Green Flag: hype!

We kunnen ons inbeelden dat de marketingmanagers van KTM erg goed geslapen hebben tijdens de nacht van zondag op maandag. De Oostenrijkse motorfabrikant kende immers een “Super Sunday” . Zowel in Mantova als in Valverde del Camino heersten de oranje Red Bull-KTM troepen. Zowel in de MX1, MX2, UEM 125cc Cup als in de E1, E2 en E3 staat een KTM-rijder op de eerste plaats in de tussenstand.

Bovendien was het ook een historisch weekend. KTM bezette met Tixier, Rauchenecker en Ciucci volledig het allereerste podium ooit in de UEM 125cc Cup. Jeffrey Herlings pakte in zijn 2e GP zijn allereerste GP-podium en Tony Cairoli was de eerste man ooit om met een 350cc motor een MX1 GP te winnen.

En met  dat laatste wapenfeit  lijkt het er meer dan ooit  op dat KTM en Stefan Everts hun punt gaan bewijzen. Legde Cairoli met zijn overwinning alvast de eerste fundering voor een nieuwe 350cc klasse? Misschien wel. Diende hij daarmee tegelijkertijd de MX1 een eerste zware mokerslag toe? Daar lijkt het alvast op… Want niet alleen KTM, maar ook andere constructeurs koesteren 350cc ambities.  Of althans teams, want het is nog onduidelijk in hoeverre het 350cc project van het Italiaanse A Team, van teambaas Massimo Fogliaro, ondersteund wordt door Honda. HGA, de R&D afdeling van Honda, heeft in het verleden wel vaker bepaalde nieuwe technieken undercover getest.

Overigens, Cairoli had vorige week al de 2e manche van de Bulgaarse MX1 GP op zijn naam geschreven met de KTM SX-F 350. Een huzarenstukje dat men in Italië blijkbaar wist te appreciëren, getuige daarvan was Cairolis cover van het legendarische weekblad Motosprint. En geloof ons maar, zo’n cover is vrij uitzonderlijk voor een motorcrosser, zelfs voor Tony.

Normaal gezien prijkt er elke week een wegracer op de voorplaat van de Italiaanse motorsport-Bijbel. Eén week op twee is diezelfde cover zelfs voorbehouden aan The Doctor.  Dat Rossi op de cover van Motosprint prijkt hoeft natuurlijk niet te verbazen, in december vorig jaar stond hij zelfs op de “één” van Motocross (la revista fuoristrada)!  Blijkbaar een nummer dat zijn waarde houdt en zelfs meer want op E-Bay wordt er al behoorlijk wat geld voor neergelegd.

Valentino Rossi en moto(r)cross is wellicht ook een combinatie die vandaag ontelbare hits oplevert  wanneer je ze in Google zou typen. Dat Rossi motorcross als een ideale training voor de MotoGP ziet is genoegzaam bekend. De wegracelegende trekt regelmatig naar een groeve in de buurt van Tavullia, om er samen met zijn eigen Sideshow Bob, Marco Simoncelli, te crossen. Dat zoiets in Italië geen boze reacties van de buren oplevert is wel duidelijk. Gezien Rossis status als superster zou de klager allicht zelf van pek en veren voorzien worden door de lokale publieke opinie.

Marco Simoncelli, motorcycle racing’s answer to Sideshow Bob!

Vandaag kwam Rossi in het nieuws omdat hij tijdens een trainingssessie met een crossmotor hard op zijn schouder was gevallen. Een trainingscrash van niks eigenlijk, zoals er dagelijks wel eentje gebeurd op ’s lands resterende motorcrosscircuits. “The Doctor” liet zich uit voorzorg toch maar even checken door de spoedartsen van het lokale ziekenhuis. Die mensen wisten dus ook weer wat te vertellen thuis. Gelukkig bleek er niks ernstigs aan de hand te zijn met de schouder van “The Doctor”. Maar omdat Rossi nu eenmaal Rossi is ging dit bericht algauw de wereldronde. Over exposure gesproken… Trouwens, wat wij ons afvragen: zou Il dottore zelf, een diagnose gesteld, of de röntgenfotos bekenen hebben?

