Categories: MXGP & EMXSlideshow

Interview Marvin Musquin

2009 werd het jaar van de absolute doorbraak voor Marvin Musquin. De 20-jarige Fransman kende een bewogen seizoen dat afgesloten werd met de wereldtitel in de MX2. Hij nam in Bellpuig de rode leidersplaat over van landgenoot Gautier Paulin. Op dat moment reed Musquin voor Honda-NGS. Met zijn transfer naar Red Bull-KTM kwam Musquin echter in het oog van de storm terecht. Een ongekende juridische en mediatieke mallemolen was het gevolg. Het toppunt van de Musquin-affaire was het niet starten van de WK-leider in de GP van Zweden. Toch kwam er alsnog een vergelijk uit de bus en bevrijd van alle zorgen bewees Marvin meteen zijn gelijk in Lommel. In het diepe zand scoorde ‘Musquito’ een indrukwekkende dubbele reekszege! Maar ook in de volgende GP’s liet Musquin een verpletterende indruk na. Musquin is technisch buiten categorie en uistekend omkaderd. Voor wie er nog aan twijfelt: de MX2 sensatie van vorig seizoen start 2010 als topfavoriet. Dat is een gesprek waard.

Musquin reed vorig jaar bijna uit het niets naar de wereldtitel.

Hoe verloopt jouw voorbereiding?

Marvin Musquin: “Heel goed, ik ben eerst begonnen met rijden in bevroren zand. Ik moet toegeven dat de omstandigheden de voorbije winter apart waren! Daarna ben ik naar Spanje getrokken voor een fotoshoot, tegelijkertijd heb ik ginder getraind en ik heb er ook mijn nieuwe wedstrijdmotor leren kennen. De aanpassing aan de KTM SX-F250 met de link is uitstekend verlopen. In Mantova ging het steeds beter naarmate de dag vorderde. Over mijn laatste reeks was ik zelfs heel tevreden. Ik was de eerste MX2 rijder en ik zat Philippaerts op de hielen. Met een 250 rijden tegen de MX1 motoren is nooit simpel, maar de baan in Mantova lag er op sommige plaatsen bovendien heel verraderlijk bij. Na afloop was ik moe maar tevreden!”

Veel jonge, Franse rijders trekken in de winter naar de VS en ze pikken enkele SX’en mee. Jij bent thuis gebleven. Is dat een eigen keuze of kreeg je geen toestemming van KTM?

Marvin Musquin: “Nee, ik heb er zelf voor gekozen. Ik had er geen zin in. De dag dat ik vertrek, wil ik er ook blijven. Da’s mijn droom!”

Vorig seizoen verliep sportief nagenoeg perfect. Een verrassing van formaat, want in 2008 reed je een vrij anoniem seizoen. Wat waren de oorzaken van die grote stap vooruit?

Marvin Musquin: “Eerst en vooral heb ik beslist om met en eigen trainer te gaan werken; Yannig Kervella. Hij heeft veel ervaring en werkte voordien met piloten als Sébastien Tortelli en Fredéric Bolley. Rijders coachen is zijn job, bovendien kent hij de cross van binnen en van buiten. De volgende factor was mijn overstap naar KTM. Dat was een enorme boost want daardoor kreeg ik de steun van het beste team én ik zat plots op de beste motor van het WK MX2!”

Jouw transfer van Honda-NGS naar KTM liep niet bepaald van een leien dakje. Heb je nooit getwijfeld aan jouw beslissing? Bijvoorbeeld wanneer niet rijden tijdens de GP van Zweden de enige oplossing bleek?

Marvin Musquin: “Natuurlijk was ik voor Zweden ongerust. Het was op dat moment een ware nachtmerrie, maar spijt van mijn beslissing heb ik nooit gehad. Ik ben gewoon met mijn volle goesting op de motor blijven trainen, ik heb al mijn fysieke trainingen afgewerkt alsof er niets aan de hand was. Mentaal heb ik mezelf verbaasd met die ingesteldheid! Daar heeft mijn omkadering ook veel toe bijgedragen. Iedereen rond me bleef me 100% steunen. Ook Pit Beirer heeft alles gegeven om tot een oplossing te komen. Daar zal ik hem altijd dankbaar voor zijn.”

