Als vierde in de rij van de Masterclass MX1 vergelijkingstest presenteren we de Yamaha YZ450F. De volledige Masterclass MX 1 test, inclusief de wegingen van de motorfietsen en de testbankgegevens, vindt u trouwens in MotorWereld 3. Nu in de winkels. MXmag geeft u alvast enkele indrukken mee.
De mening van Mattias Nilsson (testrijder voor Motociclismo)
Motor: “Het blok is zeer lineair maar ook bijzonder krachtig. Hij is sterk onderin, maar het best bruikbaar in het middengebied. Ondanks dat hoge vermogen, is hij bruikbaar voor iedereen.”
Frame: “Zonder twijfel het beste frame uit deze vergelijkingstest. De Yamaha laat je toe om dingen te doen die je voorheen niet voor mogelijk hield. Zijn wendbaarheid is indrukwekkend en het frame vergeeft zelfs tot op zekere hoogte de fouten die de piloot maakt. Heerlijk.”
Ophanging: “Niks op aan te merken. De ophanging is goed afgesteld op het frame en de motor. In standaardtrim is vooral de vork erg hard, maar mits enige aanpassingen, zijn er ook op dat vlak geen problemen.”
Zithouding: “De YZ F heeft een zeer ranke bouw. Voelt bijna aan als een 250 en je kunt door de nieuwe geometrie erg ver naar voor schuiven.”
Dietmar Lacher (testrijder voor Motorrad Duitsland)
Algemene indruk: “Naar mijn smaak is de motor op sommige momenten te agressief. Vooral bovenin het toerengebied is er moeilijk mee te rijden. Tenzij je James Stewart heet waarschijnlijk. Het (te) hoge vermogen bovenin verstoorde soms zelfs mijn concentratie. De Yam is een echte raket. Ook op momenten waarop je liever geen raket onder je zitvlak hebt…
Zijn bochtengedrag is fenomenaal en zijn balans perfect.”
Jonte Engdahl (testrijder voor Motorrad Zweden)
Algemene indruk: “Onderin en in het middengebied is het blok perfect. Zeer krachtig en bruikbaar. Bovenin is hij naar mijn gevoel zelfs te sterk. Ik houd erg van het chassis van de YZ450F. Ik reken hem tot één van de meest complete motorfietsen uit deze test.”
Thierry Sarasyn (testrijder voor Motorwereld)
Algemene indruk: “De Yamaha is gemakkelijker te berijden dan je van een 450 zou verwachten. Tot je bovenin gaat rijden. Dan gaat het zo hard, dat je al van hele goeden huize moet zijn om de zaak onder controle te houden. De Yam is echter zo sterk, dat je zelfs kunt wegblijven van dat top-end vermogen. Het rijwielgedeelte is schitterend en in de bochten denk je soms dat je met een 250 op pad bent. Tot je aan het gas draait…”
Tekst: Masterclass Motortest
Foto’s: Masterclass Motortest & Tamaha
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…