“Een uit de hand gelopen hobby,” zo omschrijft John Beijer zelf het Beursfoon-Suzuki team. Beijer is in het dagelijks leven beursanalist en eigenaar van Beursfoon, een onafhankelijk beurs informatiebedrijf. Omdat bloed kruipt waar het niet gaan kan, richtte de gepassioneerd hobbycrosser in 2003 z’n eigen team op. Aanvankelijk steunde het team jeugdrijders, maar anno 2010 is het team groter en sterker dan ooit. Want de boys van Beursfoon zijn tegenwoordig kleppers van formaat. GP -winnaars Marc De Reuver en Kevin Strijbos zullen uitkomen in het WK MX1, de aanstormende talenten Donny Bastemeijer en José Butron vertegenwoordigen het team in het WK MX2 en het EK 125 2T.
Het leek ons van in het begin leuk om in onze rij van columnisten ook een teammanager op te nemen. Gelukkig was John meteen gewonnen voor het idee. Laat nu toevallig de eerste column van start gaan na een bewogen week. Met het inlijven van Kevin Strijbos stond Beursfoon immers in het brandpunt van de belangstelling… Timing is alles, zullen we maar zeggen!
John Beijer: “Een heksenketel was het hier de voorbije week. Misschien kan je die overgang van Kevin wel vergelijken met een opportuniteit op de beurs! Dan moet je wel snel handelen. We hadden vernomen dat Kevin geïnteresseerd was om terug op Suzuki te stappen. Zo’n kans mag je niet laten schieten, vonden wij! Daarna zijn we snel in contact gekomen met Kevin’s manager. Tegelijkertijd hebben we ons licht opgestoken bij Suzuki Nederland, Suzuki België en onze sponsors. De overeenkomst werd ook vlot beklonken. Op dit moment is het nog even een gekkenhuis om alle praktische zaken te regelen. Druppelsgewijs komen de speciale onderdelen voor Kevin binnen, het is dan ook flatout knokken om alles in orde te brengen voor het ONK in Mill. Gelukkig voor de jongens zijn er daarna twee weken tot de volgende wedstrijd. Met zo’n bijkomende rijder, krijg je ook een heleboel praktische issues. Een monteur er bij. Hoe gaan we dat oplossen qua transport of ruimte onder de tent? Dat is even puzzelen, maar het geeft wel voldoening als je het geregeld hebt.
Naarmate die eerste ONK wedstrijd dichter komt, stijgt de spanning sowieso. Samen met het WK is dat ons hoofddoel. Dat hoort natuurlijk ook zo als je kijkt naar het potentieel van onze rijders. En we blijven toch een Nederlands team. Aan de andere kant is het geen kwestie van leven of dood. Dan is het aangewezen om Marc (De Reuver) een beetje af te remmen in zijn enthousiasme! Het ONK is dan wel leuk, maar de GP’s zijn nog véél belangrijker natuurlijk. Om Marc er bij te hebben is fantastisch. We zijn allebei van Amsterdam en we hebben al wat geschiedenis samen. In 1999 was hij de eerste rijder die we met Beursfoon hebben gesponsord. Eigenlijk was ik voor het seizoen al heel erg in mijn nopjes met onze rijders. Dat gevoel wordt nu nog overtroffen met Strijbos er bij. Geen kers op de taart maar een hele pot jam!
