Categories: Column

John & the boys: de Beursfoon column

Met rijders als Marc De Reuver, Kevin Strijbos en José Butron is het Nederlandse Beursfoon-Suzuki één van de toonaangevende privé-teams in het WK Motorcross. Naast zijn drukke bestaan als beursanalist en eigenaar van Beursfoon is John Beijer ook een volbloed motorcrossfan. In de column John & the boys vertelt Beijer wat hem bezig houdt met het team en de MX-actualiteit. Sinds de vorige column is er weer heel wat gebeurd.

“Alsof het ooit anders is geweest… Maar de voorbije weken was het op de beurs weer hollen en stilstaan! Wie het nieuws heeft gevolgd, weet dat de financiële markten in rep en roer stonden door de onzekerheid rond de euro. Dat betekende natuurlijk alle hens aan dek. Op die manier kan ik ‘voor de hobby van de baas’ niet zomaar effe enkele dagjes naar het buitenland voor een GP motorcross. Dat zouden de jongens op kantoor niet zo leuk vinden. En op dit moment is het ook megadruk op crossgebied natuurlijk.

Kevin Strijbos pakte op zaterdag de pole in Spanje!

Wij waren de GP’s best begonnen met redelijk hoge verwachtingen, maar dat lijkt me ook wel logisch. Als je het plaatje zo bekijkt met Kevin en Marc dan verwacht je toch dat je naar de top-12, tot top-8 kan komen. Beide rijders moeten ook wel van ernstige blessures terug en dat is gewoon moelijk in te schatten waar je staat, vooraleer het écht om de knikkers gaat. Marc die reed zo’n goed voorseizoen dat we daar wel alle vertrouwen in hadden. Dan merk je dat de spanning van de GP’s en de andere omstandgheden uiteindelijk toch enorme verschillen opleveren. Voor ons als buitenstaander -of wie nooit op dat niveau heeft gereden- is dat best moelijk te begrijpen. Kijk maar naar Marc. Die reed tijdens de Starcross in Mantova de sterren van de hemel. Dan denk je –en dat dacht hij zelf ook- daar moet ik wel bij de eerste vijf komen. Op mijn gemak zelfs! Op dat moment heeft Marc wel even in een dipje gezeten. Dat heeft iedereen wel eens en dan hebben we alle zeilen bijgezet om hem daaruit te helpen.

Gert-Jan Van Doorn die is dan bij het team gekomen. Teammanager zijn is op dit niveau gewoon een fulltime job. Ik zit in principe voor mijn werk in Amsterdam en het team zit in Lommel, dat maakte de communicatie er niet eenvoudiger op want dan ben je aangewezen op sms of telefoon. Dat is vooral leuk voor KPN! Maar het komt de werking van het team niet altijd ten goede. We hebben dan vastgesteld dat er duidelijke lijnen moeten komen, zowel in de werkplaats als ook tijdens wedstrijden. Je hebt iemand nodig die de leiding neemt. Met Gert-Jan hebben we iemand binnengehaald die precies weet hoe dat moet. Bovendien kan hij ook nog een aardig stukje met de motor rijden. Dat is echt een troef om de motor af te stellen. We hadden met name wat probleempjes met de vering. Nou heeft Gert-Jan heel wat ervaring als testrijder van ondermeer het Kawasaki fabrieksteam, dus dat heeft zeker geholpen om het vertrouwen van de coureurs weer terug te brengen.

