Het was een drukke, maar vreemde week. Een week die eigenlijk onder een slecht gesternte van start ging toen Jules Haegdorens het leven liet tijdens zijn vrijwilligerswerk als vlaggeman op de allereerste Belgian National van de BMB in Genk. Jules werd 76.
Niemand die actief bij de motorcross betrokken is kan en mag zijn kop in het zand steken als het om de vergrijzing van de bestaande federatiekaders gaat. Het gebrek aan vrijwilligers, dat binnen een aantal jaren wel eens nijpend zou kunnen worden is een even grote bedreiging voor het voortbestaan van de motorcross als het gebrek aan oefencircuits.
Het Paasweekend staat voor de deur en dat betekent traditioneel het eerste echt drukke motorcrossweekend van het nieuwe seizoen. Anders dan in Nederland betekent dat in België ook dat in zowat elke federatie de traditionele Paastrofee wordt verreden. Voor de Inters uit de regionale federaties betekent die Paastrofee een laatste generale repetitie alvorens de diverse kampioenschappen volgende week beginnen.
Bij de BMB is men al jaren, noodgedwongen, afgestapt van het concept Paastrofee. Zo’n twintig jaar geleden bestond de Paastrofee nog uit een tweeluik: op Paaszondag werd er gereden in Marche-en-Famenne, op Paasmaandag in Egenhoven. Voor de tieners onder jullie naar Google maps surfen, Marche ligt in de provincie Luxemburg en Egenhoven ligt net ten zuidwesten van Leuven. In de jaren’70 en jaren ’80 hadden sommige toppers er dan al een wedstrijddag op zitten. Destijs werd er een Internationale Good Friday meeting georganiseerd in het Engelse Ringwood, een plaatsje in het graafschap Hampshire. Gelukkig zijn er nog de traditionele paastrofee van de VLM in Reet, MCLB in Beernem en VBM in Meeuwen.
Heel anders dan sommige van onze Franse collega’s geven wij graag een correcte aardrijkskundige duiding. Want als het van Moto Verte afhing waren de grenzen binnen de Benelux nu al grondig hertekend. Wist u al dat Jeremy Van Horebeek eigenlijk (volgens hen althans) een Waal is? Of dat Jeffrey Herlings (eveneens volgens diezelfde bron) een Belg is? Mocht dat daadwerkelijk zo zijn, dan weten beiden hun origine biezonder goed weg te stoppen.
Het belangrijkste nieuws van de afgelopen week is allicht niet het feit dat Sven Nys gaat motorcrossen, of tenminste een acte de presence op de motor zal geven tijdens Everts and Friends op 21 juli, maar wel het verschijnen van de US GP op de kalender van het WK MX2/MX1. Voor een kampioenschap van mondiale allure zijn een aantal overzeese wedstrijden gewoon een must. Bovendien zou de deelname van lokale helden wel eens voor heel verrassende uitslagen kunnen zorgen. Dit zou wel eens de GP van het jaar kunnen worden. De 500cc GP’s die er begin jaren ’90 plaatsvonden indachtig wordt het een spectaculaire krachtmeting tussen de Yanks en de Europese invaders. MXM is er rotsvast van overtuigd dat een aantal Belgische rijders deze wedstrijd nu al met een dikke ronde stift hebben aangekruist op hun wedstrijdkalender. We denken maar aan de piloten met Amerikaanse ambities zoals Desalle, Van Horebeek en Roelants. En de kans voor Jeffrey Herlings om al eens te proeven van racen in de USA.
Overigens over die Belgische inbreng in het WK, zijn zowel Joël Smets als Stefan Everts niet zo optimistisch gestemd. Joël deed afgelopen week zijn zegje op Sporza Radio, Stefan deed dat op vrijdag in De Sportwereld. We moeten beide, helaas, grotendeels gelijk geven. Als mannen die samen 15 wereldtitels en een aantal MxoN-zeges op hun conto hebben zoiets zeggen ben je geneigd te luisteren. Maar toch, wie naar de vier laatste MX1 GP’s van vorig jaar kijkt ziet dat die allevier gewonnen werden door Ken De Dycker en Clément Desalle. Het is hoedanook bijna onvoorstelbaar dat we geen Belgische GP-zege in MX1 zouden boeken dit jaar, al weet je maar nooit natuurlijk…
Trouwens, over Clément Desalle gesproken, hoe zit het eigenlijk met Le Panda? We speurden de afgelopen dagen tevergeefs de Franstalige dagbladpers af, maar nergens vonden we iets over hem. Net als vorig seizoen, werkte Desalle maar een beperkt aantal wedstrijden af in het voorseizoen, drie om precies te zijn. Desalle is overigens niet de enige die voor zo’n voorbereiding gekozen heeft. Nogal wat toppers beperkten hun voorbereidingswedstrijden tot drie à vier. Of dat voor iedereen zoden aan de dijk heeft gezet zullen we zondagavond pas weten, maar we kunnen ons inbeelden dat sommige mensen nu eenmaal nood aan wedstrijdritme hebben. En zoiets vergaar je niet door in je dooie eentje rondjes af te malen.
Op dus naar Sevlievo, om te zien voor wie die eerste klap nu ook werkelijk een daalder waard zal zijn!
Credit foto’s: Plan-B, Olivier Evrard
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…