Ken De Dycker, Monster Energy Ricci Yamaha (GP-winnaar, 1-1)
“Ik verwacht altijd het goed te doen en een goed resultaat te boeken. Hier werd het dan werkelijkheid, mede dankzij het harde werk dat we na de Franse GP. werk verrichtten. We hebben toen heel veel testwerk gedaan en lijken nu in de goede richting te evolueren. Deze GP zege was het beste verjaardagsgeschenk dat ik mezelf kon geven! In beide reeksen werd er hard geknokt. Tony kwam aan het eind van de tweede reeks wel nog hard opzetten. Op dat moment begon ik moe te worden en wilde ik dat de race zo vlug mogelijk afgelopen zou zijn. Toen ik langs de start en finish kwam zag ik dat er nog 3 minuten te gaan waren. Toen besefte ik dat ik diep zou moeten gaan. Gelukkig kon hij niet al te dicht bij geraken en op het laatste was er nog wat opwinding. Het circuit lag niet bepaald makkelijk maar ik probeerde kalm te blijven en zag een paar plaatsen waar ik kon inhalen. Mijn doel was dan om zo dicht mogelijk te naderen op bepaalde rijders om hen op die plaatsen voorbij te gaan. Ik hoop dat dit een keerpunt is in mijn seizoen. Ook al zullen de volgende GP’s niet makkelijk zijn, toch heb ik nu meer zelfvertrouwen en wil ik sterk doorgaan tot aan de laatste GP.”
Clément Desalle, Rockstar Teka Suzuki (tweede, 3-3)
“Ik ben niet echt tevreden want ik ben tweede en wou hier vandaag winnen. Maar toch gingen het rijden goed. Ik had ook geen zware crashes en mijn schouder voelt nog steeds sterk aan, wat mij uiteraard tevreden stemt. In de eerste reeks maakte ik een fout die ik duur zou betalen. Ik vocht een mooi duel uit met David en beleefde daar veel plezier aan. In de tweede reeks maakte ik echter nog een fout en wel op een cruciaal moment, toen ik naar buiten werd gedwongen in een bocht. Ken en Antonio waren vandaag te snel. Ik bekijk het nu GP per GP en wil er telkens mijn uiterste beste voor doen.”
David Philippaerts, Yamaha Monster Energy MX Team (derde, 2-5)
“In de eerste reeks had ik een goed gevoel op de motor, ook het circuit lag me wel. Maar ik had de laatste vier dagen nauwelijks geslapen vanwege een verkoudheid en dat begon echt te wegen in de tweede reeks. Het was moeilijk inhalen hier want er was maar een snelle lijn, de rest van het circuit lag er gewoon hobbelig bij. Ik verloor ook veel tijd en energie toen ik opgehouden werd door Nagl. Maar om toch nog het podium te pakken nadat je je zo ziek voelt is natuurlijk een opsteker. Ik ga nu een paar dagen uitzieken in België alvorens ik ga trainen in de aanloop naar Letland.”
Antonio Cairoli, Red Bull KTM Factory (vierde, 6-2)
“Dit is niet bepaald een van mijn favoriete circuits. Ik heb het hier al altijd moeilijk gehad. In de eerste reeks had ik een slechte start en haakte ik ineen met Tanel Leok. Toen was ik laatste maar ik kon nog terugkomen naar een zesde plaats. Ik was tevreden over mijn snelheid, maar niet over die zesde plaats, al wist ik nog heel wat punten te sprokkelen. In de tweede reeks had ik samen met Max bijna de holeshot maar toen kreeg ik last van opgepompte armen. De Dycker was erg snel, maar aan het einde van de reeks had ik hem toch bijna te pakken en had hij maar een halve seconde over op mij. Zoiets is natuurlijk schitterend voor het publiek. Ik had uiteraard graag gewonnen , maar dat is gewoon niet altijd mogelijk.”
