Zelden werd er méér uitgekeken naar de lancering van een nieuwe crossmotor dan naar die van de nieuwe KTM SX-F 350! En terecht, want met dit nieuwe wapen haalt KTM hard uit naar de concurrentie.
Eigenlijk heeft de SX-F 350 alles om het te maken. De machine is zowel polyvalent, krachtig, efficiënt als makkelijk te rijden en bovendien goed uitgerust. “Als we onze positie van leider op de off-road markt willen blijven behouden, hebben we geen andere keuze dan voortdurend te innoveren” zegt Thomas Kuttruf, die PR Manager van KTM. “De komst van Stefan Everts bij KTM in 2006. En de input die een rijder van zijn niveau een merk kan bijbrengen, heeft ons een nieuwe impuls gegeven. Of zeg maar gerust een nieuw élan!”
Het valt niet te ontkennen dat het Oostenrijkse merk nu meer dan ooit op het voorplan staat en dat zowel in enduro als in motorcross. Dat KTM voor stof tot discussie zorgde tijdens de voorbije maanden was vooral de verdienste van de SX-F 350. Niet alleen omdat deze motor en onuitgegeven cylinderinhoud met innovatieve technische oplossingen combineert. Maar ook omdat hij in de handen van Tony Cairoli quasi onmiddellijk succesvol was op het hoogste niveau.
De SX-F 350 aan de tand gevoeld
Waar kan je de SX-F 350 beter testen dan op het circuit van zijn geestelijke vader, Stefan Everts? En dus zette Motocrossmag koers richting het Spaanse Benicassim, waar we op het circuit van het Everts Training Camp voor het eerst plaatsnamen op de SX-F 350. Een simpele druk op de startknop zet de elektrische starter aan het werk en het Oostenrijks blok komt tot leven. Het geluid dat de SX-F 350 voortbrengt is discreet. Toch laagt de rauwe ondertoon van de demper vermoeden dat de motor wel wat in zijn mars heeft. Die indruk wordt vanaf de eerste rijmeters bevestigd. Middenin heeft de motor een ongelofelijke kracht, vergelijkbaar met die van een 450. De brandstofinjectie zorgt ervoor dat het blok nu zonder de minste hapering herneemt. Zelfs wanneer je één of twee versnellingen te hoog rijd. Dit gebeurt dan wel zonder protest van de zuiger. De tractie volstaat ruimschoots. Kortom, je hebt de voordelen van een 450 maar je krijgt geen onaangename trillingen te verwerken.
Soepel en krachtig blok
Op het harde en gladde circuit van Benicassim snijden we lange bochten aan in tweede of eerste versnelling. Daarbij hoeven we ons geen zorgen te maken over een uitbrekend achterwiel want de vermogensafgifte verloopt vloeiend. Het blok van de 350 is niet alleen krachtig maar ook erg soepel. Dat maakt de motorfiets tegelijk super efficient en weinig vermoeiend. Je voelt gewoon dat KTM werk gemaakt heeft om elke overtollige kilo weg te laten. Al rijdende geraak je onder de indruk van het lage gewicht. Dat maakt dat de motor zich aangenaam laat sturen.
Een comfortabel afgeveerde KTM!
Dat aangenaam sturen merk je goed bij het insturen van bochten. Net als bij een 250F kan je de bocht makkelijk afsnijden. Maar de motor is niet alleen goed handelbaar, hij is ook stabiel. Zowel in kuilen als bij het aanremmen en uitaccelereren verdraagt hij veel foutjes van de piloot. Al is het chassis van de SX-F 350 gelijk aan dat van kleine broer SX-F 250 toch voel het net iets zekerder aan. Misschien zitten die enkele kilootjes meer daar voor iets tussen.
Ook de vering bleef niet achter. Ten opzichte van wat we bij KTM gewoon zijn, is de ophanging van de SX-F 350 verbazingwekkend soepel. Bij lichte schokken voelt dit zelfs comfortabel aan. De voorvork werkt goed over haar hele veerweg. Toch vermoeden we dat de betere rijders de vork net iets te soepel gaan vinden. De achtervering, die nu met een link uitgerust is, zorgt ervoor dat het achterwiel ten allen tijde aan de grond kleeft. Mooi.
Een nieuwe klasse?
Bij het testen van dit soort hybride motor, halfweg tussen een 250F en een 450F, heeft men de neiging om hem van uit het standpunt van een van beide motortypes te bekijken. Dat is wellicht omdat motoren uit een tussensegment tot hiertoe steeds vanuit een bestaande machine ontwikkeld werden. Bij KTM heeft men echter duidelijk gekozen om een de SX-F 350 zijn eigen weg te laten gaan. De motor is noch een dikke 250F noch een kleine 450F. Nee, de door Stefan Everts ontwikkelde machine boort als eerste een nieuwe klasse aan. De machine combineert de voordelen van zowel de lichtere als zwaardere klasse. Soepelheid, vermogen en een laag gewicht worden op een nooit geziene wijze verenigd. We mogen dan ook zeggen dat KTM de machine bouwde die andere constructeurs tot hiertoe niet konden bouwen.
Het is duidelijk dat KTM met deze machine een nieuwe generatie van crossmotoren inluidt. De KTM SX-F 350 maakt deze zomer zijn opwachting op een crosscircuit in uw buurt. Wat ons betreft smaakt dit naar meer, veel meer zelfs!
Credit foto’s: KTM
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…