Na een eerste ‘zero-emission’ proefballonnetje te hebben opgelaten in oktober 2008, komt KTM nu met twee nieuwe prototypes op de proppen. Ter gelegenheid van de Tokyo Motorshow presenteren de Oostenrijkers onder de naam ‘Freeride’ namelijk twee prototypes die dicht tegen productie staan. Het gaat om een offroad model en een supermoto model.
Nieuwe kansen voor de off-road sport
Door de huidige beperkingen waarmee off-road rijders overal ter wereld worden geconfronteerd, zijn er veel problemen om ruimte te vinden voor wie zijn sport wil beoefenen. Steeds meer motorcrosscircuits en endurowegen worden gesloten, zeker in dichtbevolkte gebieden. Bijna altijd is de voornaamste aanleiding geluidsoverlast. De ‘zero-emission’ motor biedt hier een antwoord op met technologie die een laag gewicht, kracht en prestaties koppelt aan rijden zonder lawaai of uitstootgassen. Hierdoor is het niet alleen opnieuw mogelijk om off-road te rijden in een dichtbevolkte omgeving, ook het oprichten van nieuwe parken en circuits zou hiervan een gevolg kunnen zijn. Met rijgelegenheid dichter bij huis, kan de off-roadsport op zijn beurt weer een nieuw publiek aanspreken. Als wereldleider in off-road motoren wil KTM bovendien haar verantwoordelijkheid nemen om de toekomst van onze sport mee te verzekeren.
Baanbrekende technologie
Een nieuwe, competitieve cross-of enduromotor ontwikkelen is al een enorme uitdaging, laat staan een elektrische competitiemotor. Met de hulp van Arsenal Research, nu het Oostenrijks Instituut voor Technologie, heeft KTM het echter klaargespeeld om volledig nieuwe technologie te ontwikkelen. Het hart hiervan is de electro aandrijving die prestaties levert vergelijkbaar met een gewone 125cc tweetakt. Behalve tot de verbeelding sprekende prestaties moest de aandrijving veilig, licht sterk, vuil-en weersbestendig zijn. Geen sinecure! Door het gebruik van deze revolutionaire krachtbron moest ook de layout voor de motor zelf helemaal herbekeken; de verdeling van het gewicht, het ontbreken van een versnellingsbak en uitlaat enzovoort.
DE KTM FREERIDE IN VRAAG & ANTWOORD
Wanneer zal de eerste elektrische KTM te koop zijn?
Deze zomer zal KTM dit project in het pre-serie stadium brengen. Tegelijkertijd gaat ook een intensief testprogramma van start. Volgens de huidige planning zou de eerste Freeride modellen aan het eind van volgende lente (2011) in de showroom moeten staan.
Wat gaan de Freeride motoren kosten?
De uiteindelijk prijs is nog niet vastgelegd, maar het is wel de bedoeling om onder de 10.000 Euro te blijven. In de eerste fase zal de prijs vergelijkbaar zijn met een conventionele, kwalitatieve enduro.
Zijn er andere varianten of modellen op komst?
De electro-aandrijving is natuurlijk geschikt voor meerdere toepassingen. In eerste instantie heeft KTM echter gekozen voor enduro omdat ze daar ervaring willen opdoen en deze nieuwe sport helpen ontwikkelen. Daarna is er ruimte voor verschillende modellen.
Is de Freeride eigenlijk gehomologeerd voor op straat?
Ja, de motor zal gehomologeerd zijn voor gebruik op de openbare weg.
Hoe zit het met de actieradius van de Freeride?
Met een elektromotor hangt veel af van het profiel van de rijder. Een professionele motorcrosser aan het stuur zal beduidend minder actieradius hebben dan een rustigere amateur endurist. Als doel in de ontwikkeling houdt KTM zelf een comfortabel endurogebruik voor ogen. Op een gemengd off-road traject zou het dan mogelijk moeten zijn om één uur te rijden.
Hoe lang duurt het om de batterij op te laden?
De batterij is weer volledig opgeladen na 90 minuten. Opladen kan met de batterij in de motor, maar ze is ook simpel en snel te vervangen door een andere.
Hoe vaak kan de batterij eropgeladen worden?
De uiteindelijke specificaties van de batterij zijn nog niet gekend. De ontwikkelingen op dit terrein gaan dan ook vrij snel. Met de batterijen die op dirt moment worden gebruikt is het mogelijk om een vijfhonderd keer herop te laden. Dat komt ongeveer overeen met de levensduur van een doorsnee enduromotor.
Betekent de ‘Freeride’ op termijn het einde van de klassieke enduro met verbrandingsmotor?
Zeker niet. Wat KTM betreft, biedt de nieuwe technologie de kans om een derde soort motoren aan te bieden. Aan de ene kant zullen er nog steeds performante viertakten zijn, aan de andere kant blijven tweetakten aantrekkelijk voor amateurs en beginners omwille van de lage kosten en het gebruiksgemak. De elektromotor zal de off-roadsport op zijn beurt op plaatsen brengen waar dat nu niet mogelijk is en waarschijnlijk wordt hier ook een volledig nieuw cliënteel aangesproken.
Technische gegevens
Motor effectief vermogen 7.4 (10) kW (pk) aan 6000 t/min
Motor piekvermogen 22 (30) aan 6000 t/min
Motor koppel 43 / 500 Nm
Maximal toerental 6600 t/min
Maximaal batterij voltage 300 V
Maximale energiecapacatieit 2.5 kWh
Snelheid 70 km/u
Oplaadtijd 1.5u
Tot. gewicht (incl. verwijderbare batterij) 90 kg
Credit foto’s: KTM
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…