Gino, de mechanieker van De Reuver, geeft aanwijzingen vanuit de pitlane

Het is wel prettig dat je als klein team snel kan inspelen op veranderingen of problemen. Dat snel omschakelen heb je immers vaak wel nodig. En ondertussen zien we toch dat het langzaam in stijgende lijn gaat. Marc won donderdag wel in Rhenen, maar hij had het lastig in Bellpuig. We hopen met z’n allen dat Spanje voor Kevin een keerpunt was. Hij heeft sowieso al geschiedenis geschreven voor ons team door op zaterdag de kwalificatie te winnen! Ook zondag ging het goed voor Kevin, al had hij geen super starts. In de tweede reeks werd hij mooi achtste en reed hij met vertrouwen. Dat deed me ontzettend veel plezier… Ook al moest ik het dan van thuis op de bank volgen omdat ik er niet kon bij zijn ter plaatse. In het ONK en de internationale wedstrijden merk je dat het allemaal net iets vlotter gaat zowel voor Marc als voor Kevin. De concurrentie is er wat minder, er is minder spanning en ze kunnen er gewoon zorgenloos rijden. Dan zie je dat de snelheid er wel is. Alleen vraagt het tijd om je vertrouwen weer op te bouwen…

In de MX2 geniet ik zoals iedereen van de jonkies. Ken Roczen en Jeffrey Herlings blijven het goed doen. Ze zijn voor niets of niemand bang en dat zie je ook gewoon terug in hun rijstijl. Dat is fantastisch om te zien. En voor ons als MX-fans is het ook een lust voor het oog om te zien dat Herlings zich zo moeit in de strijd. Voor de motorsport in de Benelux is dat perfect. Wat hij in Valkenswaard deed was gewoon fantastisch. We hadden al één en ander gezien in Gemert, maar tijdens Nederlandse GP bewees Herlings ook nog eens dat hij over stalen zenuwen beschikt! Je merkt ook gewoon dat Jeffrey heel wat mensen raakt die anders niet met motorcross bezig zijn. Als we collega’s op de beurs aanspreken over motorcross of zeggen dat ze eens moeten kijken op Motors TV, dan hebben ze het toch vaak over dat ventje van 15 die de ouwelui allemaal inhaalt! Zoiets geeft een enorme impuls en dan zeggen mensen makkelijker: Dat willen we wel eens zèlf zien.

Zo, De Reuver kan nog altijd aan de slag als verkoper. Grapje Marc!

Mij valt het als teammanager verder op dat ze het bij LS Motors-Honda ook dit seizoen wederom goed voor elkaar hebben. Vorig jaar zorgden ze voor dé verrassing met Desalle en dit jaar zie je dat Leok en Guarneri onder leiding van Marnicq Bervoets zijn opgebloeid. Dat had ik al gezegd voor Spanje hoor! Want nou wist iedereen van Tanel al wel dat hij wat in zijn mars heeft, maar Guarneri doet het in zijn eerste seizoen MX1 toch prima.

Aan de ene kant kijk ik wel uit naar Glen Helen, de GP in de US die voor de deur staat. Aan de andere kant was het ook flink wat extra werk om alles geregeld te krijgen. Gelukkig konden we rekenen op een leuke samenwerking met Mike Beier. Die naam zal bij sommige mensen nog wel een belletje doen rinkelen want Mike heeft in 1985 de Veronica strandrace gewonnen! Hij was in die tijd fabrieksrijder bij Yamaha en werd hij speciaal voor de strandrace ingehuurd. Mike woont nu in Californië en werkt bij Race Tech. Via, via, kwam ik met hem in contact en samen met Dirk Temmerman van DT1 heeft hij ons geweldig geholpen in Amerika.

We hebben ook goed nieuws van José Butron. Hij liep een breuk in de bovenarm en een scheurtje in zijn schouder op, net toen hij goed op dreef was. Nu loopt de revalidatie gelukkig lekker. Hij wordt dagelijks behandeld bij FC Sevilla, de voetbalclub. Drie keer in de week krijgt ie injecties met spul om het bot sneller te laten herstellen. Hij blijft ook fysiek bezig met de trainingschema’s van Yves Demeulemeester dus ja we kijken er naar uit om ‘m er in juni weer bij te hebben. Zo dat was ‘m alweer.

Butron werd in Mantova ’n reeks 11de. Hopelijk haalt hij straks snel zijn beste vorm!

Geniet van de wedstrijden en geniet van het rijden. Tot de volgende column of op één van de races,

John Beijer,
Beursfoon-Suzuki MX Team

Steven

Recent Posts

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

2 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

3 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

20 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

1 dag ago