In de artikelenreeks “De Voorzitters” peilen we bij de voorzitters van alle motorcrossfederaties naar de verwachtingen en ambities voor het nakende motorcrossseizoen. Vandaag is het de beurt aan Hans De Neef, voorzitter van de VMCF.
Hoe kijkt u terug op 2009?
Hans De Neef: “Vorig jaar was een stuk rustiger dan 2008. Toen werden we echt overrompeld door een toevloed aan rijders. Dat was niet zo in 2009 en dat maakte het voor ons, het VMCF-bestuur, een stuk leefbaarder.“
Wat verandert er dit jaar?
Hans De Neef: “We komen dit jaar met een pitbike kampioenschap en er wordt ook gewerkt aan een damesakampioenschap. We gaan ook een aantal wedstrijden in Wallonië rijden. We merken dat de gemiddelde cross daar meer rijders lokt dan in Vlaanderen. Deels ook omdat er nogal wat Waalse rijders zijn die maar een paar wedstrijden per jaar rijden. Zij willen dan ook op de afspraak zijn op klassiekers zoals de wedstrijden in Gouy lez Pietons en Manage. Om één en ander vlot te laten verlopen hebben we ook rond de tafel gezeten met Minister Paul Furlan. (Waals minister van Steden en Gemeenten). We gaan dit jaar ook meer samenwerken met andere federaties. Momenteel organiseren we, onder de UMC koepel, al samen met de VMBB jeugdopleidingen in Lille en Genk. Maar we gaan ook samen met FPCNA wedstrijden organiseren. Daarnaast zitten we ook met een aantal andere partijen rond de tafel. In 2010 gaan we ook werk proberen te maken van de recrutering van nieuwe rijders. We mikken dan doelbewust op jongeren die niet uit een crossfamilie komen. In Oost-Vlaanderen gaan we op de zaterdag voor een VMCF-wedstrijd, instapdagen houden. Jongeren zullen daar, onder leiding van iniatoren, kunnen proeven van onze sport. Motoren en uitrusting worden voorzien. Die recrutering is mijns inziens broodnodig, want op dat vlak heeft de motorcross pakweg twintig jaar achterstand.”
Wie verwacht u dit seizoen vooraan bij de Inters?
Hans De Neef: “ De Inter klassen zullen dit jaar behoorlijk Waals getint zijn. In de MX1 behoren Frédéric Weigert en Sébastien Soyeurt zeker tot de favorieten. Maar laten we ook jonge wolven als Maarten Govaert en Mike Gilot niet onderschatten. Maar jongens als David Cools, Dennis Dierckx en David Segers mag je natuurlijk ook nooit afschrijven. In de MX2 wordt Vincent Collet sowieso de te kloppen man.”
Een motorcrosswedstrijd organiseren is geen kinderspel, hoe krijgt u dat vlot voor elkaar met zoveel medewerkers die nodig zijn?
Hans De Neef: “Het aanvragen van vergunningen vraagt natuurlijk heel wat papierwerk. Maar toch is het op zich niet onoverkomelijk. Veel moeilijker is het om medewerkers te vinden. Je moet altijd op hetzelfde handvol getrouwen terug vallen. Zo zullen er zich tijdens het opbouwen van een terrein voor een wedstrijd maar weinigen spontaan aanbieden. Maar eens je op vrijdagmiddag de laatste hand aan het circuit legt duiken er wel ineens mensen op die het circuit komen verkennen. Dezelfde constatatie geldt voor het opruimen op maandag. Na de wedstrijd in Wetteren van vorig jaar stonden ik en één medewerker er alleen voor.
Wat me ook van het hart moet is het feit dat blijkbaar nogal wat mensen hun huisvuil komen dumpen in het rennerspark. Men verwacht blijkbaar dat men voor € 10 een dagje zelf kan crossen en kijken, met medische bijstand en alles wat er verder nodig is voor een geslaagde wedstrijd en bovendien ook zijn huisvuil kan dumpen. Op die manier wordt het ook voor ons een erg dure aangelegenheid.”
Tijdens de ‘Red de motorcross’ optocht in november stonden alle federaties op één lijn. Komt er een vervolg op deze samenwerking?
Hans De Neef: “Eind februari hebben we een vergadering gehad onder leiding van Eric Geboers. Iedereen staat nu duidelijk op een lijn. Het project ‘Red de Motorcross’ wordt zeker verder gezet met de steun van alle erkende Vlaamse motorcrossfederaties. De bedoeling is om nu resoluut voor vergunde circuits te gaan in elke Vlaamse provincie. Ik verwijs ook graag naar het persbericht dat Red de motorcross daaromtrent uitstuurde.
Wat hoopt u in 2010 te bereiken?
Hans De Neef: “Het valt op dat we veel licentie-aanvragen van Waalse rijders kregen. Maar we willen vooral een leuk seizoen draaien. Als we toffe wedstrijden beleven en er gebeuren geen zware ongevallen dan is een crossdag wat ons betreft geslaagd. Vorig jaar hadden we het minste ongevallen van alle Belgische federaties. We organiseren nu al vijf seizoenen zonder zware ongevallen en dat willen we uiteraard ook zo houden in 2010.”
Credit foto’s: Fotografie JDS
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…