Green Flag: Sidecarmania & het Limburg gevoel

Vorige week vond u op deze plaats geen Green Flag. De reden voor dit euvel was simpel: de schrijver van Green Flag was onvindbaar. Op café blijven hangen na de examens, op een of ander festival verzeild geraak of simpelweg vergeten dat hij een Green Flag moest schrijven? Voorlopig tasten ook wij nog in het duister. Maar, om onaangename situaties te voorkomen hebben we hem nu “manu militari” naar de redactie geleid, alwaar hij onder het toeziende oog van onze hoofdredacteur zijn ding heeft gedaan.

Bij het aanbreken van de grote vakantie, hebben we natuurlijk nog even de motorcrosskalenders bekeken. Daaruit volgde een conclusie: eigenlijk kunnen we in juli maar beter een bungalow huren in Molenheide. Voor diegenen die nooit goed waren in aardrijkskunde: Molenheide ligt in Helchteren-Houthalen, zo ongeveer in het midden van de provincie Limburg. Met maar liefst  vijf wedstrijden van nationaal of internationaal niveau in een tijdspanne van een maand in de provincie Limburg, zou Molenheide een ideale uitvalbasis geweest zijn.

Het populaire en snelle duo Jan Hendrickx – Tim Smeuninx.

Dit weekend staat de jaarlijkse hoogmis van de zijspancross, de Vlaamse zijspancross GP op de Horenbergsdam in Genk, op het programma. Met Joris Hendrickx-Kaspars Liepins als regerend wereldkampioenen mogen we terecht beweren dat we een ijzer in het vuur hebben. Bovendien doen ook duo’s als Jan Hendrickx-Tim Smeuninx en Ben Adriaenssen-Kenny van Galen niet bepaald voor spek en bonen mee. Voor Peter Steegmans, die bijgestaan wordt door Sven Verbrugge is het al helemaal een thuismatch, want de bouwaannemer kan dit weekend gewoon in eigen stad rijden.

Dat er op de Horenbergsdam elektriciteit in de lucht zal hangen, weten we nu eigenlijk al zeker. Na zes GP’s staan de 3 best geklasseerde teams uit de WK-tussenstand binnen vier punten.  De Hendrickx’ boys, met de regerende wereldkampioenen op kop, voeren het klassement aan voor Willemsen-Eggink. Kortom, bij de zijspannen zijn de toppers net iets meer aan mekaar gewaagd dan in de MX1 of MX2. Zeker als je weet dat de nrs. 4 uit de WK-stand, Rupeiks-Stupelis, maar twee punten achterstand hebben op Willemsen-Eggink.

Naast de wereldtoppers kan je ook nog een rist zijspancrossduo’s uit nationale of regionale kampioenschappen aan het werk zien in Genk. En de zware viertaktzijspannen van eind jaren’70, begin jaren ’80 komen nog eens in actie. Dat alles maakt dat de GP van Vlaanderen zijspancross ieder jaar weer uitgroeit tot een groot zijspancrossfeest dat in de rest van Europa zijn weerga.

De manier waarop de Belgische zijspancross zich in het afgelopen decennium ontwikkeld heeft is verbluffend. Wellicht had tien jaar geleden niemand deze evolutie kunnen of durven voorspellen. Toen was er niet eens sprake van een BK Zijspancross, laat staan van potentiële Belgische wereldkampioen of dominantie in de Sidecarcross of Nations.

Sidecar BK Oudenburg juni 2010 from dd on Vimeo.

De door Ostend Motorsport georganiseerde ronde van het BK Zijspancross, die vorige zondag in Oudenburg plaatsvond had eigenlijk de generale repetitie voor de GP van Vlaanderen moeten zijn. Helaas voor de organiserende club, de weinige toeschouwers en het Belgische motorcross in het algemeen, werd deze eersteling geen schot in de roos. Met slechts acht zijspannen aan het starthek moet je van een magere opkomst spreken. In hoeverre gaat deze wedstrijd in mineur, het verdere verloop van het BK Zijspancross beïnvloeden? En dan doelen we niet op het sportieve aspect van de zaak, maar eerder op het economische plaatje en het imago van het zijspancross in België. Er zijn natuurlijk wel een aantal factoren die deze tegenvaller kunnen verklaren, maar feit is dat je met acht zijspannen moeilijk de uitstraling van een topwedstrijd kan benaderen. En net daar wringt het schoentje want de teams die in Oudenburg op het podium stonden waren wel degelijk alle drie teams die momenteel in de top-10 van het WK gerangschikt staan. Sterker nog, de top 2 in Oudenburg was exact hetzelfde als in de huidige WK-stand.

Maar de belangrijkste reden voor de magere opkomst was wellicht omdat er op dat ogenblik elders in West-Vlaanderen (Tielt) een FAM-cross plaatsvond waarin alle amateurtoppers aan de slag waren. En het zijn net deze teams die tijdens andere BK-ronden een flink deel van het deelnemersveld uitmaken.  We vragen ons dan ook af, of er in de toekomst niet beter overleg zou zijn tussen de verschillende federaties onderling om dit soort conflictenbelangen te vermijden.  We hopen dan ook dat de heren met de fraaie blazers in de toekomst de sport laten primeren. Al willen we onderstrepen dat we hier niemand een steen toewerpen.

Wie zondag niet naar de Horenbergsdam of naar een regionale wedstrijd ergens ten velde trekt, kan nog altijd de GP van Zweden volgen via TV of op MXMag. Uddevalla is een circuit dat de Belgen over het algemeen wel ligt, vraag maar aan Ken De Dycker die er in 2007 zijn allereerste GP-zege wist te boeken. Mogen we ons zondag aan de derde opeenvolgende Belgische overwinning in een MX1 GP verwachten? Waar we ons zeker aan kunnen verwachten zijn de bevestigingen van de eerste transfers en de geruchtencarrousel rond de andere.  De coup van Rockstar Teka Suzuki om Max Nagl binnen te halen, lukte niet en dus zien we de Duitser ook volgend jaar nog op een Red Bull KTM.

Veel Belgische (en Zwiterse fans?) kijken uit naar de prestaties van Jeremy Delincé in Uddevalla.

Nu Nederland meer dan ooit tevoren het oranje gevoel te pakken heeft, zal dat ook het geval zijn in het motorcross. Door de Letse MX2 GP te winnen heeft Jeffrey Herlings de lat voor zichzelf weer iets hoger gelegd. Herlings is bovendien de enige rijder die er dit seizoen in slaagde om Marvin Musquin een GP-zege af te snoepen. Lukt dat zondag weer? Hopelijk wel. Al willen we geen druk op Jeffrey’s nog jonge schouders leggen, toch moeten we niet rond de pot draaien. ‘The Bullet’ is gewoon een potentiële wereldkampioen. Waar we ook naar uitkijken in de MX2 klasse is het GP-debuut van Jeremy Delincé. Iemand die naar onze bescheiden mening allang in een GP-team had moeten zitten. Al moeten we in dit geval niet te hard van stapel gaan, zeker als je weet dat Jeremy een half seizoen Zwitsers kampioenschap op een Yamaha YZ450F achter de kiezen heeft.

Zo, op naar dat eerste evenement in Limburg en hopelijk met als eindresultaat    een volledig “laaglands” podium. De komende weken volgen nog de MX Pro Series in Tongeren (11 juli), Het Everts and Friens Charity Event op de Horenbergsdam (21 juli), het BK Zijspancross en Belgian National in Hasselt (25 juli) en de GP Limburg (31 juli en 1 augustus) in Lommel.  Als je dan nog niet het Limburg gevoel te pakken hebt, weten we het ook niet meer.

Credit foto’s: André Verhoeven, David Doom & Michel Hennebert

Caroline Quintero

Recent Posts

De BMW F 450 GS concept-motor op de EICMA 2024

BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…

9 uur ago

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

17 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

18 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

1 dag ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

1 dag ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

1 dag ago