Steven Frossard, Monster Energy CLS Kawasaki (GP winnaar, 1-2)
“Ik heb heel lang op deze eerste GP-zege gewacht en nu is het dan eindelijk zover. Ik heb de afgelopen twee jaar vaak op het podium gestaan en zelfs manches gewonnen. Maar op het hoogste schavotje stond ik nog nooit eerder. Het is een geweldig gevoel. Ik verwachte dat het een zware GP zou worden, zeker na mijn crash met Roczen tijdens de kwalificatierace van gisteren. Maar vandaag had ik twee ongeloofelijke starts vanaf een veertiende startpositie. Ik wou hier gewoon enorm graag winnen en ben ook enorm blij voor het team, mijn ouders en al de mensen die vertrouwen in mij hadden en mij hebben gesteund. Zelfs toen Roczen voorbij ging in de eerste manche bleef ik in een reekszege geloven want het rijden ging gewoon vlot. Omdat hij geen bedreiging vormde voor de overall zege heb ik hem dan ook maar doorgelaten toen hij begon aan te dringen in de tweede manche. Ik wist dat een tweede plaats genoeg was om de GP te winnen. Ik wil ook mijn trainer Willy Linden bedanken. Hij vertelde me al eerder dit seizoen dat we in juli de vruchten van zijn fysieke trainingsprogramma zouden plukken en dat is vandaag dan ook gebleken. Ik verkeer in een uitstekende vorm.”
Jeffrey Herlings, Red Bull KTM Factory (tweede, 2-4)
“Ik heb dit seizoen mijn ups en downs gehad. Maar nu lijk ik het terug op de rails te krijgen met mijn zege van vorige week in Kegums en mijn tweede plaats hier. Ik voel me goed op de motor en ik hoop dat het zo verder blijf evolueren. Het circuit hier kan je halverwege tussen een Nederlandse en Franse baan in situeren. De bovenlaag is zanderig, maar onderin is het hard. Maar ik hou er alvast wel van.”
Gautier Paulin, Yamaha Monster Energy MX Team (derde, 5-3)
“Ik heb al een tijdje het gevoel gehad dat een resultaat als dit er wel in zat, want de snelheid was er wel. Bovendien heb ik ook hard gewerkt om terug te komen naar mijn hoogste niveau. Dit is mijn eerste podium en daarmee ik heb een voor mezelf een standaard gezet. Door de blessure heeft het me waarschijnlijk wel aan zelfvertrouwen ontbroken. Ik weet dat ik fysiek sterk ben maar ik had een GP als deze nodige om alles te laten samenvloeien. De manier waarop ik in de laatste ronden van de tweede reeks reed geeft me energie. Nu trek ik naar België om me voor te bereiden op Lommel. Ik wil meer resultaten als dit.”
Jeremy Van Horebeek, Monster Energy CLS Kawasaki (vierde, 3-6)
“Ik nam pas op donderdag nadat ik op doktersconsultatie was geweest, samen met mijn vader de beslissing om toch naar Zweden af te reizen. Ik kon tijdens de voorbije week niet trainen door de blessures die ik in Letland opliep. Om dan op zaterdag toch de kwalificatierace te winnen was gewoon geweldig. Ik had een goede start en kon daarna controleren om zo mijn allereerste kwalificatierace te winnen. Toen ik vanmorgen opstond, had ik pijn in mijn rug en nek. Maar ik wou niet opgeven en besloot om mijn best te doen in de twee reeksen. Ik had een goede start in de eerste manche en kon lang een goed ritme aanhouden. In de laatste vijf minuten kreeg ik het nog moeilijk. In de tweede manche kon ik maar tien minuten mijn ritme aan houden. Daarna werd het gewoon moeilijk. Maar ik ben blij om vierde algemeen te eindigen. Ik sta nu zevende in de WK-stand maar mijn doel is nog steeds de top vijf. Met nog vijf GP’s te gaan zit dat er nog steeds in.”
Marvin Musquin, Red Bull KTM Factory (vijfde, 4-5)
“Ik had problemen bij de starts en als je slecht start is het gewoon moeilijk om terug naar de leiding te rijden. Het circuit was erg moeilijk en ik voelde me niet echt lekker hier. Ik was weliswaar, maar ik reed ook te gespannen en maakte fouten. Ik ben teleurgesteld over dit weekend maar ik heb niettemin toch nog behoorlijk wat punten gescoord wat uiteraard goed is voor mijn kampioenschap.”
Joël Roelants, Nestaan JM Racing KTM (zesde, 8-8)
“Ik had nog altijd last van mijn duim en ook de helmcamera die ik van Youthstream meekreeg hielp niet echt tijdens de eerste reeks. Na een vrij goede start viel ik dan ook terug naar de tiende plaats. Daarna kon ik nog Simpson inhalen en kreeg ik op de finishlijn ook nog de achtste plaats cadeau nadat Roczen uitviel. In het begin van de tweede manche lag ik elfde. Toen vond ik uiteindelijk het goede ritme en kon ik Lupino en Simpson verschalken. In de eindfase kwam Zach Osbourne nog fel opzetten, maar ik wist hem af te houden om zo terug als achtste over de meet te komen.”