Soms loopt het gek in het leven. Ik had 10 jaar geleden zelf nooit gedacht dat ik een GP-team zou runnen, laat staan met rijders van dit kaliber. Als de crossbaan in Amsterdam (MC Amsterdam) er nog was geweest dan was dit nooit gebeurd. Dat meen ik echt, dan was ik zelf nog te druk met rijden. Toen reed ik daar een keer of drie vier in de week. Niet zo snel hoor, want ik was een eeuwige Junior. Maar ik heb er een gouden tijd gehad, net als die 500 of 600 andere leden van de club. Ik ben wel trots dat ik het team heb kunnen uitbouwen zoals we dat de laatste jaren hebben gedaan. Of om het in beurstermen te stellen: aanmodderen is geen optie! We hebben het geluk dat ik in mijn vriendenkring een groepje mensen heb gevonden dat ons trouw steunt. Daarnaast probeert Beursfoon-Suzuki ook steeds professioneel naar buiten te komen. Die aanpak werkt want zo hebben we al belangrijke sponsors weten te overtuigen. Ik moet toegeven dat het dagelijks bestieren van een GP-team een flinke kluif is. Door mijn drukke bezigheden met Beursfoon is het gewoon moeilijk te combineren. Je doet het er niet zomaar even bij. Bovendien heb ik ook nog een gezin met twee kids. Daarom ben ik heel blij hoe Suzuki Nederland mee is gestapt in dit project. Ze denken mee en ondersteunen ons. Vorig jaar liep er wel eens wat fout met de communicatie binnen het team omdat ik te weinig tijd had. Daar hebben we van geleerd. Tjeerd Meppelink is nu nog meer betrokken bij het team om mijn last te verlichten. Tjeerd is de PR manager van Suzuki Nederland maar vooral ook een crossman in hart en nieren. Net als ik kickt hij er op met Beursfoon-Suzuki iets bijzonder neer te zetten.
Marc De Reuver en Kevin Strijbos krijgen natuurlijk veel aandacht in de media, toch zijn we ook heel blij met onze talenten Butron en Bastemeijer. José Butron heeft heel wat in zijn mars, al is hij niet zo bekend. In 2008 ging hij aan de leiding van het EK MX2 tot ie een armblessure opliep. Vorig seizoen stond het bij ONK in Rhenen gelijk een reeks op het podium. Dat kan niet als het er niet in zit. Als Butron doet wat ie moet doen kan ie heel hard, maar het blijft wel een Spanjaard. En die moet je zo nu en dan achter hun veren zitten! Voor Bastemeijer wordt 2010 vooral een leerjaar, maar we geloven echt in Donny. Het is ook super dat het nieuwe EK 125 tweetakt in het voorprogramma van de GP’s komt. Voor hem is het een ideale leerschool en voor ons werd het een haalbare kaart om er een talent bij te nemen. Reken maar uit als je anders een bus extra naar het EK MX2 moet sturen, dat valt niet te behappen. Dit is een win-win voor iedereen.
Spannend wordt dat zo’n EK, allemaal jonge kereltjes die willen vlammen, op tweetaktjes nog wel. Ik vind het geweldig. Suzuki Nederland wilde zich graag aan een jeugdrijder verbinden om hem op langere termijn te helpen en de promotie van de tweetakt zagen ze ook helemaal zitten. Zo hadden ze voordien Jeffrey (Herlings) op Suzuki, maar Donny is in Nederland toch één van onze grootste talenten na Herlings dus voor hem is het zeker een mooie kans. In het ONK MX2 ben ik ook benieuwd hij het er van af gaat brengen. Top tien zou mooi zijn, want in Nederland ligt het MX2 niveau best hoog. Je hebt Herlings natuurlijk, Ceriel Klein Kromhof, Herjan Brakke en Glen Coldenhoff en dan de Belgen nog: Roelants en Verbruggen.
Over Belgen gesproken trouwens. De werkplaats van Beursfoon-Suzuki zit sinds vorig jaar in België, in Lommel. Dat was voor ons een flinke stap voorwaarts. Het is ook efficiënter want vanuit Amsterdam waren we altijd uren onderweg naar Brabant. Je krijgt bovendien veel makkelijker iets geregeld in België. Je hebt enkele banen vlakbij. Echt perfect voor het team. Motorcross is ook een volkssport daar, hier is het alleen voetbal dat telt. Dat heb je zeker in Amsterdam. Sommige zakenrelaties zijn wel heel enthousiast als ik ze uitnodig om naar de cross te komen. Gelukkig, want als mensen vragen naar je favoriete sport en je antwoordt motorcross krijg je ook vaak zo’n dooddoener: Ieder zijn hobby, zeggen ze dan. Dat gevoel kent iedereen die dit leest waarschijnlijk wel, of die hobby nou uit de hand gelopen is of (nog) niet. Daarmee zijn we ondertussen terug bij af beland! Geniet nog van het rijden zou ik zeggen, daar kom ik zelf jammer genoeg nooit meer aan toe. Of kom eens kijken bij het team op één van de wedstrijden.
Tot de volgende column,
John Beijer
Beursfoon-Suzuki MX Team
Credit foto’s: CDS, Beursfoon-Suzuki
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…