Met de 2010 KTM SX-F 450 zijn we aanbeland bij de laatste motor in de Masterclass MX1 test. Last, maar zeker niet least zoals blijkt uit de comentaren van de heren testrijders! Het volledige relaas van deze internationaal toonaangevende vergelijkingstest -inclusief de wegingen van de motorfietsen en de testbankgegevens- vindt u in MotorWereld 3, nu in de winkels. MXmag.be geeft u alvast enkele indrukken mee.
De mening van Mattias Nilsson over de KTM SX-F 450
Motor: “Samen met het blok van de Suzuki, vond ik dat van de KTM het beste van de vijf. Sterk bij alle toerentallen en zeer direct. Logischerwijs is dit niet het gemakkelijkste blok voor rijders van een minder hoog niveau.”
Frame: “De enige motor zonder aluminium frame, maar KTM toont dat chroommolybdeen zeker een goede optie blijft. Vooral bij hoge snelheden valt de wendbaarheid op. De SX-F biedt een goed compromis tussen stabiliteit en wendbaarheid.”
Ophanging: “Het duurt minder dan een ronde om aan de ophanging van de KTM te wennen. De motor is goed in balans en de WP voorvork werkt perfect. Ook het PDS systeem waarmee KTM nog steeds werkt, blijft het wat mij betreft erg goed doen.”
Remmen: “De remmen zijn goed. Mocht de achterrem iets minder sponzig aanvoelen, dan kregen ze zelfs de beoordeling ‘perfect’. De voorrem is krachtig en doseerbaar.”
Zithouding: “Alles lijkt op zijn plaats te zitten. De KTM biedt onmiddellijk vertrouwen door zijn afwerking en hoogwaardige materiaalkeuze. Remhendels, stuur, zadel, alles is op elkaar afgestemd.”
Algemene indruk: “Het is duidelijk dat de KTM het meest veelzijdige blok uit deze test heeft. De Oostenrijkse mono is beresterk én het vermogen zit overal. Het chroommoly-frame moet wat mij betreft niet onderdoen voor de aluminium versies op de Japanners. De basisafstelling van de ophanging is vrij hard, maar dat ligt me wel. Het stuur staat iets lager dan op de andere motoren, maar dat doet geen afbreuk aan de zithouding. Die is gewoon goed.”
De mening van Jonte Engdahl
Algemene indruk: “Dit blok zat bij mijn favorieten uit de test. Het is krachtig bij gelijk welk toerental en bij lage toerentallen volstaat het een stevige knauw aan het gas te geven om echt gelanceerd te worden. Je kunt dus heel snel rijden zonder het blok in de toeren te jagen. Het volstaat om kleine aanpassingen te doen aan de basisafstelling om een perfecte ophanging te krijgen. De remmen zijn méér dan goed en de bediening van de koppeling is ronduit heerlijk.”
De mening van Thierry Sarasyn
Algemene indruk: “KTM heeft een grote stap vooruit gezet met de 450 SX-F. Hij is minder extreem dan zijn voorgangers, de vijfbak is een echte meerwaarde. De KTM is bovendien bruikbaar op elk niveau. Zowel beginners als GP rijders kunnen er hun ding mee doen. KTM gebruikt topmateriaal op alle vlakken, de inmould graphics zorgen ervoor dat de motor er ook na intensief gebruik goed blijft uitzien en er is de elektrische starter. Genoeg om een totaalpakket te maken dat moeilijk te kloppen blijkt in 2010.”
Tekst: Masterclass Motortest
Foto’s: Masterclass Motortest, Gary Freeman
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…