Zach Osborne, Bike-It Cosworth Yamaha (zevende, 7-9)
“Wat er op zaterdag gebeurde was niet mijn fout. Tonkov landde gewoon bovenop mij en ik heb de bandensporen nog in mijn rug staan om dat te bewijzen. Het was moeilijk om vandaag vanaf de buitenzijde te moeten starten. Want dat betekende dat je zo’n 20 meter extra moest afleggen tot aan de binnenkant van de eerste bocht. De eerste race was oké, maar in de tweede reed ik gewoon beter. Alleen al het feit, dat ik van zo ver achteraan toch nog negende kon worden op een circuit waar inhalen niet simpel was, is op zich al goed. Ik ben in zekere zin wel teleurgesteld met die 7e en 9e plaats want mijn snelheid hier betekende dat er meer in zat. Maar in het leven is het niet altijd zonneschijn.”
Ken Roczen, Teka Suzuki (achtste, DNF-1)
“Eigenlijk had dit nog eens een overall zege moeten zijn. Mijn start was goed en de reeks verliep ook goed, maar twee ronden voor het einde…. Het mocht gewoon niet zijn. De tweede manche daarentegen was heel goed. Het circuit was gewoon erg zwaar en ik genoot ervan. Ik kon eindelijk nog eens een reeks winnen. Nu hebben we twee wedstrijden in Duitsland en zullen we stilaan aan Lommel en het zand beginnen te denken.”
Michael Leib, Rockstar Bud Racing Kawasaki (negende, 13-7)
“Sinds ik naar Europa kwam heb ik in elke manche die ik uitreed ook punten weten te scoren. Mijn doel was hier om in elke manche de top tien te halen. In de tweede ronde van de eerste manche moest ik mijn crossbril al weggooien. Met al de modder die hier rondvloog maakte dat de wedstrijd er natuurlijk niet makkelijker op. Niettemin kon ik nog van de 18e naar de 13e plaats oprukken en dat gaf me vertrouwen voor de tweede manche. Daarin had ik eindelijk eens een goede start, de eerste van dit seizoen! In het begin reed ik te gespannen rond maar op de duur ging het wat comfortabeler en zou ik nog als 7e eindigen. Ik heb echt genoten van die manche, waarin ik toch een aantal mooie inhaalmanoeuvers heb uitgevoerd. Een goede start hebben maakt gewoon een enorm verschil. Met mijn eerste top tien resultaten is mijn zelfvertrouwen gegroeid. Ik kijk nu al uit naar mijn volgende wedstrijd in de Rockstar Elite. Mijn monteur Jeremy en het hele team hebben erg hard voor mij gewerkt. In de tweede reeks kon ik eindelijk laten zien hoe goed de Rockstar Bud Racing Kawasaki wel niet is door een aantal snelle rijders als Osborne, Roelants en Simpson achter mij te houden.”
Shaun Simpson, Red Bull KTM Factory (tiende, 9-13)
“Ik had een goede start in de eerste reeks en pakte zelfs de holeshot. Maar na de aanvaring met Steven Frossard verloor ik veel tijd. Ik moest de motorfiets terug in de rijrichting zetten om de wedstrijd te kunnen hervatten. Ik had niet zo’n goede start in de tweede reeks want ik zag het hek niet vallen. Ik voelde me ook stikkapot na afloop.”
Nestaan JM Racing KTM teammanager Jacky Martens (over het MX2 debuut van Jeremy Delincé)
“Ook Jeremy Delince heeft een mooie prestatie neergezet. Als nieuwkomer in de GP moest hij het tempo meteen met zo’n 25% opvoeren terwijl hij van de week niet meer dan 15 minuten heeft kunnen trainen met de 250SXF. Alles is nieuw voor Jeremy en zijn grote inspanning tijdens de eerste race heeft er voor gezorgd dat hij in de tweede race na 15 minuten de man met de hamer tegenkwam. Jeremy is een jongen met veel potentieel. Ik heb met zijn huidige team een overeenkomst kunnen sluiten zodat Jeremy voor Nestaan-JMRacing aan de start komt tijdens de GP van Loket en Lierop. Tegelijkertijd werken we aan de comeback van Dennis Verbruggen tijdens de GP van Lommel op 1 Augustus.
De situatie van Axel Alletru is stabiel. Axel is vorige week donderdag vanuit Letland teruggevlogen naar Frankrijk, waarna hij op vrijdag een scan heeft gehad en afgelopen zaterdag is hij geopereerd.”
Credit foto’s: CDS, Ray Archer & S. Guttierez
We tellen af naar de grootste Europese indoorwedstrijd van het jaar: Supercross de Paris! Check…
De F.I.M. heeft deze week al een voorlopige WK-kalender gepubliceerd. Het schema telt tien wedstrijden…
Triumph is bij zijn introductie in motorcross en supercross niet over één nacht ijs gegaan.…
Yamaha Motor Europe kondigde zonet haar EMX250 programma voor 2025 aan. Het VRT Yamaha Official…
Vooraleer de strijd morgen en overmorgen losbarst in de La Défense Arena konden de rijders…
Kay De Wolf trok enkele weken terug naar Californië. Beetje vakantie, beetje supercross en enkele…