Wie de Nick Triest van 2010 vergelijkt met die van vorig jaar ziet een duidelijk verschil. De Shineray-piloot zette deze winter een flinke stap vooruit en rijdt nu een pak sneller. Tijdens de kwalificaties in Bellpuig werd Triest zelfs vierde. Die snelheid werd echter niet beloond op zondag. En in de tussenstand staat Triest op een ontgoochelende 21ste plaats. Tijd voor een ommekeer dus!
Het werd een weekend van tegenstellingen in Spanje?
Nick Triest: “Dat klopt, een heel vreemde ervaring is dat. Op zaterdag waren de omstandigheden een beetje speciaal door de modder maar ik pakte de kopstart en reed twee ronden aan de leiding. Uiteindelijk werd ik vierde. Om op volle sterkte te rijden 40 minuten lang ben ik nog niet helemaal hersteld. Zondag werd dan ook een tegenvaller, maar ik ben blij dat de snelheid er is de rest volgt dan wel vanzelf. Het rijden gaat dan ook veel beter dan vorig jaar en het gevoel op de motor is goed.”
Je bent nog steeds niet hersteld van jouw ziekte, dat lijkt lang?
Nick Triest: “Dat is ook zo! Eigenlijk begon het na de eerste GP in Bulgarije, toen we terugreden na de wedstrijd was ik onderweg gestopt om iets te eten. Daar heb ik een voedselvergiftiging bij opgelopen. Bij thuiskomst in België had ik buikgriep, maar tegen donderdag dacht ik dat het beter ging. Ik wilde nog zoveel mogelijk punten pakken en trok naar Mantova voor de GP van Italië. Op vrijdag werd ik weer zieker maar op zondag heb ik toch nog één reeks gereden. Stefan (Everts) had me daarvoor gewaarschuwd: “Het slechtste wat je kan doen, want je maakt alles wat je fysiek hebt opgebouwd kapot.” Tja, dat bleek dus te kloppen. Op heel korte tijd verloor ik zo 5 kilo!”
Wat is nu jouw plan om terug op niveau te komen?
Nick Triest: “Ik heb gewoon een beetje tijd nodig. De Amerikaanse GP ga ik aan mij voorbij laten gaan. Gezien de omstandigheden is dat de beste beslissing. Ik heb samen met mijn trainer een plan opgesteld om er weer te staan voor begin juni, tegen de Franse GP in Saint-Jean d’Angely. Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. Maar vanaf nu bekijk ik het WK echter GP per GP en dan zien we wel waar ik uit kom in het kampioenschap.
Het lijkt wel of het niveau in MX2 nog gestegen is tegen vorig jaar?
Nick Triest: “Zeker, daar ben ik trouwens wel van geschrokken. Het is nog moeilijker geworden om bij de eerste tien te rijden. Voor elke plaats wordt hard geknokt. Wat dieper in het veld was dat vorig jaar misschien minder, nu zeker niet.”
Je hebt sinds kort ook een nieuwe trainer?
Nick Triest: “Inderdaad, ik werk sinds een paar weken samen met Hugo America (noot: de conditietrainer van Red Bull-KTM). Dat loopt uitstekend, we komen goed overeen er wordt ook al eens gelachen. En Hugo staat 100% achter mij. Voordien werkte ik samen met Yves Demeulemeester, ook dat ging goed. Ik heb heel veel geleerd van Yves, je zal me dus zeker niet horen klagen over hem.”
Als tussendoortje zien we jou dit weekend tijdens de Pinkstercross op de Molenbergen in Wuustwezel. Wat verwacht je daar?
Nick Triest: “Het circuit is op zich niet super speciaal, maar ook niet meteen het allermakkelijkste. Het is compact, het komt er vrij zwaar bij te liggen met veel sporen en je kan er moeilijk het verschil maken. Met Herlings, Roelants, Van Horebeek en Verbruggen ziet de MX2 er sterk uit in Wuustwezel. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Sowieso ga ik ook graag naar Wuustwezel, er hangt altijd wel een toffe sfeer. We gaan zeker ons best doen om er een mooie cross van te maken!
Credit foto’s: CDS
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…