken mee. Vandaag is de CRF450R aan de beurt.
De mening van Mattias Nilsson (Motociclismo)
Motor: “De Honda heeft het minst giftige blok uit deze test. De mono met enkele bovenliggende nokkenas is daarom echter niet minder potent. Het is precies zijn gelijkmatigheid die zijn sterkte is. Hij is echter zo zacht dat er weinig sensatie te beleven valt. Hij mocht wat mij betreft wat sterker zijn bovenin.”
Chassis: “Honda heeft altijd één van de beste frames gehad. Dat is ook zo in deze test. De CRF is zeer wendbaar en stuurt scherp. Zijn geometrie geeft hem echter ook een vrij nerveuze voorkant. Die stuurdemper is er dus niet voor niets.”
Ophanging: “Dit is zonder enige twijfel de grote troef van de Honda. Hij is al bij al vrij comfortabel afgeveerd, maar desondanks is de motor goed in balans. De achterschokbreker verzekert een uitstekende tractie.”
Remmen: “Zijn op hun taak berekend. De voorrem mocht een beetje minder agressief zijn. Je blokkeert het voorwiel vrij snel. Maar het went wel…
Zithouding: “De afmetingen op de CRF zijn zeer correct. Je zit goed maar toch niet te hoog. Dat geeft extra controle in de bochten.”
Dietmar Lacher (testrijder voor Motorrad Duitsland)
Algemene indruk: “De motor is het minst indrukwekkend van de 5 motoren uit deze test. Het is echter wel een gemakkelijke krachtbron en aangezien de moderne 450 cc’s toch kracht teveel hebben, ga je met de CRF toch heel snel vooruit. Het frame en de ophanging zijn perfect op elkaar afgestemd.”
Jonte Engdahl (Motorrad Zweden)
Algemene indruk: “Ik hou niet van de zachte vermogensafgifte van de CRF. Je krijgt op de Honda echt geen kick. Anderzijds is het rijwielgedeelte hemels. Zowel de ophanging als het frame scoren zeer goed. De CRF is wendbaar en het is heerlijk om er korte bochten mee te nemen. Dankzij de progressieve achterschokbreker, is er een goede tractie. Verder was ik niet echt tuk op de harde koppeling.”
Thierry Sarasyn (testrijder voor Motorwereld)
Algemene indruk: “De CRF is misschien wel de gemakkelijkste 450 op de markt. Niet alleen omdat hij onder die grens van 50 pk blijft, wel omdat het vermogen goed gespreid is en de geometrie uitstekend is. Je voelt je onmiddellijk thuis op de Honda en het rijwielgedeelte is zeer vergevingsgezind. Hij is minder extreem dan bijvoorbeeld de KTM en de Yamaha, omdat hij zo gemakkelijk te besturen is, kom je er net zo snel mee rond.”
Tekst: Masterclass Motortest
Foto’s: Masterclass Motortest & Honda
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…