Xavier Boog, Kawasaki Racing Team (vijfde, 4-4)
“In de eerste reeks pakte ik voor het eerst in mijn GP carrière de holeshot. Het was een geweldige ervaring om gedurende een paar ronden te leiden in een GP, al stond ik onder enorme druk. Toen Desalle mij voorbij ging kreeg ik een kluit modder op mijn bril waardoor ik hem na tien minuten in de reeks al moest weggooien. Daarna werd het zonder bril moeilijk om een andere rijder te volgen. Toen ik in het kielzog van de gedubbelde rijders kwam moest ik dan ook de rol lossen en me tevreden stellen met de vierde plaats. In de tweede reeks zou ik dat resultaat evenaren maar reed ik beter. Ik had terug een goede start en kon rondenlang mee vooraan strijden. Als je tegen jongens als Cairoli en Desalle rijd leer je gewoon erg veel bij. Mijn zelfvertrouwen stijgt dan ook wedstrijd na wedstrijd en hopelijk sta ik vlug eens op het podium. Telkens toen ik aan de leiding reed voelde ik druk en was ik gestresseerd. Maar volgende keer voelt dat wellicht al anders aan omdat ik nu weet wat het is om het peloton aan te voeren.”
Maximilian Nagl, Red Bull KTM Factory (zesde, 5-7)
“Ik had mezelf voorgenomen om mijn best te doen omdat dit toch mijn thuis GP is. Bovendien is dit ook een van mijne favoriete circuits. Op zaterdag voelde ik wel pijn maar al bij al was het wel ok. Vanochtend moest ik echter na drie ronden in de warm-up al stoppen vanwege de pijn. Voor de wedstrijd zelf heb ik dan een pijnstillende injectie gekregen en dat hielp echt wel. Ik had een vrije goed start in de eerste reeks en hing daarna vijfde. Ik zou ook als vijfde finishen wat zeker goed was voor mij. In de tweede reeks pakte ik de holeshot maar na 10 minuten begon mijn blessure pijn te doen. We ontdekten pas dit weekend dat ik door twee botten in mijn rug een geblokkeerde rug heb. Een restant van mijn crash in Frankrijk, ik ga nu terug naar België om mij te laten helpen door mijn ostheopaat.”
Evgeny Bobryshev, CAS Honda (zevende, 8-8)
“Het was een geweldige dag en ik ben best tevreden met mijn resultaten want de twee vorige GP’s waren gewoon niet goed gegaan voor mij. Na Frankrijk zat ik even in zak en as want ik had er een hoop punten laten liggen. Gelukkig gaat het nu terug een stuk beter. Het circuit was best goed, maar inhalen was moeilijk. Als je echt het onderste uit de kan wou halen was de kans op een enorme crash groot. Er lagen veel kuilen en builen in het circuit wat het er niet makkelijker op maakte. Als ik echt hard ging hingen mijn benen in de bochten naast de motor! In de tweede reeks wou ik nog voorbij Nagl gaan maar dat bleek niet mogelijk. Al bij al ben ik echter tevreden.”
Steve Ramon, Rockstar Teka Suzuki (achtste, 7-9)
“Ik heb vandaag mijn best gedaan. Gisteren tijdens de trainingen voelde mijn hand goed aan, maar na de kwalificatierace kwam de pijn opzetten. Ik wist dat het twee moeilijke reeksen zouden worden en het rijden ging ook moeilijk. Ik kon beide reeksen uitrijden maar dat ging niet van harte. Het is gewoon niet leuk om op deze manier te moeten rijden. Het gashendel doseren ging gewoon moeilijk. Als je niet kan rijden zoals jij het wilt, 100% kan geven of zelfs geen plezier eraan beleeft geraak je toch een beetje in de put. Ik hoop nu maar dat ik er vlug terug bovenop ben.Deze week neem ik rust en daarna probeer ik zo goed mogelijk door de volgende twee GP’s te geraken.”
Davide Guarneri, LS Motors Honda (negende, 11-6) “Wat een dag! Mijn snelheid was op zich wel oké, maar ik kan niet tevreden zijn met het eindresultaat. Normaal gesproken vind ik Teutschenthal wel een leuk circuit, dat was vandaag helaas niet het geval. Soms leek het wel meer op enduro! In de eerste reeks maakte ik te veel fouten, zeker in het begin van de wedstrijd. Bovendien viel ik in de tweede ronde stil en later crashte ik ook nog. De ronden die ik voluit kon gaan, waren zeker niet slecht maar gezien de omstandigheden zat er niet meer in dan een elfde plaats. In de tweede reeks was mijn start minder goed. Ik kon aanpikken bij Philippaerts en vocht met hem voor de zesde plaats. Het was een mooi duel en zeker motiverend, ik krijg steeds meer het gevoel dat ik niet moet onderdoen voor de snelheid van de toprijders in de MX1.”
Tanel Leok, LS Motors Honda (tiende, 10-12)
“Ik houd toch een wrange nasmaak over aan deze GP en de 10de plaats die ik hier had. Zeker omdat het rijden goed ging en omdat ik weer helemaal gezond ben. Reeks één begon slecht: na een aanraking met Cairoli was mijn rempedaal zodanig verbogen dat ik wat ‘onderhoudswerk’ moest doen voor ik weer verder kon. Zelfs daarna stond hij nog niet helemaal recht! In de tweede bocht van de tweede manche had ik weer prijs! Philippaerts ging over zijn spoor, we botsten en daarna reed er iemand op mij en ik viel. Wéér was ik laatste en moest ik aan een inhaalrace beginnen. Mijn snelheid was goed en ik kon vrij vlot terugkomen maar ik crashte toen ik de aanval inzette op Swanepoel. Het duurde even voor ik weg was en ik wist eerlijk gezegd zelfs mijn positie niet als ik over de finish kwam. Hopelijk heb ik meer geluk in Letland!”
Gareth Swaenepoel, CAS Honda (elfde, 13-10)
“Ik heb een goed gevoel na vandaag, het gaat beter en beter de laatste weken. Vorig weekend reed ik ook al goed in Lyng. Ik kwalificeerde me zaterdag als tiende waar ik tevreden mee was omdat ik in de buurt van de kopgroep kon blijven. De balans van vandaag is ook positief. Ik had telkens goede starts. In de eerste reeks hing ik tiende tot ik eventjes ten val kwam en dan nog dertiende wist te worden. De tweede reeks was zwaar want het circuit lag er gehavend bij. De eerste ronden zat mijn gevoel niet goed, maar daarna kon ik een paar goede rondjes neerzetten en werd ik uiteindelijk tiende. Ik verwacht dat de Letse GP me meer zal opleveren. Het circuit is zanderig en los en kijk er echt naar uit.”
Jimmy Albertson, Martin Honda (twaalfde, 15-13)
“Ik verwachte niet veel van dit weekend. Ik heb de laatste tijd maar weinig getraind en gereden want ik moest mijn lichaam laten helen. Ik reed vandaag telkens mijn eigen race en werd vijftiende en dertiende, waar ik tevreden mee ben. Ik herinner me dat ik bij de eerste GP in Bulgarije helemaal fit was en popelde van ongeduld en dat draaide veel erger uit. Het was een goed weekend en ik ben blij dat ik een reeks kan uitrijden, dat was niet meer gebeurd sinds Portugal. Het was goed om terug te rijden en nu heb ik een basis naar volgend weekend toe.”
Rui Goncalves, Red Bull KTM Factory (dertiende, 18-11)
“In de eerste reeks had ik een slechte start maar van de tweede reeks ben ik wel tevreden. Ik startte redelijk goed en kon van bij het begin goed volgen. Mijn rondetijden waren ook een stuk constanter want ik zat in een goed groepje. Ik denk dat ik nu met de toppers mee kan. Ik hoop dat ik nu in de tweede helft van het seizoen de zaken kan omkeren.”
Dean Ferris, Martin Honda (zestiende, 22-14)
“Ik had me niet zo goed gekwalificeerd dus starten was niet zo makkelijk. Voor de eerste reeks had ik de versnellingsbakverhoudingen laten veranderen. Maar daar sloeg ik blijkbaar de bal mis en was de motor moeilijker te rijden. Ik moest knokken voor een negentiende plaats terwijl ik makkelijk in de top 15 had kunnen rijden. Voor reeks twee gingen we dan terug naar de oorspronkelijke setting. Ik kon mij naar een veertiende plaats knokken waar ik tevreden mee kon zijn. Alles was nieuw voor mij dit weekend: het wedstrijdschema, de motor… Maar het team was erg behulpzaam. Voor een eerste GP was die veertiende plek niet slecht.”
Credit foto’s: CDS, Ray Archer, Massimo Zanzani, S. Guttierez
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…