Categories: InterviewsSlideshow

Exclusief interview met Shaun Simpson

Na een zware crash tijdens de International in Hawkstone Park kende Shaun Simpson een moeilijke start van het GP-seizoen. Toch stond de sympathieke Schot na afloop van de Spaanse GP terug op het podium. Kan hij in de komende GP’s meespelen voor de overwinning?  Alvast een goede reden voor MXM om de Red Bull KTM rijder te interviewen.

Shaun, je stond in Bellpuig voor het eerst dit seizoen op een GP-podium. Gaf dat zelfvertrouwen naar de US GP in Glen Helen toe?
Shaun Simpson: “Ja, maar ik wil niet met te veel zelfvertrouwen naar Glen Helen gaan. Het is iets helemaal nieuws voor mij, maar ik denk wel dat het een circuit is dat mij kan liggen. Ik wil gewoon naar daar gaan plezier beleven en me 100% geven. Met die ingesteldheid moet ik. Het is wel spijtig dat er niet wat meer Amerikaanse toprijders hadden ingeschreven voor de GP.  Spijtig dat Tommy (Searle nvdr) geblesseerd is want ik had graag eens uitgemaakt wie de beste Britse MX2 rijder is. Aangezien hij het tijdens de eerste reeks in Hangtown erg goed deed, was zo’n duel ook een goede graadmeter tussen de GP’s en de AMA Nationals geweest.”

De vliegende Schot kan nog even relaxen voor het zware werk.

Heb je na de eerste GP’s jouw doelen nu bijgesteld? Want vooraf had je wellicht een andere positie in de WK-stand dan jouw huidige voor ogen.
Shaun Simpson: “Nee, helemaal niet. Het is gewoon nog veel te vroeg op het seizoen. We hebben nog maar 1/3 van het GP-seizoen achter de rug en kijk wat er al allemaal gebeurd is. Roczens motorblok ging stuk in Spanje en ook Osbourne had daar problemen. Met nog 20 reeksen te gaan weet je dat er nog een heleboel gaat gebeuren. Mijn doel voor dit seizoen was de wereldtitel maar nu heb ik wel al een behoorlijke achterstand. Maar je weet nooit hoe het loopt. Kijk maar naar Josh Coppins die in 2007 meer dan 100 punten voorsprong had tot hij er hard afging in Tsjechië. Ik denk dan ook dat de titel er nog steeds inzit. Momenteel mik ik op top-5 plaatsen, maar als ik weet waar ik sta kan ik ook meedraaien voor reeks- en GP-zeges.”

Tijdens de Starcross in Mantova was je ongeloofelijk snel. Hoe zwaar heeft die crash in Hawkstone Park op de eerste GP’s gewogen?
Shaun Simpson: “Toch vrij zwaar. De blessures aan mijn vingers waren op zich misschien nog niet zo zwaar, maar de gevolgen ervan wel. Ik kon gedurende drie weken niet met de motor rijden. Maar ook conditietraining zat er gedurende 2 weken niet in omdat ik met mijn heupen sukkelde. Ik stond wel aan de start van de eerste GP in Bulgarije maar ik was op 3 weken tijd zo’n 30% van mijn conditie kwijtgeraakt. Het is niet makkelijk omdat goed te maken. Die crash in Hawkstone was op zich een zware tegenslag, maar het is nu eenmaal zo. Het was mijn eigen schuld en niet die van iemand anders.”

Shaun Simpson zit nog niet opnieuw aan zijn beste vorm.

Waar zit je nu qua vorm, hoever zit je van je beste vormpeil?
Shaun Simpson: “Op dit ogenblik zit ik er in ieder geval toch dicht bij. Ik denk dat ik nu aan 95% zit. Er zijn nog steeds zaken waarin ik nog moet verbeteren. Maar ik hoop toch in de komende twee à drie weken mijn ideale vormpeil te halen. Misschien dat de jongens die nu vooraan rijden dan zelf niet meer 100% zijn, maar 95%.  Mijn plan is om naar het eind van het seizoen toe sterker te worden “

Was je verbaasd dat Musquin, Roczen en Herlings er zo bovenuit steken in de MX2?
Shaun Simpson: “Ik wist dat er echt snelle rijders gingen zijn en jongens die minder goed gingen zijn.. Maar van een van hen had ik het zeker niet verwacht dat hij tot de toppers zou behoren: Jeffrey Herlings. Hij heeft het uitzonderlijk goed gedaan tot hiertoe. Hij heeft getoond dat hij de druk aan kan. Maar je merkt nu wel dat die jongens tegen hun limiet beginnen te rijden want ze beginnen meer en meer foutjes te maken.”

Is 2010 jouw laatste seizoen in de MX2?
Shaun Simpson: “Nee, ik kan na dit seizoen nog een jaar in de MX2 rijden.  Maar eigenlijk heb ik daar nog niet over nagedacht. Als ik volgend jaar voor de MX1 zou kiezen kan ik wel nooit meer terug.  Misschien dat je daar dan achteraf spijt van krijgt, het zal dus zeker geen gemakkelijke beslissing worden.”

Ok, bedankt Shaun!

Credit foto’s: Ray Archer, Rutger Pauw/Red Bull Photofiles

Caroline Quintero

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

4 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

5 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

8 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

10 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

1 dag ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago