Aan adelbrieven heeft Rambo geen gebrek. Van Doorn won zes GP’s een pak nationale titels in Nederland en Duitsland en werd een paar keer derde in de eindstand van het kwartliter WK. Na zijn carrière ging Gert-Jan aan de slag voor het Kawasaki fabrieksteam en nu is de geboren ijzervreter helemaal terug in de paddock. Van Doorn moet de sportieve omkadering van Beursfoon-Suzuki versterken.
MotocrossMag sprak met de kersverse assistant-manager. Tussen het dollen met De Reuver –kijk Marc zo doe je dàt voor de foto poseren- door klinkt Gert-Jan ambitieus. En zoals steeds heeft hij het hart op de tong.
Wat doe je precies binnen het team?
Gert-Jan Van Doorn: “Ik ben assistent-manager, naast John Beijer zeg maar want die blijft gewoon teammanager. Dat valt 100% mee moet ik zeggen! Voor Marc ben ik bezig met zijn vering, die was in het begin niet zo goed en dat begint nu beter te worden. Dus langs de ene kant ben ik testrijder, maar aan de andere kant begeleid ik ook de rijders zowel Marc, Kevin (Strijbos) als José (Butron) en ik ben er ook op elke GP bij. Dat is mijn job in grote lijnen.”
Valt dat te vergelijken met wat je bij het fabrieksteam van Kawasaki met Jan De Groot hebt gedaan?
Gert-Jan Van Doorn: “In principe is het net ongeveer hetzelfde, dat heb ik vier jaar gedaan. En toen waaide er een Franse wind door het team met die overname. Het budget was gelijk op en ik mocht naar huis! Dat vond ik wel raar, maar zo is het gelopen.”
Langzaam maar zeker maakt Strijbos wel vooruitgang, wat vind je van zijn prestaties tot nu?
Gert-Jan Van Doorn: “De prestaties mogen nu wel komen hoor. Wat mij betreft mag het wel beter. Ik hoop dat het wel gaat lukken. Binnenkort ga ik samen met hem aan de gang om zijn vering onder handen te nemen. Hij rijdt wel goed, maar het kan beter en ik vind dat het beter moét. Waar dat aan ligt dat het er nog niet uit komt weet ik niet. Het is net of hij te voorzichtig is. Maar rijden kan-ie wel dat is makkelijk zat!”
Het GP-seizoen van De Reuver verliep voorlopig desastreus. Hoe moet het met hem verder?
Gert-Jan Van Doorn: “Marc heeft inderdaad wat problemen, maar dat hopen we binnenkort op te lossen zodat ie weer gas geeft! Langs de ene kant gaat dat over fysieke probleempjes, al is er daarnaast op mentaal vlak en met de motor ook nog werk voor de boeg. Een beetje alles zeg maar.”
Wanneer zien we jullie MX2 rijder, José Butron terug?
Gert-Jan Van Doorn: “Butron is er in Teutschenthal weer bij. Hij had een scheur in zijn schouder en die is helemaal genezen. Dus voor hem wordt het zaak om weer op te bouwen en wedstrijdritme op te doen. Talent heeft hij wel.”
Hoe schat je de verschillen in tussen het materiaal van Beursfoon-Suzuki en het fabrieksteam?
Gert-Jan Van Doorn: “Die verschillen zijn erg klein. Destijds als ik crosste waren de verschillen groter. En heel vroeger, in de tijd van De Coster bijvoorbeeld waren de verschillen nog groter. Nu is dat verschil niet zo groot. Ik denk dat de Suzuki van Marc gewoon erg goed is. Hij stuurt heel goed, de vering is helemaal niet slecht zoals ik er mee heb gereden. En de Suzuki loopt ook heel goed.
Wanneer ben je tevreden over dit seizoen?
Gert-Jan Van Doorn: “Als zowel Kevin als Marc in de top-10 zitten, dan ben ik tevreden. Dat zal niet meevallen maar dat is mijn doel.”
Wat vind jij van de stormachtige ontwikkeling van Jeffrey Herlings in zijn eerste GP-seizoen?
Gert-Jan Van Doorn: “Nou, eerlijk gezegd was ik niet verbaasd ,nee. Dat het zo goed zo komen durfde ik niet vooraf te zeggen natuurlijk. Ik heb lang met Peter gereden dus ik ken heel de familie en ik heb Jeffrey ook als klein manneke zien rijden. Dan had ik al gezien dat hij heel goed kan crossen. Jeffrey heeft karakter en talent, hij kan het gewoon. Ik denk dat hij dit seizoen nog wel GP’s gaat winnen, in Lommel of in Lierop. Daar ben ik niet bang voor!”
Credit foto’s: CDS
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…