Tijdens de Starcross in Mantova waar Musquin een sterke derde reeks reed.

Achteraf is het natuurlijk praat voor de vaak, maar had je ook de titel niet kunnen pakken met jouw ex-team, NGS-Honda?

Marvin Musquin: “Daar wil ik niet op antwoorden. Ik weet alleen dat ik nu wereldkampioen ben.”

We kunnen het ons moeilijk inbeelden, maar de druk moet enorm geweest zijn toen je naar België trok voor de GP in Lommel. Als puntje bij paaltje komt, domineer je het weekend en je geeft de concurrentie een stevige klap. Was dat het voornaamste keerpunt vorig seizoen?

Marvin Musquin: “In Lommel voelde ik me al goed tijdens de training. Het klopt wel dat ik druk voelde, want na mijn afwezigheid in Zweden wilde ik sterk terugkomen. Alles heb ik gedomineerd. Trainingen, kwalificaties, de warm up en de twee manches. Het was inderdaad een enorme opluchting en een keerpunt.”

Jouw vooruitgang in het zand dwong veel respect af in Nederland en België. Heb je op dat vlak veel opgestoken van Stefan Everts?

Marvin Musquin: “Het is een combinatie van verschillende elementen. De belangrijkste is echter mijn trainer, Yannig Kervella. Stefan was er wel bij op enkele trainingen in België. Echt cool om samen met hem te kunnen rijden. Daardoor heb ik verschillende lijnen kunnen proberen en in bepaalde secties heb ik snelheid gewonnen. Mijn vooruitgang in het zand heb ik ook te danken aan mijn goede techniek en omdat ik op de beste motor zat.”

Op training in Spanje met zijn 2010 motor.

Heb je zelf een verklaring voor jouw geweldige rijtechniek? Is dat dankzij de ervaring als SX-rijder in Frankrijk?

Marvin Musquin: “Toch wel ja. Al tien jaar doe ik aan Supercross, en ik vind het nog altijd even fantastisch. Daardoor voel ik me nu thuis op elk soort ondergrond en om het even welke baan.

In Franciacorta werd het Franse team dit jaar tweede in de MX of Nations. Je leek ontgoocheld op het podium. Was het Franse team dan het sterkste volgens jou?

Marvin Musquin: “Zeker! Ga maaar na: ik werd twee keer vijfde, Gautier Paulin won één reek, Steven Frossard werd vijfde en zette één keer zijn joker in. We stonden virtueel aan de leiding, maar om zo’n wedstrijd te winnen heb je ook een portie geluk nodig. Alles kan gebeuren en dat hebben we gezien met die massale valpartij waar Gautier bij betrokken was in de derde manche. Dus ja ik was flink ontgoocheld. Tweede worden in je eerste MXoN is natuurlijk geweldig, maar op die manier…”

Wat is jouw programma buiten de GP’s. Zien we jou aan het werk tijdens een wedstrijd in België dit seizoen?

Marvin Musquin: “Voor het WK begint ga ik enkele wedstrijden van het Frans kampioenschap doen. Wat mij betreft zijn er geen races in België voorzien.

Wie verwacht je als voornaamste concurrenten dit seizoen?

Marvin Musquin: “In de breedte zijn er in de MX2 verschillende sterke rijders. De meeste tegenstand verwacht ik echter van Ken Roczen.”

Het kan haast niet anders of Musquin rijdt binnenkort 'voltijds' Supercross.

Denk je dat we jou in 2011 in de States zullen zien?

Marvin Musquin: “Het is mijn droom om naar de VS te gaan. Waarom niet in 2011? Meer dan dat weet ik op dit moment echter niet.”

Bedankt Marvin, success in Valence!

Marvin Musquin: “Merci en graag gedaan!”

Tekst: Yannick Bernard

Credit foto’s: Yannick Bernard, CDS, Jahn M.,Dean Treml/Red Bull Photofiles

Steven

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

4 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

6 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

9 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

10 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

1 dag ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago