Antonio Cairoli, Red Bull KTM Factory ( GP winnaar, 1-1)
“Dit is niet bepaald mijn favoriete circuit, maar door de jaren heen heb ik hier niettemin goede wedstrijden gereden. Ik wou met een goed gevoel het zomerreces in gaan en wou daarom ook winnen. Ik was vooraf toch enigzins nerveus omdat ik in de week voor de GP toch problemen had met mijn knie. Ik voelde gewoon dat er iets mis was. Gisteren voelde het al beter aan en vandaag was het eigenlijk perfect.”
Clément Desalle, Rockstar Teka Suzuki (tweede, 2-2)
“Natuurlijk kan je dit geen slecht weekend noemen, maar ik wil in de eerste plaats wel winnen! Ik reed vrij goed en had geen crashes, dus op dat vlak kan ik tevreden zijn. In de eerste manche had ik een probleem met mijn bril. Ik dacht dat er water tussen de tear-offs zat, maar toen alle schermpjes weg waren kon ik nog steeds niet goed zien. Dat maakte dan ook dat ik m’n concentratie even kwijt was. Eens ik de bril kwijt was ging het gewoon beter. Toen kreeg ik echter kiezeltjes in mijn ogen en moest ik het tempo laten zakken en tevreden zijn met de tweede plaats. In de tweede manche had ik een goed gevecht met Antonio maar hij bleek gewoon sneller. We gaan dus vooruit denken om hem in de volgende GP proberen te verslaan.”
Steve Ramon, Rockstar Teka Suzuki (derde, 4-3)
“Het was een positief weekend. In de eerste manche had ik een goede start. Maar al in de eerste ronde maakte ik een fout en gingen twee rijders me voorbij. Het rijden was zeker niet makkelijk want het circuit lag er glad bij. Ik hing lang achter Philippaerts om hem voorbij te kunnen gaan. Het begin van de tweede tweede manche verliep een beetje zoals dat van de eerste. Iets later zag ik echter Clément en Bobryshev rijden. Ik wist dat ik voorbij Bobryshev moest geraken om op het podium te staan. Om dat te bereiken heb ik veel moeten geven. Bovendien had ik ook bijna Clément te pakken. Ik had twee of drie kansen om hem voorbij te gaan maar ik wou hem niet blockpassen en ons allebei tegen de grond zien gaan. Ik had echt uitgekeken naar deze GP en dit circuit; dit is mijn vierde podium hier nu en misschien haal ik er volgend jaar wel nog een.”
Evgeny Bobryshev, CAS Honda (vierde, 5-4)
“Ik had een slechte start in de eerste manche omdat mijn starthekje trager leek te vallen dan de anderen. Bovendien zat ik in de tweede bocht ook nog eens ingesloten. Ik kwam van redelijk ver terug tot de vijfde plaats, toen hing ik alleen met Nagl voor me. We hadden dezelfde lijnen maar hij was wat sneller en ik moest me forceren om bij hem te blijven. Maar Nagl zou nog crashen en zo kon ik nog vijfde worden. De tweede manche was geweldig. Ik hing achter Cairoli en kon vlot meekomen. Hij had goede lijnen gevonden, die ik dus volop kon observeren. Nadat hij een paar foutjes had gemaakt kwam ik dichter, maar toch verdween hij al vlug terug uit zicht. Daarna focuste ik me op Desalle. Op een gegeven moment probeerde ik hem voorbij te gaan maar toen reed Ramon net acher mij. Ik was net een hotdog tussen een sandwich. Desalle vertraagde in een bocht en keek me toen aan. Ramon kwam toen van buitenaf en ik geraakte geplet. Mijn rechterbeen ging onder de motorfiets en ik moest bijna stoppen om terug op de motor te kruipen. Als ik Desalle had voorbij kunnen gaan had ik misschien het podium gehaald. Misschien volgende keer, maar ik geraak er in ieder geval dichterbij. Nu ga ik vooral trainen in het zand vooraleer we aan Lommel beginnen.”
David Philippaerts, Yamaha Monster Energy MX Team (vijfde, 3-8)
“Het was geen makkelijke dag. Ik haalde het onderste uit de kast in de eerste manche en was tevreden met de derde plaats, zeker omdat Ramon nog fel aandrong op het einde. Ik denk dat ik die wedstrijd heb moeten bekopen in de tweede reeks want ik voelde me toch wat moe en ik had geen goed gevoel op de motor. Ik had een verschrikkelijke start en daarna was het heel lang zoveel mogeljk posities goed make. Spijtig dat ik op die manier niet meer op het podium geraakte maar de puntenoogst viel nog mee.”
Maximilian Nagl, Red Bull KTM Factory (zesde, 6-6)
“Gisteren in de kwalificatierace waren mijn rondetijden nog vrij goed. Vandaag was ik echter elke ronde een seconde te traag en kon ik geen gelijke tred houden met de top vijf. Dit was zeker niet wat ik er van verwacht had maar de laatste vijf weken waren erg moeilijk voor mij. Ik ben dan ook blij dat we nu even een langere pauze hebben om mijn fysiek terug op te bouwen naar de volgende GP toe.”
Xavier Boog, Kawasaki Racing Team (zevende, 9-5)
“Met de snelste tijd in zowel de pre kwalificatie training gisteren als de warm-up vandaag bewees ik dat ik hier bij de snelste rijders behoor. Ik had dan ook betere resultaten verwacht in de wedstrijden. Mijn start in de eerste manche was vrij slecht. Ik kon wel plaatsen goed maken tijdens de openingsronde maar het circuit bestond veelal uit een lijn. Ik kon nooit een goed ritme vinden en verloor veel tijd achter Gonçalves en Boissière. Om slechts als negende te finishen was teleurstellend, zelfs al reed ik op het einde vande manche nog de tweede snelste ronde. De tweede reeks, waarin ik vijfde werd, was een stuk beter. Het circuit lag er zwar bij maar er waren meer lijnen dan in de eerste manche.”
Kevin Strijbos, Beursfoon Suzuki (achtste, 8-7)
“Ik had een goede start maar werd meteen naar buiten gedrongen. Ik moest vanuit een vijftiende positie aan de wedstrijd beginnen. Maar al vlug had ik het juiste ritme te pakken en begon ik plaatsen goed te maken. Ik zou uiteindelijk als achtste over de finish komen. In de tweede manche zat ik rond de 10de plaats bij de start. Ik had terug het juiste ritme gevonden en kon dan doorstoten naar de 8e plaats. Daar zou ik lang blijven hangen tot ik in de slotfase nog een rijder te grazen kon nemen om zo 7e te worden.”
Gareth Swaenepoel, CAS Honda (negende, 7-12)
“Ik was echt tevreden over de eerste manche. Ik had een goede start en bleef daarna zo hard als ik kon knokken. Gedurende het hele weekend had ik het een beetje moeilijk met het circuit maar ik kon er toch het tempo in houden en meestrijden voor de zevende plaats. Iets waar ik uiteraard blij mee was. Mijn tweede start was wel niet zo goed. Bovendien viel e rook meer te doen in het peloton. Ik reed niet zo goed maar kon uiteindelijk de 12e plaats nog redden. Ik heb nu een plaats goed gemaakt in de WK-stand en de volgende GP is in Lommel. Mijn ouders zullen er dan ook bij zijn. In het verleden is al meermaals gebleken dat de aanwezigheid van mijn moeder me geluk brengt.”
Rui Goncalves, Red Bull KTM Factory (tiende, 12-10)
“Ik kan niet echt zeggen dat dit een slechte GP was al had het beter gekund. Nu hebben we even vakantie en die tijd wil ik benutten om de volgende stap voorwaarts te zetten met het oog op de laatste GP’s van het seizoen.”
Tanel Leok, LS Motors Honda (twaalfde, DNF-9)
“Ik zit op dit moment in de hoek waar de klappen mag je wel zetten. Doordat de kwailifcatierace op zaterdag niet goed ging , werd het opnieuw moeilijk om goed te starten. Toch kon ik rond de zevende plaats starten in de eerste manche. Op zich niet zo slecht maar ik kwam in één van de eerste bochten ten val toen de motor plots stil viel. In de tweede reeks was het moeilijk om terug te komen en ondertussen lag de baan er ook helemaal anders bij. De lijnen waren anders en het duurde even vooraleer ik in mijn ritme kwam. Naar het einde lukte dat gelukkig wel.”.
Davide Guarneri, LS Motors Honda (zeventiende, DNF-14)
“Uddevalla was ontgoochelend voor mij want dit had een race moet worden waar ik punten kon terug pakken op de concurrentie. Aan het eind van de rit heb ik hier zelf heel wat punten verloren. In de eerste reeks was ik heel snel en ik lag voor een ronde of zes, zeven op de tweede plaats. Daarna zat ik in een duel met Philippaerts. Ik zette de snelste ronde neer maar ik maakte een fout waardoor ik crashte en daarbij raakte mijn koppelingshendel stuk. Het lukte amper om de motor opnieuw te starten en ik moest opgeven. Mijn start in de tweede manche was niet zo goed als in de eerste race, maar zeker niet slecht.
Ik lag lang vierde tot ik weer in de fout ging en opnieuw brak ik mijn koppelingshendel. Deze keer raakte ik wel redelijk vlot weg. Jammer genoeg moest ik daarna terrein prijsgeven want rijden zonder koppeling was hier heel moeilijk.”
Credit foto’s: Ray Archer & CDS
De openingsavond van de Supercross in Parijs was spectaculair, met veel crashes en spannende duels.…
We tellen af naar de grootste Europese indoorwedstrijd van het jaar: Supercross de Paris! Check…
De F.I.M. heeft deze week al een voorlopige WK-kalender gepubliceerd. Het schema telt tien wedstrijden…
Triumph is bij zijn introductie in motorcross en supercross niet over één nacht ijs gegaan.…
Yamaha Motor Europe kondigde zonet haar EMX250 programma voor 2025 aan. Het VRT Yamaha Official…
Vooraleer de strijd morgen en overmorgen losbarst in de La Défense Arena konden de rijders…