Sturmtrooper Kevin Wouts lijkt in ieder geval wel zijn snelheid te hebben hervonden. De voorbije GP’s gingen steeds beter en de Antwerpse karakterman schreef vorig weekend zelfs geschiedenis voor zijn team, Sturm-JJS Motors-Kawasaki, door hun eerste zege in de ADAC MX Masters!
Je overwinning in Duitsland moet deugd gedaan?
Kevin Wouts: “Reken maar! Ook tijdens ADAC MX Masters in Fürstlich Drehna ging ging het al goed. Voor de MX Masters in Freising kwalificeerde ik me zaterdag als derde, dus dat was op zich al een mooi begin. In de warmup zette ik zondagmorgen zelfs de snelste tijd neer. Ik was twee seconden sneller dan de tweede! In de eerste manche zat ik vijfde na de start, ik kon het tempo goed volgen maar ik kon niet op schuiven. Er was één lijn en passeren lukte maar niet. Even later moest ik zelfs naar de kant want de motor was kapot. Het was een mechanisch probleem waar niemand schuld aan had maar ik werd er wel heel ambetant van. Nu had ik eens een goede start en was ik goed op dreef… Voor de tweede reeks had ik zoiets van ze kunnen allemaal euh… hoe formuleer ik dat netjes… de hoogste boom in! Ik was enorm geprikkeld. Toen ik dan de kopstart pakte was ik zo blij als een kind. Het rijden ging heel de reeks perfect en tot mijn eigen verbazing kon ik de reeks zelfs makkelijk winnen. Hopelijk is de trein nu vertrokken.”
Na een slecht seizoensbegin gaat het nu duidelijk in stijgende lijn?
Kevin Wouts: “De voobereidingswedstrijden waren echt rampzalig, ik kan het niet anders beschrijven. Vanaf Bulgarije is het eigenlijk verbetert. Op training ging het al langer goed maar om de één of andere reden kwam dat er in de wedstrijden niet uit. In Mantova pakte ik dan mijne eerste puntje. In Portugal zette ik ook een stap vooruit. Ik reed er een sterke eerste reeks en pakte drie punten. Jammer genoeg kwam ik in de tweede reeks ten val. Voor Bellpuig had ik dan in de eerste manche een totaal verkeerde bandenkeuze gemaakt. Daardoor kwam ik er gewoon niet aan te pas. In de tweede manche werd ik in Spanje 19de. Dat was eigenlijk teleurstellend want ik lag lang 16de en er was geen duidelijke reden waarom ik terugviel op het einde.”
Is het niveau tegenover vorig jaar nog gestegen, sowieso zijn er minder geblesseerden dan de stortvloed aan gekwetsten van begin 2009?
Kevin Wouts: “Vorig jaar waren de blessures echte een plaag ja. Het begon al op zaterdag dat ze rondreden als zotten. Nu wordt er nog hard gereden, maar onnodig risico’s pakken, levert toch niks op. In het begin van het seizoen zijn er jongens die zich extra willen bewijzen en over hun toeren gaan. Zoals nu na een GP of vijf dan zijn de kaarten voor een groot deel geschud. Daarmee bedoel ik dat iedereen wel een duidelijk beeld heeft van zijn sportieve plaats. Om één plaatsje te stijgen gaat niemand extreme risico’s te nemen. Het seizoen is nog lang en rijders die goed geplaatst staan zullen ook al eens verdedigend rijden.”
De Kawasaki KX450F is voor privé-rijders geen populaire keuze in het WK MX1, maar de motor ligt jou wel?
Kevin Wouts: “Absoluut, de combinatie Wouts-Kawa begint echt goed te marcheren! Hij ligt me enorm en dat was van in het begin zo. Veel ervaring heb ik natuurlijk nog niet op een 450, maar dat gevoel had ik nooit met de Honda. De kracht van het blok, de vering, de handelbaarheid… voor mij klopt het plaatje helemaal.
Wat verwacht je van Glen Helen?
Kevin Wouts: “Van wat ik heb kunnen zien op internet ziet het er een super plezant parcours uit. Het lijkt ook niet zo moeilijk, maar goed we zullen wel zien…”
Voor een piloot uit een klein team is het al een krachttoer om er bij te zijn in San Bernardino want de ongeplande Amerikaanse GP zorgt voor een flinke hap uit het budget?
Kevin Wouts: “Ik was zelf verbaasd toen ik te horen kreeg dat ik naar Glen Helen mocht! Het team had in Bulgarije al beloofd dat als k zou kunnen scoren in het WK, al was het er maar één punt, dat ze dan alles zouden regelen. Via Kyle Chisholm die voor Sturm de Duitse SX’en reed is het team in contact gekomen met een lokale dealer. Ze hebben een ruildeal gemaakt dat hun zoon volgende winter de Duitse Supercross mag komen rijden en we mogen voor Glen Helen een Kawasaki lenen. Ik ben erg tevreden dat het allemaal in orde is gekomen! De voorbije maanden waren niet altijd even vrolijk, maar ik ben heel blij met steun die van iedereen heb gekregen. Daar wil toch nog even mijn ouders, mijn vriendin, het team en de sponsors voor bedanken. Merci. En MXmag bedankt voor het interview natuurlijk!
Graag gedaan!
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…