Categories: MXGP & EMXSlideshow

Jeremy van Horebeek: Wie laatst lacht, best lacht!

Bijna alle GP-rijders hebben hun eerste wedstrijd al achter de rug. Eén van de uitzonderingen is Jeremy Van Horebeek uit Lot. De CLS Kawasaki-Pro Circuit-Monster Energy rijder liet Mantova, Lommel en Montevarchi aan zich voorbij gaan. Maar dit weekend maakt ‘the Jerre’ zijn wedstrijddebuut in Valence. Van Horebeek doet zijn verhaal vanuit Frankrijk.

Omdat je nog geen wedstrijden hebt gereden dit seizoen hebben we maar weinig gehoord over jou. Wat is de stand van zaken?
Jeremy Van Horebeek: “Mijn voorbereiding gaat super. Alles bij het team is perfect in orde en mijn planning is goed georganiseerd. Op dit moment loopt alles op wieltjes. Ik ben onlangs naar de States getrokken om daar te rijden en ik heb er de tijd van mijn leven gehad!”

The Jerre op training in Frankrijk.

Je klinkt erg enthousiast over Amerika?
Jeremy Van Horebeek: “Absoluut, het was een geweldige ervaring. Pro Circuit had alles prima geregeld: twee motoren, materiaal, gereedschap… alles stond voor mij klaar. Ik heb in Californië ook met Mitch Payton (noot: Oprichter en eigenaar van Pro Circuit) gesproken, een grote mijnheer is dat. De tweede dag ben ik dan samen met Tyla Rattray gaan rijden. Jammer genoeg begon hij dan met SX-training, daardoor ben ik de volgende dagen alleen gaan trainen. Ik ben er ook naar twee Supercrossen gaan kijken. Het kriebelde wel enorm om zelf SX te rijden! Pro Circuit had ook voorgesteld om eens te gaan proberen op het SX-circuit van Kawasaki. Alleen zagen Harry (Nolte) en het team dat niet zitten. Ze hebben het mij uitdrukkelijk verboden zelfs.”

Wat verwacht je van Valence?
Jeremy Van Horebeek: “Valence bekijk ik als een echte testwedstrijd. Om te kijken of alles met de motor goed loopt, hoe het gevoel op de baan is en om wedstrijdritme opbouwen. Voor de rest is het eigenlijk geen bijzondere race voor mij. Omdat ik voor een Frans team rij willen ze wel een goede beurt maken. Aan de andere kant blijft het de openingswedstrijd weet je. Sportief gezien is dat niet de belangrijkste race van het seizoen. We gaan rustig aan het seizoen beginnen en dan komt alles wel goed.”

Het Frans kampioenschap staat ook voor de deur?
Jeremy Van Horebeek: “Inderdaad, in maart staan er drie wedstrijden om het Franse kampionschap na elkaar geprogrammeerd: Sommières, Pernes-les-Fontaines en Romagné. Die zijn belangrijker voor het team, vooral voor mijn teammaat Steven Frossard natuurlijk. Al kijk ik er zelf ook wel naar uit. Het zijn stuk voor stuk mooie parcours. Zoals eergisteren hebben we voor een fotoshoot in Pernes-les-Fontaines gereden. Dat is echt genieten voor mij! Want dit zijn de banen waarop ik heb leren crossen. Van kleinsafaan zijn we naar dit soort omlopen gegaan.”

Met die harde circuits heb je ook het juiste ritme te pakken voor de eerste GP’s in Bulgarije (Sevlievo) en Italië (Ferno)?
Jeremy Van Horebeek: “Ja, die Franse wedstrijden zijn zeker een goede voorbereiding. Aan het begin van de winter heb ik wel in het zand gereden om fysiek op te doen, maar nu ben ik toch overgeschakeld op harde circuits. De eerste GP komt eindelijk dichter hé!”

Het 'Dream Team' van Jeremy verenigt een schat aan kennis en ervaring met mannen als Harry Nolte (2de van links), Mitch Payton (zittend) en Jean-Jacques Luisetti (midden).

Wat is het verschil tussen de Pro Circuit Kawasaki en de KTM van vorig seizoen?
Jeremy Van Horebeek: “De Kawa draait veel makkelijker, hij stuurt fijner naar mijn gevoel. Ik kan er beter mijn ding mee doen dan tegenover de KTM. Daarmee wil ik niet zeggen dat de fabrieksmotor van Musquin of Simpson een slechte motor is. Die zal zeker wel vooruit gaan. Qua sturen vind ik de Kawasaki echter superieur. Wat het blok betreft is het simpelweg de beste die ik ooit gehad heb. Het is een bom! Meer valt er niet over te zeggen.”

Waar hoop je dit seizoen uit te komen in het WK?
Jeremy Van Horebeek: “Dat is heel erg moeilijk te zeggen. Je moet ook een beetje geluk hebben, gespaard blijven van blessures… Als dat het geval is weet ik dat er véél mogelijk is. Ik zeg niet dat ik de concurrentie op een hoopje rijd, maar wil in ieder geval meespelen voor overwinningen. De voorbije winter heb ik harder gewerkt dan ooit. Ik voel me sterk en ik geloof er in. Maar ik weet niet waar de concurentie staat. De resultaten van de voorbereidingswedstrijden heb ik eigenlijk ook niet gevolgd. Nu, ik heb van niemand schrik hoor. Laat, ze maar komen! Als het dit jaar niet lukt, heb ik dat alleen aan mezelf te wijten. Opnieuw samenwerken met Harry en Kees Van Der Ven, later Pro Circuit dat er is bijgekomen, Jean-Jacques (Luisetti) van CLS… Dit team is echt perfect, een dream team.”

Je werkt tegenwoordig samen met Gijs Balis, een trainer die niet zo bekend is in de motorcross. Hoe is dat anders?
Jeremy Van Horebeek: “Dat maakt niets uit eigenlijk. Alles wat Gijs doet is wetenschappelijk onderbouwd. Hij is ook verbonden aan de ABC topsortgroep in Leuven van Peter Hespel. Die mensen weten exact wat er fysiek nodig is. Kijk maar naar de wereldkampioen cyclorcross, Zdenek Stybar, die heeft dezelfde trainer! Het rijden moet je nog altijd wel zelf doen, maar ik heb het volste vertrouwen in Gijs. Totnogtoe loopt die samenwerking trouwens perfect, daar moet ik hem zeker voor bedanken.”

Van Horebeek samen met teammaat Steven Frossard.

Succes in Valence Jeremy. Tenzij je hier nog iets aan toe te voegen hebt?
Jeremy Van Horebeek: “Ik wil even van de gelegenheid gebruik maken om Kawasaki, CLS, Harry en Pro Circuit te bedanken. Het is een voorrecht om in zo’n team te mogen rijden en dat besef ik ten volle. Om zo’n felbegeerd zitje te bemachtigen moet je anders heel hard gas geven. Vorig jaar is me dat niet helemaal gelukt. Terwijl er veel jongens voor mij zijn geëindigd die het nu met minder materiaal moeten stellen dan ikzelf. Desondanks heb ik toch het vertrouwen gekregen, daarom ben ik iedereen eeuwig dankbaar voor deze kans.”

Credit foto’s: Pascal Haudiquert, Team CLS & Kawasaki Europe

Steven

Recent Posts

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

2 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

3 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

20 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

1 dag ago