We hadden al wel zo’n vermoeden, maar ondertusssen werd ruimschoots bevestigd dat Motocrossmag heel wat kenners heeft onder zijn bezoekers! In onze poll stond Steve Ramon immers vooraf al op één met meer dan 30%. The bomb maakte die favorietenrol waar en de clubpiloot van AMC Dworp schreef zo voor de eerste keer in zijn carrière Vlaanderens mooiste op zijn palmares. In de tussenstand van de MX Pro Series staat Ramon bovendien aan de leiding met respectievelijk 12 punten voorsprong op Davide Guarneri en 23 op Tanel Leok. Dat verdient een interview.
Proficiat, eindelijk een leemte die is opgevuld op jouw erelijst?
Steve Ramon: “Ja zeker, ik ben heel content! Natuurlijk had ik met die tweede plek in de opener een goede uitgangspositie maar de tweede reeks moet toch nog steeds gereden. Ik was niet echt nerveus al was er toch een gezonde spanning en ik wilde graag winnen. Al enkele keren ben ik in Kester tweede geweest en was ik er kort bij. Dit is toch echt een race om fier op te zijn natuurlijk!
In die tweede reeks leek het allemaal heel makkelijk te gaan, zoals je snel wegreed?
Steve Ramon: “Die indruk klopt misschien niet helemaal. Ik was wel goed weg en dan kon ik een gaatje slaan, maar het is niet zo dat het me geen moeite kostte. Het rijden ging niet helemaal zoals ik wilde en de Kesterheide was er al wat moeilijker komen bij te liggen. Ik kon de race goed controleren, alleen had ik naar het einde toe wat last van gedubbelde rijders. Daarom heb ik nog wat extra gepusht want ik wilde absoluut vermijden dat Kevin in mijn wiel kwam. Zeker hier omdat je dan toch meer verdedigend moet gaan rijden en dan kan je niet meer je eigen lijnen kiezen.”
Je bewees wel weer dat de snelheid in orde is, maar jouw starts in de GP’s spelen je vaak parten?
Steve Ramon: “Dat is zo, in Kester was ik wel telkens goed weg maar in de GP’s was dat minder. Al waren die start lang niet het enige probleem. Na mijn zware crash in Portugal heb ik veel trainingsritme verloren en daardoor heb ik niet meer kunnen trainen tot vlak voor Frankrijk. Dat voel je direct en dan wordt het moeilijk om mee te gaan met de top. Sedert Frankrijk kan ik wel trainen zoals het hoort en dat voel ik ook meteen dat de vorm weer terug komt.”
Op die manier kan je weer naar je top groeien, in tegenstelling tot andere GP-rijders die misschien moeten vechten om hetzelfde niveau tot het einde van het seizoen te bewaren?
Steve Ramon: “Als alles goed blijft wel natuurlijk. Ik was goed op dreef tot die val in Portugal en ik was fysiek heel sterk op dat moment. Maar kom valpartijen horen er nu éénmaal bij.”
Jammer dat je het niet kon afmaken tijdens de eerste reeks in Frankrijk?
Steve Ramon: “Net als vandaag (in de tweede race) verloor ik het meeste tijd met de achterliggers op het einde van de manche. Daar kon Cairoli van profiteren, niks aan te doen ook dat hoort bij cross.”
Is het probleem van de achterliggers niet groter geworden in de GP’s waar er ook een enorm niveauverschil is?
Steve Ramon: “Het klopt dat het niveauverschil groot is, maar in Saint-Jean d’Angely had het ook te maken met het circuit dat nog nat was en er waren maar enkele droge sporen. Ook de achterliggers rijden precies die lijnen. Zelfs als ze de blauwe vlag krijgen, blijven ze in de droge sporen en ook wij gaan niet door de modder rijden om gedubbelden in te halen en daardoor moet je even wachten. Maar niet iedereen reageert even snel op een blauwe vlag, helaas!”
Credit foto’s: Ray Archer, CDS
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…