Categories: MotoTest

Masterclass MX2 test: Yamaha YZ250F

Jaar na jaar staat de Yamaha kwartliter op een hoog niveau. Voor 2010 voorzag het merk met de gekruiste stemvorken haar MX2 motor van een heel reeks van vernieuwingen. Grote broer YZ450F ging dit jaar met alle aandacht aan de haal, maar hoe zit het met de YZ250F?

De mening van Thierry Sarasyn (MotorWereld)
Algemene indruk: “De YZ250F is misschien wel de best sturende motor. Heerlijke bochtenpikker. Objectief bereikt dus voor Yamaha. De zithouding duwt je ver naar voor. Alweer, uitstekend voor het bochtenwerk. Zoals de Yamaha-traditie het wil, heeft ook deze YZ F zeer goede remmen.”

Motor: “Onderin is de  Yam zeker niet de sterkste van het lot, in het middengebied voelt hij zich echter als een vis in het water. Ook bovenin valt er best nog wat te beleven, de YZ 250F is zeker niet de sterkste, evenmin de zwakste van het lot.”

Ophanging: “De Yam is in standaardtrim vrij hard afgesteld, maar je kunt gemakkelijk opteren voor een meer comfortabele afstelling. Voor de minder snelle rijders zal dit ook resulteren in een betere tractie.”

De mening van Dietmar Lacher (Motorrad Duitsland)
Algemene indruk: “De Yamaha is op zijn best in het midden van het toerengebied. Bovenin mag het voor mij best nog wat pittiger zijn. Ik vind het chassis het beste onderdeel van de YZ250F. Het is ook erg belangrijk voor de goede werking van de ophanging. Die ophanging is lang niet slecht, maar er is nog ruimte voor verbetering. Ze staat niet hetzelfde niveau als het frame. De vork staat een beetje te laag. Goed voor de bochten, minder goed voor de stabiliteit aan hoge snelheid.”

Verkorte technische specificaties Yamaha YZ250F
Totale lengte (mm) : 2,168
Totale breedte (mm) : 825
Hoogte (mm) : 1,304
Wielbasis (mm) : 1,473
Zithoogte (mm): 991
Bodemvrijheid (mm) : 377
Gewicht (kg) : 102,8 kg

Motor type: ééncilinder DOHC, vijfkleps viertakt
Cilinderinhoud: 249 cc
Brandstofinjectie: Keihin FCR-MX37/1 carburateur
Transmissie: 5-versnellingen
Voorwielophanging: upside-down telescopische vork
Achterwielophanging: volledig instelbaar met enkele demper

 

De volledige MX2 master test, inclusief meetresultaten, wegingen en vermogensgrafieken leest u in dit nummer van MotorWereld. Nu in de winkels.

Credit foto’s: MasterClass test, Dave Bush/Yamaha

Steven

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

3 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

4 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

7 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

9 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

1 dag ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago