Categories: Column

Clément Desalle: de MX-Panda column

Hallo iedereen!

Voor mijn eerste bijdrage als MXMag columnist wil ik het even hebben over het voorseizoen en de eerste twee GP’s.

Tijdens de afgelopen winter kon ik, net als veel andere rijders, lang niet zoveel rijden als ik gewild zou hebben. Het was een harde winter in België en daarom ben ik twee maal richting Malaga getrokken om daar alvast wat uren te maken op de motor alvorens de voorseizoenwedstrijden begonnen.  In december vorig jaar was ik trouwens ook al naar Portugal gereisd voor een conditiestage met het hele Suzuki team.

Clément in gesprek met Sylvain Geboers.

Mijn integratie in het Teka-Suzuki team verliep overigens rimpelloos. De hele ploeg is erg professioneel en mijn verstandhouding met het team en ploegmaat Steve Ramon is uitstekend. Bovendien heb ik het geluk dat ik bij hen over één van de beste motoren van de hele GP-paddock kan beschikken. Ten opzichte van een privéteam biedt een fabrieksteam meer mogelijkheden om de motor te ontwikkelen. Je hoeft er niet eindeloos te wachten op nieuwe onderdelen of het uitproberen van nieuwe settings. Het werkt motiverend als je voelt dat je bij een constructeur zit die zich volop inzet voor de sport.  Dit gezegd zijnde wil ik echter geen steen werpen naar mijn vorige teams. Ook daar werkte men professioneel en was men gemotiveerd. Maar de middelen waarover men beschikte waren gewoon niet dezelfde.

Het was altijd al een droom van mij om ooit voor een fabrieksteam te rijden. Dat betekent echter niet dat ik, nu het eindelijk zover is, ook bijkomende druk voel. Ik rijd in de eerste plaats voor mezelf en maak me dus ook niet echt druk over wat er rond mij gebeurt. Het is niet omdat ik nu in het officiële Suzuki team zit dat ik mijn eigen werkwijze overboord heb gegooid.  Uiteraard sta ik altijd open voor raadgevingen en wil ik  nog steeds volop progressie maken. Ook nu ik bij Suzuki zit is mijn familie nog steeds nadrukkelijk aanwezig. Die vertrouwde omgeving is gewoon heel belangrijk voor mij en zonder hen zou ik niet verder kunnen rijden.  Ik vind het niet meer dan normaal dat ik mensen die altijd in mij hebben geloofd belangrijk blijf vinden.

Vorig jaar in Brazilië, Clément viert zijn derde plaats in het WK met zijn pa en ma.

De twee eerste GP’s van dit seizoen, in Sevlievo en Mantova, zijn vrij goed verlopen voor mij. 
In Mantova won ik de eerste manche en momenteel bekleed ik de derde plaats in de tussenstand van het WK MX1. Toch betekent die tussenstand op zich niet zoveel want het seizoen is nog lang. Toch zijn het net de rijders die ik verwachtte die vooraan rijden. Voor mij is het vooral van belang om te genieten van mijn rijden en niet geblesseerd te geraken. In de loop van een GP-seizoen is dat erg belangrijk.

Als ik overall vrij goed uit de verf kom is dat omdat ik eigenlijk in zowat alle omstandigheden graag rijd.  Of het nu om een betonbaan gaat, een zandbak of een modderbad, telkens amuseer ik mij.  Ik verheug mij dan ook al op de GP van Nederland in Valkenswaard van dit weekend. Ten opzichte van de twee eerste GP’s zullen de omstandigheden complete anders zijn. Ik houd wel van een totaal ander ondergrond omdat je dan over een andere manier van rijden spreekt en alles gewoon heel anders aanvoelt. Ik denk dan ook dat de diversiteit van de circuits de rijkdom van een circuit uitmaakt. Dat maakt ook meteen dat de rijders die op het eind van het seizoen vooraan staan in het kampioenschap “compleet” zijn.

Het seizoen is erg lang en het is daarom dat ik besloten heb om niet de hele MX Pro Series te rijden.  Ik zal in Nismes en Pierreux van de partij zijn maar niet op de andere Belgische wedstrijden.  Men vergeet soms dat de rijders geen machines zijn! Met de voorseizoenwedstrijden, de GP’s, vier wedstrijden van de ADAC MX Masters en twee wedstrijden van de MX Pro Series, werk ik ongeveer zesentwintig wedstrijden af dit seizoen. Dat is erg veel en daarom heb ik keuzes moeten maken om toch wat rust te hebben.

De MX-Panda won zijn eerste reeks van het seizoen in Mantova. Hopelijk komen daar nog veel overwinningen bij!

Vorig weekend reed ik in Duitsland de eerste manche van de ADAC MX Masters. Ik won er de eerste manche voor Ramon en Nagl, maar crashte spijtig genoeg tijdens de tweede. Wat er ook van zij, het zandcircuit van Fürstlich Drehna was sowieso een goede voorbereiding op de GP van dit weekend in Valkenswaard.

Tot binnenkort op MXMag!

Clément Desalle

Credit foto’s: Ray Archer & CDS

Emil

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

7 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

8 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

11 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

13 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

1 dag ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago