Als we het hebben over een Amerikaanse droommotor dan kom je al vlug bij Pro Circuit terecht. Maar even goed bij een viertakt. Geen klep of nokkenas op de motor die we vandaag op de pijnbank leggen. Als basis van de cocktail die Dirt Bike Avenue, de Belgische importeur voor Pro Circuit. Heeft klaargemaakt. Dat is meteen een adembenemende cocktail geworden zowel qua rijgevoel als voor de liefhebbers van mooi spul…
Het valt meteen op hoeveel speciale stukken er op deze Suzuki zitten, zowel in het blok als op het frame. Pro Circuit uitlaat en demper, Pro Circuit triple clamps (luchtvaartkwaliteits aluminium), V-Force reed valves, voetsteunen, wielen van Haan Wheels een hele resem aan carbon beschermstukken van Lightspeed… en dan hebben we het nog niet gehad over de veringen, geprepareerd door Pro Circuit zelf in de VS! De lijst met lekkers is lang en dat maakt deze RM 250 alleen maar meer bijzonder.
Zijn tweetakten niet van de jaren stillekes?
Eén prangende vraag dringt zich echter op. Waarom zoveel werk maken van een tweetakt motor, die eigenlijk toch voorbijgestreefd is tegenover de moderne viertakten? Daar is Hugues Félix, de baas van Dirtbike Avenue, het niet mee eens. “Er is absoluut nog een mooie toekomt weggelegd voor de tweetakten. Net zoals ik zijn er nog veel piloten die de lichtheid, het ‘bedrijfsgemak’ en de handelbaarheid van een 2T op prijs stellen,” zegt Hugues enthousiast. “Bovendien kan je in vergelijking met een viertakt voor een redelijk beperkt budget een tweetakt preparen tot een mooi niveau. En financieel is er qua onderhoud al helemaal geen vergelijking mogelijk! Dus waarom zou je jezelf geen plezier gunnen?”
Akkoord, het is dan wel goedkoper om een tweetakt helemaal op punt te krijgen, maar voor de Pro Circuit behandeling die deze RM 250 kreeg, mag je toch rekenen op een slordige 6000 € (bekijk hieronder het budget in detail). Voor een tweede mening hebben we een beroep gedaan op Philippe Raffa, voormalig Inter bij de VLB, en iemand die de RM 250 van binnen en van buiten kent want hij heeft er heel wat seizoen mee gereden. Hoewel Philippe later wel op een viertakt stapte, deed hem veel plezier om weer op de 2T Soes te zitten.
Aan de ene kant zorgen de veringen wel voor een gevoel van veiligheid, maar ze verleiden je ook al snel tot een aanvallende rijstijl. Voor rijders vanaf een zeker niveau zijn ze uitstekend geschikt al zou het wel eens kunnen dat minder snelle rijders de vering iets te hard vinden. “Zoals verwacht merk je wel dat het Suzuki blok door toppers onder handen is genomen,” laat ons testpiloot weten. “Hij is dan ook krachtiger en vooral veel koppelrijker onderin in vergelijking met de originele motor. Daarmee zou hij een beginner wel kunnen verrassen. Hoewel, zijn souplesse en het Koppel laten toe om bochten één versnelling lager aan te snijden dan met het standard blok. Als je gas geeft voel je ‘m wel trekken, maar zonder brutaal te worden. De versnellingsbakverhoudingen zijn prima, je ziet hem nooit aan zijn eind komen.”
Voor de veringen heeft Hugues Félix Pro Circuit speciaal gevraagd voor een eerdere zachte afstelling. Het resultaat was verrrassend, in de positieve zin. “Op het eerste zicht lijkt de vering zowel voor als achter hard. Zeg maar op z’n Amerikaans, voor Supercross. Als je aan het rijden bent verdwijnt deze indruk al snel: zowel op kleine bulten als tijdens het remmen valt op hoe soepel en precies de vering werkt. Op de grootste sprongen werkt de vering heel progressief. Heel efficient en geruststellend, Aldus Raffa.“
Kortom, dit is een soepele motor, gemakkelijk en krachtig die in niets hoeft onder te doen voor de meest indrukwekkende viertakten. Terwijl we wel moeten toegeven dat deze RM 250 over de duur van een manche toch minder vermoeiend is dan de meeste viertakten van tegenwoordig.
Je zou er bijna heimwee naar het tijdperk van de tweetakten kregen. In ieder geval is het bewijs geleverd dat de vertakten nog steeds op hun hoede moeten zijn voor machines die wel eens worden bestempeld als technologie van weleer. Een belangrijk opmerking hierbij is het niveau van de piloot. Je hebt nu éénmaal een zeker niveau van rijden nodig om het maximum te halen uit zo’n motor. Maar als dat het geval is, waarom zou je dan eens niet iets anders proberen?
Meer informatie op: www.dirtbikeavenue.com
Tekst & foto’s: Olivier Evrard
Wat kost dat?
Blok
Pro Circuit “Works” uitlaat 277 €
Pro Circuit “304″ Silencer 145 €
VForce 3 valve reeds 175 €
klaar maken blok 1,500 €
Subtotaal blok: 2,097 €
Vering
Klaarmaken voorvering + demper 1,000 €
Stuurpositie
Renthal dual compound grip handvaten 20 €
Pro Taper stuur 120 €
T fork boven Pro Circuit 302 €
T Fork onder Pro Circuit 453 €
Pro Circuit clamps 155 €
Pro Circuit 127 €
Koppelingshendel Sunline V1 94 €
remhendel Sunline / Pro Circuit 34 €
Subtotaal stuurpositie: 1,305 €
Carbon covers
Lighspeed carbon kettinggeleider bescherming 70 €
Lighspeed carbon cover ketting-kader 100 €
Lighspeed carbon voorrem bescherming 100 €
Lighspeed carbon voorrem + remklauw bescherming 99 €
Subtotaal carbon covers 369 €
Allerlei
Axle Block Pro Circuit 68 €
Pro Circuit berscherming vorkpoten 138 €
Pro Circuit clutch cover 191€ Haan Wheels wielen 980 €
Pro Circuit clutch kit 148 €
Kit Pro Circuit graphics 165 €
Pro Circuit seat cover 31 €
Subtotaal allerlei :1,721 €
TOTAAL: 6.492 €
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…