In de artikelenreeks “De Voorzitters” peilen we bij de voorzitters van alle motorcrossfederaties naar de verwachtingen en ambities voor het nakende motorcrossseizoen. Vandaag is het de beurt aan Eddy Houtmeyers, waarnemend voorzitter van VLM.
Hoe kijkt u terug op 2009?
Eddy Houtmeyers: “De balans voor 2009 was vrij goed. Ondanks een moeilijke economische context konden we rijders en publiek toch nog een goedgevulde kalender aanbieden. Ik denk dat we qua organisaties geen enkele tegenvaller gehad hebben, behalve als het ging om barre weersomstandigheden, waar natuurlijk iedereen machteloos tegenover staat. Ik vermoed dat een sterk deelnemersveld bij de Inters van VLM nog altijd een trekpleister voor publiek maakt. Wat het rijdersbestand betreft kunnen we van een status quo ten opzichte van 2008 spreken.”
Wat verandert er dit jaar bij VLM?
Eddy Houtmeyers: “In de eerste plaats gaan we de mogelijkheden die de transponders bieden meer benutten. In 2010 zullen we de eerste Vlaamse amateurfederatie zijn die een tijdstraining invoert. De tijd van een startpositie uit een emmer trekken ligt definitief achter ons. Toegegeven, dat “lotje trek” had ook zijn charmes, maar ik ben ervan overtuigd dat het nieuwe systeem van een tijdstraining de veiligheid ten goede zal komen. De toppers uit elke klasse zullen nu waarschijnlijk ook de beste startplaatsen veroveren voor de eerste reeks. Daardoor zijn roekeloze inhaalmanoeuvres in de openingsronden uit den boze. Ik kan begrijpen dat een aantal minder getalenteerd rijders deze nieuwe maatregel maar matig kan appreciëren – met een lottrekking stonden zij ook regelmatig op de betere startplaatsen – maar de veiligheid primeert gewoon.
Een andere nieuwigheid is de invoering van een laagdrempelige klasse: de recreatierijders. Daarin willen we rijders die uit de boot vallen in andere klassen eigen reeksen geven. Let wel, er wordt voor deze klasse een licentie gecreeërd en ze zullen ook een eigen kampioenschap rijden. Ook de lokale dagvergunninghouders kunnen in deze klasse terecht. We hebben deze klasse kunnen invoeren omdat we de structuur van de Nieuwelingen klassen veranderd hebben. We merkten vorig seizoen dat twee ipv drie klassen Nieuwelingen MX1/3 zouden kunnen volstaan. Eens we kijk hadden op de bezetting van die twee Nieuwelingen klassen en verzekeringstechnisch alles in orde was, hebben we de knoop doorgehakt. Dat staat ons ook toe om het hele wedstrijdprogramma voor 18u00 af te werken. En dat is een belangrijk punt, niet alleen naar de buurtbewoners toe, maar ook voor onze medewerkers die dan toch al een hele zondag in het getouw zijn.”
Wie verwacht u dit seizoen vooraan bij de Inters?
Eddy Houtmeyers: “ Inter Kampioen Jelle Grade en Marco Briers zullen volop werk hebben met het verdedigen van hun titel. Grade krijgt er met Sven Breugelmans bij BeTeMo niet alleen een teammaat, maar ook een te duchten tegenstander bij. Vergeet ook een jongen als Peter Iven niet, want die zou wel eens heel wat punten kunnen wegsnoepen van beide tenoren. Bij de Inters MX2 zou Wesley Verheyen het Marco Briers wel eens heel moeilijk kunnen maken.”
Een motorcrosswedstrijd organiseren is geen kinderspel, hoe krijgt u dat vlot voor elkaar met zoveel medewerkers die nodig zijn?
Eddy Houtmeyers: “Dankzij ons systeem van een goede taakverdeling lukt het ons tot op heden nog steeds om goed te blijven functioneren als federatie. Al mogen we stilaan aan verjonging denken. Maar daar knelt echter het schoentje meestal. De eerste vraag die we te horen krijgen van jonge potentiële medewerkers luidt steevast “Wat brengt dat op.?” Als een jongere dan toch bereid is om voor de vergoedingen die wij hanteren te werken is de kans op afhaken erg groot. Men wordt het beu, men heeft geen tijd meer of de zaken evolueren niet snel genoeg.”
Tijdens de ‘Red de motorcross’ optocht in november stonden alle federaties op één lijn. Komt er een vervolg op deze samenwerking?
Eddy Houtmeyers: “Ik was deze week voor het eerst aanwezig op een vergadering daaromtrent. Monumenten als Eric Geboers en Stefan Everts zijn uiteraard de boegbeelden van de strijd om permanente circuits. Maar het viel me op dat alle federaties eensgezind aan tafel zaten. Iedereen van de aanwezige partijen besefte de van de situatie en datgene wat er op het spel staat. En dat is al een eerste belangrijke stap naar meer samenwerking en hopelijk ook meer permanente circuits.”
Wat hoopt u in 2010 te bereiken?
Eddy Houtmeyers: “Het doel voor 2010 is de groei van 2008 en 2009 te bestendigen. We gaan ook onze officiëlen, rijders, toeschouwers op een andere modernere manier informeren. Motornieuws, ons bondsblad verdwijnt in 2010, maar onze website zal die rol overnemen. Dit voorjaar lanceren we daarom dan ook een geheel vernieuwde website.”
Credit foto: Eddy Houtmeyers, CDS, Rolf Verhagen
Website VLM
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…