Dat de crash van Rossi geen alleenstaand geval is, is ondertussen al wel duidelijk. Hoeveel wegracers hebben de afgelopen winter niet het (motorsport)nieuws gehaald nadat ze zich blesseerde tijdens een motorcrosstraining? Maar het is duidelijk: motorcross is niet meer weg te denken als training voor MotoGP, WSB, WSS, Moto2 en alle andere takken van de professionele racerij. Trouwens we verdenken een aantal mensen ervan te wegracen om hun dure motorcrosshobby te kunnen financiëren. Wat moet je anders denken als je in het filmpje hieronder de garage van HM Plant Honda rijder Josh Brookes ziet? De Australische “hard man” van het BSB, heeft zelfs een Honda CR 250 Ricky Johnson replica in de schuur staan, want daar begon het blijkbaar allemaal mee.

Even terug naar Mantova. Het valt immers te verwachten dat na het daar behalen van zijn allereerste podiumplaats in een GP, Jeffrey Herlings op steeds meer bekendheid mag rekenen. En niet alleen in motorcrossminnend Nederland en Vlaanderen of Noord-Brabant, maar ook  bij Mainstream Holland. Dus bij Koos of Kees met de pet zeg maar.

Het is dan ook geen helderziendheid om nu hier een “Jeffrey Herlings effect” voorspellen bij de 3e ronde van het ONK Motorcross die zondag in Gemert wordt verreden. Vorig jaar was er zelfs al sprake van een soortgelijk effect bij de tweede ronde in Halle! Herlings boekte er zijn allereerste overwinning  in het ONK MX2 en was daags daarna al de gast van Wilfried de Jong in Holland Sport. De toen 14-jarige Herlings maakte dus eigenlijk dan al zijn entree bij het grote publiek. En nog wel langs de grote poort: een prime time tv-programma.

Mantova 11 april 2010, het eerste van allicht vele GP-podia voor Jeffrey Herlings.

Na zondag hoeft niemand nog van Herlings potentieel overtuigd te worden.  We kunnen alleen maar hopen dat de fans  met het oog op Valkenswaard niet te veel van hem verwachten. Natuurlijk hoopt iedereen stiekem dat Jeffrey volgende week zondag het Wilhelmus over het Brabants circuit laat weerklinken. Maar het mag geen “must” worden. Hoedanook, we kunnen ons inbeeldden dat Herling nu al de morele winnaar van de jaargang 2010 van het ONK MX2 is. Rijders die zichzelf voor het seizoen nog enige kans toedichtten om Nederlands kampioen te worden zien hun kansen manche na manche slinken.  Al weet je, zeker in motorcross, maar nooit.

Een rijder die ons alvast wist te verrassen tijdens de twee eerste ronden van het ONK was Quick Nick Triest. De bescheiden maar welbespraakte Vlaams-Brabander staat momenteel op de tweede plaats in de MX2 tussenstand. Triest staat daar weliswaar op een respectabele afstand van ONK-leider Herlings, maar hij laat wel die twee andere Belgische MX2-toppers achter zich. MXM columnist Joël Roelants volgt op 1 punt van Triest. Maar, eerlijk is eerlijk: Jay R wist die 67 punten uit slechts 3 manches te puren en scoort daarmee gemiddeld beter dan de Shineray rijder. Met jongens als Van Horebeek, Frossard en Simpson in the mix wordt Gemert zeker interessant. Deze gelegenheidsrijders vormen hoegenaamd geen bedreiging voor de kampioenschapplannen van de vaste rijders, maar ze kunnen wel valabele punten wegkapen.

Het wordt wellicht rekenen, op het Wolfsbosch circuit en dat maakt het er alleen maar mooier op voor het publiek!  This time, believe the hype.

Fotocredits: CDS Services, Motosprint, Motocross, Honda Pro Images, Honda Racing UK

Caroline Quintero

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

9 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

10 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

13 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

15 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

1 dag ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago