Categories: BMBSlideshow

Seizoensstart: BMB for dummies.

Zondag begint op de Genkse Horensbergdam het BMB Motorcrosskampioenschap 2010. Alle nationale klassen, de quads en zijspannen strijden dan voor de eerste keer dit seizoen om BK-punten. De Inters van de BMB krijgen pas op 1 mei in Beervelde hun eerste BK-proef voorgeschoteld. Het ideale moment dus om de nationale motorsportbond eens onder de loep te nemen.

Situering:

De in 1912 opgerichte Belgische Motorrijdersbond (BMB) is de oudste motorsportbond in België. In motorcrosskringen wordt ook wel eens met “de groten bond” naar de BMB gerefereerd. De BMB is de Belgische vertegenwoordiger van de Internationale Motorsportbonden FIM (Wereld) en UEM (Europa). De BMB was in 1934, de eerste bond ter wereld die het woord “motorcross” gebruikte. De allereerste wedstrijd werd in maart 1934 verreden in Oud-Heverlee nabij Leuven.  De hedendaagse vorm van motorcross en het eerste BK Motorcross werden pas in 1939 ingevoerd.

Na wereldoorlog II en zeker in de jaren’50 nam het motorcross een hoge vlucht in België. Na de eerste Belgische wereldtitel van René Baeten in 1959 zouden er nog vele volgen. De hoogconjunctuur van de BMB duurde tot begin jaren ’80. Daarna begonnen de amateurfederaties aan belang te winnen. Vanaf het seizoen 1988 begonnen heel wat organisatoren er de brui aan te geven. Daardoor vertoonde de BMB kalender serieuze gaten, waarin wekenlang geen wedstrijden verreden werden.  Het in leven roepen van een goedkopere wedstrijdformule, de Joël Robert Trophy, kende slechts wisselend succes. Eind vorig jaar kregen de nationale wedstrijden trouwens de hippere naam Belgian Nationals.

De zandgroeve van Mont-Saint-Guibert: met voorsprong het mooiste circuit op de BMB kalender.

Het accent lag, in tegenstelling tot bvb. Nederland bij de BMB steeds bij de zwaardere klassen. Tot een eind in de jaren’90 gold de Inters 500cc als meest prestigieuze klasse. Vanaf 1997 werden de 250cc en 500cc echter samengevoegd tot het BK Inters open. De communautaire hervormingen die België onderging hadden ook een invloed op de BMB. In 2000 zagen zowel de VMBB (Vlaamse vleugel), als FMWB (Waalse vleugel) het levenslicht. Beide liga’s hadden grootse plannen maar konden deze maar voor een stuk waarmaken. De FMWB heeft sinds een vijftal seizoenen een Waals kampioenschap (in samenwerking met de Waalse jeugdbond FPCNA). Tot een door VMBB georganiseerd apart Vlaams kampioenschap kwam het nooit.  In de praktijk merkte de toeschouwer langs het lint maar weinig van de federalisering va de BMB. De rijders en organisatoren des te meer. Zo krijgen Vlaamse rijders onder de 18 een stuk stringentere regelgeving opgelegd dan hun Waalse leeftijdsgenoten. Hetzelfde geldt ook voor de verzekeringsvoorwaarden voor Vlaamse organisatoren.

Was de BMB eind jaren ’90 ironisch genoeg één van de kleinste bonden als het op het aantal licentiehouders aankwam, dan werd deze situatie in het decennium daarna ruimschoots rechtgezet.  Een groei die BMB te danken heeft aan het stijgende succes van het BK Motorcross. Of die lijn ook in 2010 doorgetrokken kan worden is echter niet duidelijk. De promotor voor het BK motorcross haakte begin maart, op minder dan twee maanden voor de eerste BK-wedstrijd, af en liet zo de BMB en de organiserende clubs in zak en as achter. In het aantal wedstrijden zit echter terug groei. Bovendien maakt Wallonië, dat een aantal jaren achterop hinkte ten opzichte van Vlaanderen, terug een inhaalbeweging.  Ook de zijspancross maakte de laatste jaren een succesvolle comeback bij de BMB. De recente successen van Belgische rijders en bakkenisten zitten daar zeker voor iets tussen.

