Categories: Slideshow

Primeur: eerste elektrische motoren van KTM

In Mattighofen zitten ze niet stil! Over enkele maanden wordt de belangrijke KTM SX-F 350 in productie genomen, deze maand stelt KTM tijdens de Tokyo Motorcycle show onder de naam Freeride twee vergevorderde elektrisch aangedreven prototypes voor. Het is de bedoeling om in de loop van 2011 met elektrische motoren op de markt te komen. Om de presentatie op 26 maart meer weerklank te geven, stuurde de Oostenrijkers alvast een mysterieuze teaser-foto (hiernaast) de wereld rond.

Het vorige KTM Zero Emission Motorcycle prototype in 2008.

Elektrisch: Ja!, Ready to Race: ja!

Helemaal in de stijl van het huis voldoen de elektrische motoren aan het ‘Ready to race’ principe. KTM wil op die manier rijplezier koppelen aan zorg voor het milieu. In het najaar van 2008 liet KTM al eens in de interne keuken kijken, want er wordt al een tijdje gewerkt rond elektrische motoren. Doorslaggevend in de ontwikkeling van deze nieuwe generatie ‘zero-emission bikes’ zijn zowel de prestaties als de kostprijs van de batterijen. Om deze problemen aan te pakken werkt KTM samen met het gespecialiseerde Arsenal Research.

Dr. Ingenieur Franz Pirker van Arsenal zei over dit project: “Alternatieve concepten vragen nieuwe onderzoeksmethoden. Zo hebben we veel getest met een functionerend prototype dat verbonden is met een computer om op zoek te gaan naar de beste aandrijving. De basis van het Freeride concept is de allerlaatste batterijtechnologie, de integratie van een super efficiënte elektrische motor en de introductie van aandrijvingsonderdelen in een geïntegreerd systeem.”

Een nieuwe enduromarkt
Ingenier Harald Plackinger, lid van de raad van bestuur van KTM, verklaarde bij het opzetten van deze nieuwe uitdaging: “Dankzij motortechnologie zonder uitstoot zien we een goede mogelijkheid om de endurosport open te trekken voor een volledig  nieuw publiek. Later kan dit uitgroeien tot een volledige nieuwe sport. Dankzij de KTM Zero Emission Motorcycle kan je rijden in meer gebieden, zelfs dichtbevolkte zonder bestaande beperkingen te overtreden.”

Aan koppel geen gebrek op de e-bikes!

Het is KTM menens met deze nieuwe ontwikkeling en dat zal waarschijnlijk ook blijken uit de prestaties van beide nieuwelingen. In een vroegere gedaante presteerde het 90 kg zware prototype op een gelijkaardig niveau als een lichte enduro met verbrandingsmotor. Behalve het lichte gewicht zal ook het koppelrijke karakter het rijgedrag van de elektrische motoren typeren. Tegenover een traditionele motor doet de Zero Emission Motorcycle het met enkele onderdelen minder zoals de uitlaat, tank, luchtfilter en koppeling. We zijn razend benieuwd hoe ver KTM, zo dicht tegen de serieproductie nu staat met de Freeride. MXM houdt je op de hoogte!

Credit foto’s: KTM

Steven

Recent Posts

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

37 minuten ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

3 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

5 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

22 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago