Tanel Leok, LS Motors Honda, winnaar in Bellpuig (7-1): “Ik ben echt heel blij met het resultaat van vandaag. In de eerste reeks was mijn start niet echt wat ze moest zijn. Het feit dat ik een massacrash moest ontwijken hielp daar ook niet echt bij. Maar ik wist dat mijn snelheid goed zat en dus was het geweldig om het toch voor mekaar te krijgen in de tweede reeks. Toen ik uiteindelijk aan de leiding reed was ik zo gefocust en zenuwachtig dat ik niet eens naar mijn pitbord durfde te kijken. Pas toen Lisa Leyland na de finish naar me toe kwam om met te interviewen, wist ik dat ik de GP had gewonnen. Ik heb hier echt hard voor gewerkt en het team ook. Daarom voelt deze overwinning ook aan als een beloning voor iedereen. Tijdens de afgelopen weken hebben we de motor verder ontwikkeld en ik heb het gevoel dat we nu in niets nog moeten onderdoen voor de fabrieksmachines.”
David Philippaerts, Yamaha Monster Energy MX Team, tweede in Bellpuig (2-5):“Ik reed goed in de eerste reeks en ook mijn rondetijden zaten goed. Maar halfweg kwam ik te hard neer na een sprong en voelde ik pijn in mijn rug. Daarna was elke ronde moeilijk en ik deed het kalmer aan om niet te crashen. Ik ben mijn dokter een bedanking verschuldigd omdat hij mijn hand en rug behandeld heeft. Nu hebben we twee weken vrij zodat ik wat kan herstellen. Vandaag was vrij goed. Ik ben blij dat ik op de motor bleef zitten en op het podium ben geraakt.”
Max Nagl, Red Bull KTM, derde in Bellpuig (1-9): “Ik ben erg teleurgesteld na de tweede reeks. Net als vorige week in Portugal ging de eerste reeks erg makkelijk voor mij. Maar misschien was ik wel iets te nerveus en maakte ik daardoor een fout waaruit een crash volgde. Al bij al ben ik tevreden om op het podium te kunnen staan en punten te pakken. Maar ik ben zeker ook teleurgesteld over mijn prestatie in reeks twee. Ik moet nu gewoon aan de slag om in de toekomst zoiets beter aan te pakken.”
Tony Cairoli, Red Bull KTM, vierde in Bellpuig (6-3): “Het was een zwaar weekend. Dit is niet mijn favoriet circuit. De grond is te hard en er zijn niet veel rijlijnen. Ik maakte een stomme fout in reeks een en verloor daardoor de kans om de GP te winnen. Ik verloor veel plaatsen door die crash en ook de motor stond wat krom zodat rijden niet echt perfect liep. Ik kon de rijder voor mij nog te grazen nemen, maar het was niet makkelijk en uiteindelijk werd ik pas zesde. Ik wou terug volop punten scoren in reeks twee maar ik had geen goede start. Ik hing achtste of negende maar wist toch naar een derde plaats op te rukken. Ik ga deze week harder trainen om in de Verenigde Staten de overwinning binnen te halen. Daar wil ik zeker plezier aan mijn rijden beleven.”
Clement Desalle, Rockstar Teka Suzuki, vijfde in Bellpuig (3-6): “In de eerste reeks had ik niet zo’n goede start, maar ik vocht mij een weg naar de top zeven. Vanaf die plaats reed ik naar een derde plaats, wat zeker niet mis was gezien mijn recente schouderblessure. In de tweede reeks hing ik op de vierde plaats en aasde ik op de derde plaats maar dat bleek erg moeilijk. In de tweede reeks lag het circuit er zwaar bij, ik moest vaart minderen en verloor plaatsen. Niet echt goed, maar beter dat dan thuisblijven. Ik scoorde toch wat punten. Nu neem ik een paar dagen vrij en begon pas net voor het weekend terug te rijden.”
Ken De Dycker, Yamaha Monster Energy Ricci MX Team, zesde in Bellpuig (8-4): “Ik had het echt moeilijk in de eerste reeks. Doordat ik opgepompte armen had veranderden we de set-up van de motorfiets voor reeks twee. Toen liep het beter. Mijn start verliep beter, ik reed wat losser en ademde ook beter. Ik voelde me kalm en kon goed op snelheid komen. Het circuit lag echt moeilijk want de sporen waren op sommige plaatsen erg hard en diep waardoor je je voetsteunen kon beschadigen. Toen ik aan de leiding reed wist ik dat het moeilijk zou worden om weg te geraken. Bovendien wou ik niet te gretig worden en crashen.”
Xavier Boog, Kawasaki Racing Team, zevende in Bellpuig (13-2): “Ik had vandaag twee goede starts maar de eerste verknoeide ik. Ik was als zesde gestart maar kon het juiste ritme niet vinden en crashte toen nog twee keer. Ik bleef daarna verder fouten maken en werd pas 13e. Toen ik terug bij de vrachtwagen kwam was ik gefrustreerd en kwaad op mezelf. Ik nam me voor om het beter te doen in de tweede reeks en dat deed ik dan ook. Bij het ingaan van de eerste bocht lag ik tweede maar ik ging wat te wijd en drie anderen passeerden me langs binnen. Daarna kwam ik meteen in een goed ritme en voelde ik me goed genoeg om met de leiders mee te rijden. Op een gegeven moment vond ik een plaats waar je kon inhalen en zo kon ik terugkomen tot op de tweede plaats. Op het einde zat ik zelfs in het wiel van de winnaar. Ik heb nu bewezen dat ik op het podium kan staan en dat wordt dan ook mijn volgende doel.”
Evgeny Bobryshev, CAS Honda, 8e in Bellpuig (5-10): “Mijn tweede vijfde plaats in een reeks van het seizoen was op zich al goed. Maar wat nog beter was, was het feit dat het op een hard circuit gebeurde. Dat was onverwacht. Normaal gezien heb ik tijdens trainingen wel een goeie snelheid op dit soort circuits, maar komt het er tijdens wedstrijden niet uit. In de tweede reeks viel ik in de bocht voor de step-ups. Ik ging gewoon te snel de bocht in en de machine brak weg. Ik verloor tijd en daar was ik wel ongelukkig mee. Toch vind ik een 8e plaats niet slecht en ook mijn positie in het kampioenschap is goed.”
Kevin Strijbos, Beursfoon Suzuki, 10e in Bellpuig (11-8): “Ik had niet zo’n goede start. Aan het eind van de eerste ronde kwam ik als 19e door. Toen begon ik aan mijn opmars. Halverwege zat ik een tijdje op de dertiende plaats. Daarna kon ik nog doorstoten naar de elfde positie. In de tweede reeks had ik een beter start en hing ik veertiende. Ik bouwde mijn wedstrijd goed op en bleef op de 10e plaats rijden. In de slotfase heb ik er nog een paar snelle ronden uitgeperst en kon ik uiteindelijk als 8e finishen.”
Steve Ramon, Rockstar Teka Suzuki, 11e in Bellpuig (15-7): “In de eerste reeks had ik geen geluk. Mijn start was vrij goed maar ik zat achter Cairoli. Toen die ineens remde, moest ik ook in de remmen en gingen ere en paar rijders tegen de grond. Ik probeerde terug zoveel mogelijk plaatsen goed te maken om toch wat punten te pakken. Het rijden ging zeker niet slecht maar in de laatste bocht bij de pit-lane zat ik achter een gedubbelde rijder die vlak voor mij crashte. Ik ging ook tegen de grond en verloor zo nog vier plaatsen. Uiteraard zat dat me niet goed, maar dat soort dingen gebeurt niet eenmaal. Mijn tweede start was beter. Maar het was moeilijk om in te halen. Iedereen reed dezelfde lijnen en ging even hard. Alleen als iemand een fout maakte kon je voorbij. Het was een moeilijke GP en ik pakte te weinig punten. Deze week doe ik het wat rustig aan want ik ben nog stijf na mijn crash in Portugal. Bovendien stootte ik ook mijn schouder bij de val in de eerste bocht.”
Credit foto’s: Ray Archer, CDS, S. Guttierez
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…