Geografische spreiding:

Langzaam maar zeker bestrijken de BMB motorcrosswedstrijden terug het hele Belgische grondgebied. Op de provincie Luik na, wordt er in elke andere Belgische provincie tenminste één wedstrijd gereden. Gezien het ontbreken van valabele circuits in Oost-en West-Vlaanderen wordt er ook uitgeweken naar het Nederlandse Zeeuws-Vlaanderen waar de circuits van Axel en Westdorpe worden aangedaan. Bovendien is deze regio ook een rekruteringsgebied voor licentiehouders.
Daar tegenover staat wel dat de BMB terrein verliest in de provincie Antwerpen, dat van oudsher een BMB motorcross bolwerk was.

De Keiheuvel op 15 augustus: dé feestdag van het Belgische motorcross!

Algemene Info:

Maatschappelijke zetel: Belgische Motorrijdersbond, Brusselsesteenweg 550 b7, 1030 Brussel
Voorzitter: Robert Gysembergh    Secretaris-Generaal: Stijn Rentmeesters, E-mail: info@fmb-bmb.be, Tel.: 02/736.53.97
Voorzitter Sportcommissie: André Vandermaesen, E-mail:andre.vandermaesen@pandora.be
Coördinator werkgroep motorcross:  Octaaf Goeman, E-mail: tanja.goeman@skynet.be

Kalender

De BMB motorcrosskalender vind je hier.

Reeksindeling Belgian National:

–       Jeugd 85cc
–       Beloften (MX2)
–       Juniors MX2 + Juniors MX1/MX3
–       Seniors Open
–       Nationalen MX2
–       Nationalen MX1/MX3
–       Inters Open
–       Quads
–       BK Zijspannen

 

“Quick Nick” Triest pakt een natuurlijk opstapje in Angreau.

De BMB-circuit top 3: MXM geeft zijn top drie van de beste BMB-circuits

1)   Mont-Saint-Guibert: Het circuit in de zandgroeve van Mont-Saint-Guibert is relatief nieuw (2008) en was de afgelopen twee jaar het decor voor de Finale van het BK. Het is een spectaculair, modern circuit dat breekt met de Belgische traditie van Old-School circuits. Met tafelbergen, kombochten, whoops en veel hoogteverschillen heeft dit circuit werkelijk alles om het publiek te bekoren. De okerkleurige flanken ogen bovendien erg fotogeniek.

2)   Keiheuvel-Balen: Wat Overijse is voor het veldrijden is de Keiheuvel in Balen voor de motorcross. Naast het feit dat het de oudste wedstrijd op de BMB-kalender is, is de Keiheuvel wellicht ook de grootste publiekstrekker van het jaar (op de GP van Limburg na dan). In het diepe zand van de Keiheuvel kunnen alleen de allerbesten zich vooraan staande houden. In tegenstelling tot de VLM-wedstrijd krijgen de BMB-rijders de Full Works voorgeschoteld met een angstaanjagende startstrook en twee monster tafels op het achterste gedeelte van het circuit.

3)   Angreau: Er waren heel wat kandidaten voor de derde plaats maar uiteindelijk is het toch Angreau geworden. Waarom? Ten eerste omdat dit circuit jaarlijks het strijdtoneel van de “Coupe de l’Avenir” , de spannende miniversie van de MX of Nations. Maar het circuit is ook de geslaagde combinatie van een natuurlijk vloeiende omloop en een kunstmatig technisch gedeelte.

Foto credits: MXMag.be/Olivier Evrard/CDS /Fred Moisse

Steven

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

8 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

9 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

12 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

14 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

1 dag ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago