Naast Gunther Ghysels kan je niet kijken achter het starthek. De boomlange KTM rijder uit Waarmaarde bij Kortrijk, begint zaterdag aan zijn tweede BK-campagne bij de Inters MX2. De Topsport Vlaanderen rijder verwacht alvast stukken beter te doen dan vorig jaar.
Gunther, is het BK dit jaar voor jou een hoofddoel?
Gunther Ghysels: “Zeker. Na het schitterend jaar 2008 waarin ik kampioen werd bij de Nationalen MX2, werd 2009 eigenlijk een rampjaar. Het seizoen werd voor mij totaal gedomineerd door blessures. Ik heb dan ook niks kunnen presteren vorig jaar. Dat maakte dat er toch een en ander van mij verwacht wordt dit jaar. De voorbereiding tijdens de winter verliep vlot. Tot ik mijn schouder weer eens uit de kom viel en mijn enkel blesseerde. Normaal gesproken krijg ik deze week nog groen licht om te gaan trainen en dan resten mij er nog enkele dagen voor Beervelde. Met een wedstrijd op de teller – die met een enkelblessure logischerwijs op niet veel trok – mag ik niet te veel verwachten van Beervelde.”
Wie gaat het over de 6 wedstrijden halen denk je, zal er überhaupt wel iemand Quick Nick kunnen kloppen?
Gunther Ghysels: “Triest is uiteraard de logische favoriet, afgaand op wat hij al heeft laten zien dit jaar, is hij de te kloppen man. Maar er is natuurlijk ook nog Kenny Van Dueren, die in Portugal de eerste wedstrijd van het EK MX2 op zijn naam schreef. Voor mezelf moet het nu ook eindelijk eens gaan gebeuren, ik word straks achttien en dan mag ik niet te lang meer talmen. Het podium is dan ook mijn doel in de Radson Trophy.”
Je meet 1m90, ben je dan niet te groot voor een MX2 motor, zou je niet beter voor een 450cc opteren?
Gunther Ghysels: “Tja, daar heb ik al lang over gepiekerd. Tijdens de voorbije winter heb ik ook met een SX-F 450 getraind. Maar als jonge gast, doe ik graag nogal eens wild en op zo’n momenten heb ik een MX1 motor nog niet volledig onder controle. Niet iedereen is een Desalle die op zijn 16e al hard rondging op een 450cc. In 2010 rijd ik in ieder geval nog op de MX2. Door mijn lengte heb ik ook mijn gewicht niet mee en op zware circuits is dat niet in mijn voordeel. Toch denk ik dat als je een 250cc motor niet overal op het circuit open kan zetten, je nog niet rijp bent om over te stappen naar een MX1. In 2011 zal ik dan wel overstappen naar een 450cc of 350cc.“
Welke wedstrijden ga je naast de zes Radson Trophy wedstrijden ga je nog rijden dit seizoen?
Gunther Ghysels: “Voor Motorsport Future en Topsport Vlaanderen primeert de Radson Trophy, daarnaast ga ik afhankelijk van de kalender nog een paar wedstrijden van het Franse Elite kampioenschap, het ADAC kampioenschap en het EK afwerken. Ik zou ook graag in Lommel aan de start staan tijdens de MX2 GP.”
Is er sprake van onderlinge competitie tussens de jongens van Motorsport Future?
Gunther Ghysels: “We zitten nu met drie Motorsport Future rijders in de MX2 klasse. Damon is erg getalenteerd , maar Jens is dat ook. Toch denk ik dat we meer een team vormen dan dan dat we rivalen zijn. Op training helpen we mekaar. Het is goed om samen te kunnen trainen. Zeker van een rijder met een enorme technische bagage als Damon kan je veel leren. Het is niet zo belangrijk om mekaar onderling te kloppen, als we mekaar maar naar een hoger niveau kunnen tillen.”
Van welke van de zes rondes van de Radson Trophy verwacht je het meest, waar rijdt je het liefst?
Gunther Ghysels: “Ik vind dat de BK-rondes over het algemeen op mooie circuits worden verreden. Vroeger had ik een gloeiende hekel aan zandwedstrijden, maar nu ik het wat onder de knie begin te krijgen kijk ik toch wel uit naar Balen. Ook al omdat je op de Keiheuvel voor veel volk rijdt. Kester daarentegen is dan weer de BK-wedstrijd die het dichtstbij huis is voor mij. Ik vind het een mooi circuit en bovendien komen er ook heel wat van mijn supporters kijken.”
Kester valt dit jaar wel middenin de examenperiode…
Gunther Ghysels: “In Kester zal ik misschien niet helemaal topfit aan de start komen omwille van mijn examens. Ik ben vaak nogal laat om die voor te bereiden. Maar het primeert wel dat ik eerst die examens uit de weg heb en mijn diploma op zak heb, want dan kan ik mij op het motorcrossen focussen. Ik zit nu in mijn laatste jaar Economie-Moderne Talen en het plan is om in 2011 een sabbatjaar te nemen of toch maar deeltijds naar de universiteit te gaan. Trouwens na Kester heb ik nog vier BK-wedstrijden om me te bewijzen.”
Ok, Gunther bedankt en succes!
Credit foto’s: Gino Maes/Motorsport Future
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…